Nekromanti [Warhammer] Gör karta, söker guru

Mogger

Hipsteranka
Jag fick för mig att göra en karta över Old World, men det blev bara Reikland, för att få en lit mer Tysk-Romersk Imperie-känsla, med ett lapptäcke av stater.

Allt det här är baserat på hyfsat officiellt material, men jag har lite problem med att lista ut vilka de ofärgade staterna är. Jag har inga problem med att hitta på själv, men om det finns nämnt någonstans så föredrar jag det (så kan den petiga Warhammer-communityn använda den med).

Jävla forum. Länk: http://s1.postimg.org/83a2urqdb/reikland_pol_map_v3_web.jpg

Attachments

Rhodryn

Hero
Wow... nice. :)

Vet inte om detta kan hjälpa alls (gjorde bara en snabb koll igentligen)... och du kanske redan känner till sidan (gissar jag på i alla fall)... men den kanske kan hjälpa dig på något sätt?

Gitzman's Gallery

På sidan finns där en mängd kartor av diverse storlekar (de flesta riktigt stora), och en hel del väldigt detaljerade sådana också. Inklusive några stora kartor på Reikland. Vet dock ej om provinserna och så är namngivna i någon av alla dessa kartor (var ju bara en något snabb koll). Men om inget annat så kan du kanske hitta på ett namn på en provins baserat på vad för byar, städer, mm, som finns i de områdena.

Den sidan har också en massivt stor, och detaljerad, karta över "The Old World" (mer eller mindre Europa för de ej insatta). I JPG format är den 29952x22528 pixlar stor, med en filstorlek på 368mb... o_O

Där är dock en karta över The Empire som "bara" är 5426x5091 (skalmässigt är den bara lite mindre än den riktigt stora kartan), med en filstorlek på 24.7mb. Den verkar dock vara lika detaljerad som den stora kartan. Annars är enda skillnaden på dem utseendet och hur de är utformade (Google maps aktig vs "rollspels karta"-karta (ja... dubbel karta var ett medvetet val XD )).

CapnZapp

Myrmidon
Måns;n127528 said:
Jag fick för mig att göra en karta över Old World, men det blev bara Reikland, för att få en lit mer Tysk-Romersk Imperie-känsla, med ett lapptäcke av stater.

Allt det här är baserat på hyfsat officiellt material, men jag har lite problem med att lista ut vilka de ofärgade staterna är. Jag har inga problem med att hitta på själv, men om det finns nämnt någonstans så föredrar jag det (så kan den petiga Warhammer-communityn använda den med).
Jag ser att du betraktar Reikland självt som ett lapptäcke, där "Grand Principality" bara är några få "lappar" av Reikland-provinsen.

De flesta källor inte går in på den detaljnivån, utan bara beskriver Reikland som helhet som ett "Grand Principality", i vilken grevskapen beskrivs som städer och större byar.

Första steget för mig blir därför att fråga på vad du baserar din karta över "duchies", alltså karta nummer två, den bruna utan alla detaljer?

Spontant slår det mig nämligen att "duchy of" måste vara felöversatt. Ett grevskap är ju väldigt högt i den feodala hierarkin.

Wikipedia said:
a Duke is listed in the aristocratic hierarchy below an Emperor (Kaiser), King (König), Grand Duke (Großherzog), Elector (Kurfürst) and Sovereign Prince (Fürst) -in that order-, whereas in Britain the Duke comes third after King/Queen and Prince (there are no British Grand Dukes or Electors).
Warhammer har ju blandat ihop engelska och kontinentala hierarkier, och har ju "Elector Counts". Under dessa finns en nivå som närmast skulle styra flera av dina "grevskap", och det är ju på nivån under sådana "storgrevar" som vi befinner oss.

En modern term vore "County" (som alltså är mycket mindre än vad en "Count" skulle styra). Ett svenskt begrepp vore härad.

Men jag är alltså intresserad av att studera den källa du använt specifikt för att dra upp dessa "små" gränser inom varje provins.

Mogger

Hipsteranka
CapnZapp;n127895 said:
Jag ser att du betraktar Reikland självt som ett lapptäcke, där "Grand Principality" bara är några få "lappar" av Reikland-provinsen.

De flesta källor inte går in på den detaljnivån, utan bara beskriver Reikland som helhet som ett "Grand Principality", i vilken grevskapen beskrivs som städer och större byar.
Ja, precis. Däremot står det överallt att imperiet består av mängder av små stater, län, furstendömen etc som tillsammans bildar Empire. Men ingen har orkat fixa det. Until now...

CapnZapp;n127895 said:
Första steget för mig blir därför att fråga på vad du baserar din karta över "duchies", alltså karta nummer två, den bruna utan alla detaljer?

Spontant slår det mig nämligen att "duchy of" måste vara felöversatt. Ett grevskap är ju väldigt högt i den feodala hierarkin.
Det ska sägas att jag utgår ifrån Tysk-Romerska riket, och inte den vanliga fjantasyfeodalismen (som Warhammer hänfaller till ibland) där man istället har något som kallas Imperial immediacy eller Reichsfreiheit på tyska. I princip innebär det att hierarkin är Kejsare -> Vassaler. Förutsatt då att man åtnjuter riksfrihet.

Sedan råkade jag skriva duchy när jag egentligen menade county (för att följa Sigmars Heirs där man kan se vem som är boss över vilket område).

CapnZapp;n127895 said:
Warhammer har ju blandat ihop engelska och kontinentala hierarkier, och har ju "Elector Counts".
Elector count är alltså Kurfürst eller Prince-Elector. Så ja, där har man ju översatt furste till greve. Anatgligen för att de gillar den överanvända titeln Graf. :) Men, om man kikar på den politiska kartan från v1 så är det inte bara counts, utan det blandas lite som på min karta här ovan.

CapnZapp;n127895 said:
Men jag är alltså intresserad av att studera den källa du använt specifikt för att dra upp dessa "små" gränser inom varje provins
I första hand är det Andy Laws "master map" över Empire som jag har utgått ifrån, men den är dels inte uppdaterad till v3 och dels går det inte att följa alla källor eftersom de ofta motsäger sig själva. När en krock har uppstått har jag antingen valt det jag tycker passar bäst eller ändrat. Jag har följt det som står i Sigmars Heirs och Lure of Power. Så gott det går.

Mogger

Hipsteranka
Som exempel är de områden som tillfaller under Kejsaren hämtade från Andys karta där jag helt enkelt ritade in de områden som lyder under 'Emperor' i Sigmars Heirs. Där nämns det också att han är "Count of the West March" vilket är landbiten som gränsar till Marienburg.

CapnZapp

Myrmidon
Okej, fair enuff, men då kan jag bara önska dig lycka till.

Någon guru på tillräckligt hög nivå tror jag inte existerar, iallafall inte tills GW anställer Andy Law... det du vill ha hjälp med är ju mer eller mindre att hitta på nya saker snarare än hjälp med att dubbelkolla ifall dina fakta stämmer överens med kanoniska källor.

För vad det är värt tror jag det finns en anledning det inte finns några "county maps" över provinserna. Den pseudohistoriska tiden som återspeglas i Old World är helt enkelt för tidig för den sortens allomfattande detaljkartor. Gränserna bör helt enkelt vara mycket mera suddiga, otydliga, motsägelsefulla eller helt enkelt frånvarande. Finns det en flod som korsar en väg så är det ju klart att gränsen går där, men annars? Annars handlar det om förläningar där kungen för hundratals år sedan sagt "landet så långt du kan skjuta en pil är ditt" medan din granne har papper på att bergsryggen är "hans" och ingen egentligen bryr sig för att ingen känner till järnet i marken eftersom ingen ännu lyckats utrota de goblins som bott där sålänge nån kan minnas...

Det innebär inte att det är något fel på ditt initiativ, bara att "you're on your own" ;)

Ett initiativ som f.ö. är skickligt nog att du borde fråga efter feedback även på Strike to Stuns forum.

Hej,
Zapp

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ah. 3ed edition. Dör kan jag inte hjälpa dig alls. Men när jgag bara får lite tid kan jag nog fylla i en del luckor utifrån tidiagre versioner.

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster;n127988 said:
Ah. 3ed edition. Dör kan jag inte hjälpa dig alls. Men när jgag bara får lite tid kan jag nog fylla i en del luckor utifrån tidiagre versioner.
Nej, absolut inte bara 3rd. Jag har själv ingen koll alls där. Jag har läst 1/10 av en modul. :)

Främst är jag ute efter v1-känsla. Alltså Call of Cthulhu i Tysk-Romserska riket. Typ :)

Mogger

Hipsteranka
Och jag var nog lite otydlig. Det jag eftersöker är info av typen "det står i Adventure of Adventure att Baron Warhammer bossar över ett stort område i södra Reikland. Typ nära Helmgart" och sånt.

Ps. Tråd på Strike To Stun finns redan :)

Mogger

Hipsteranka
En grej till, jag tror inte att man ska underskatta den administrativa nivån hos ett fantasy-rike/federation med tusenåriga anor och en nitisk byråkrati. Att definiera gränser tydligare än "bakom den gamla eken" känns självklart för mig i Warhammer. Men det är kanske mer så om vi alltid har spelat det, men visst stöd känner jag att jag har från settingen så som den beskrivs.

Samtidigt menar jag inte att min karta är den objektiva sanningen. Jag älskar att det finns typ 100 kartor över Empire och ingen, jag menar verkligen INGEN, stämmer med övriga. :)

Mogger

Hipsteranka
Rhodryn;n128326 said:
Är det medvetet val att vissa av områdena inte är namngivna?
JA. De kan vara områden som inte är Imperial Estate eller områden som man själv kan fylla ut eller nått sånt.

Per

Veteran
Fantastisk karta, imponerande jobb! Kommer definitivt att använda den här kartan när min WFRP grupp besöker Reikland nästa gång.