CapnZapp;n127895 said:
Jag ser att du betraktar Reikland självt som ett lapptäcke, där "Grand Principality" bara är några få "lappar" av Reikland-provinsen.
De flesta källor inte går in på den detaljnivån, utan bara beskriver Reikland som helhet som ett "Grand Principality", i vilken grevskapen beskrivs som städer och större byar.
Ja, precis. Däremot står det överallt att imperiet består av mängder av små stater, län, furstendömen etc som tillsammans bildar Empire. Men ingen har orkat fixa det.
Until now...
CapnZapp;n127895 said:
Första steget för mig blir därför att fråga på vad du baserar din karta över "duchies", alltså karta nummer två, den bruna utan alla detaljer?
Spontant slår det mig nämligen att "duchy of" måste vara felöversatt. Ett grevskap är ju väldigt högt i den feodala hierarkin.
Det ska sägas att jag utgår ifrån Tysk-Romerska riket, och inte den vanliga fjantasyfeodalismen (som Warhammer hänfaller till ibland) där man istället har något som kallas
Imperial immediacy eller
Reichsfreiheit på tyska. I princip innebär det att hierarkin är Kejsare -> Vassaler. Förutsatt då att man åtnjuter riksfrihet.
Sedan råkade jag skriva duchy när jag egentligen menade county (för att följa Sigmars Heirs där man kan se vem som är boss över vilket område).
CapnZapp;n127895 said:
Warhammer har ju blandat ihop engelska och kontinentala hierarkier, och har ju "Elector Counts".
Elector count är alltså
Kurfürst eller
Prince-Elector. Så ja, där har man ju översatt furste till greve. Anatgligen för att de gillar den överanvända titeln
Graf.
Men, om man kikar på den politiska kartan från v1 så är det inte bara counts, utan det blandas lite som på min karta här ovan.
CapnZapp;n127895 said:
Men jag är alltså intresserad av att studera den källa du använt specifikt för att dra upp dessa "små" gränser inom varje provins
I första hand är det Andy Laws "master map" över Empire som jag har utgått ifrån, men den är dels inte uppdaterad till v3 och dels går det inte att följa alla källor eftersom de ofta motsäger sig själva. När en krock har uppstått har jag antingen valt det jag tycker passar bäst eller ändrat. Jag har följt det som står i
Sigmars Heirs och Lure of Power. Så gott det går.