Nekromanti Warhammer RPG

PAX

Jordisk Äventyrare
I brist på ett allmänt fantasyforum så placerar jag mitt inlägg här...

Jag funderar på att starta upp en fantasykampanj framöver och skummar nu igenom lite av vad som har existerat under åren. Fick ett förslag om att kolla upp WFRPG och The Enemy Within kampanjen.

Naturliga frågan är då om det finns någon SL här som har spelat kampanjen och kan ge synpunkter. Vill gärna ha synpunkter på regelsystemet i Warhammer också och hur väl kampanjen fungerade att spela. Som icke insatt i spelvärlden så frågar man sig ju hur väl anspassad den är att använda i en kampanj. Själv har jag också en uppfattning om att Warhammer står mycket för Hack'n Slash.... ?

Vet att det existerar en del bakgrundsmoduler också till spelet. Vilka är värda sitt pris?

Krille

Super Moderator
"Naturliga frågan är då om det finns någon SL här som har spelat kampanjen och kan ge synpunkter."

Ett spontant tips: skippa Kislev-delen av kampanjen. Den har inte i kampanjen att göra.

"Vill gärna ha synpunkter på regelsystemet i Warhammer också och hur väl kampanjen fungerade att spela. Som icke insatt i spelvärlden så frågar man sig ju hur väl anspassad den är att använda i en kampanj."

Regelsystemet tycker jag inte alls om, men världen är rätt ordentligt kul (trots mörker och jox). Det som över huvud taget fick mig att spela WFRPG var dock Enemy Within - som inte var särskilt hack'n'slashigt. Det var mer konspirationer, kulter, hemska intriger och sådant man annars brukar beskylla Vampire för. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Håller just nu på att spelleda det för fjärde gången.
Fjärde gången! Låt mig gissa, vi leder ligan när det gäller att klanta sig (annars blir jag riktigt mörkrädd)?

rax

Swordsman
Naturliga frågan är då om det finns någon SL här som har spelat kampanjen och kan ge synpunkter. Vill gärna ha synpunkter på regelsystemet i Warhammer också och hur väl kampanjen fungerade att spela. Som icke insatt i spelvärlden så frågar man sig ju hur väl anspassad den är att använda i en kampanj. Själv har jag också en uppfattning om att Warhammer står mycket för Hack'n Slash.... ?

Kampanjen
Har aldrig spellett kampanjen men väl spelat i den - vilket var rasande kul. Köpte senare hela kampanjen och har läst igenom den ett antal ggr.

De första två delarna, Shadows over Bögenhafen och Death on the Reik är mycket bra med både rätt stämning och lagom mycket action. Del tre, Power Behind the Throne, är en tvättäkta thriller i storstadsmiljö med livsfarligt politiskt ränkspel som pågår mitt under den årliga karnevalen. Den lär dock vara ganska krävande att hantera som SL eftersom spelarna inte har mycket tid på sig att bekanta sig med staden, få kontakt med högdjuren som äventyret kretsar kring, och lösa problemet samtidigt som de ska ha kul på karnevalen! :gremgrin:

Del fyra, Something Rotten in Kislev, är ett lysande exempel på WFRPs stämning, med mycken skruvad humor. Som Krille påpekar kan man dock gott skippa den i kampanjsammanhanget. Inget som RP gör i Kislev har någon effekt på resten av kampanjen - dvs inget utom att de har en mycket god chans att aldrig kunna fortsätta med kampanjens sista del!

Del fem, Empire in Flames är en ganska stor besvikelse. Man försöker klämma in för mycket apokalyptisk stämning på för få sidor (iaf i mitt tycke). Den har dock goda intentioner och kan fungera med en del omarbetning.

Genomgående kan sägas att idogt detektivarbete och diplomatisk fingerspitzgefühl är a och o i kampanjen, snarare än hack'n'slash.

Spelsystemet
Är T100-baserat och använder samma grundmekanik och grundegenskaper som Warhammer Fantasy Battle (WFB) hade vid den tiden. Det är inte i sig det minsta hack'n'slash. Stridsreglerna är snabbspelade och relativt enkla att förstå - dessutom livsfarliga i de flesta fall.

RP börjar med ett yrke och kan sedan växla mellan en mängd olika såna med hjälp av XP. Genom att byta yrke lär man sig fler färdigheter och kan förbättra sina grundegenskaper - inte jätterealistiskt, men bra mycket mer flexibelt än vad AD&D var vid den tidpunkten (1986). Färdigheter är inget RP måste ha för att kunna göra olika saker, men de gör det enklare (oftast genom att ge en bonus till relevant grundegenskap).

Spelvärlden
Motsvarar en mycket brittisk syn på tyskt 1400 -1500-tal, fylld med svart (och taskig!) humor, särskilt vad gäller namn och dylikt. Visst känner man igen sig om man har spelat WFB, men skillnaderna mellan WFB-världen då och nu är skyhöga. WFBs spelvärld har utvecklats lång bortom den som fanns 1986, naturligtvis med fokus på att få fram fräcka arméer till spelet. WFRP utspelar sig i ett ordnat (nåja) samhälle och strid bör inte vara RPs första val.

Det finns flera WFRP-sajter som gör vad de kan för att hålla liv i spelet. En av de bästa är Critical Hit - Warhammer Fantasy Roleplay , där man dessutom bemödar sig om att jämka ihop ny info från WFB med spelvärlden så som den presenterades i WFRP.

Bakgrundsmoduler
Finns inte så många av dessa. De flesta var sammanställningar av gamla White Dwarf-artiklar. Personligen rekommenderar jag Apocrypha Now, som sammanfattar ett antal utmärkta WD-artiklar om t ex adeln i the Empire samt tips om karriärbyten, Fate Points, mm

Hogshead Publishing släppte 2001 Realms of Sorcery (endast 16 år efter att det utlovats i WFRP!) som är en utmärkt expansionsmodul för magiker. Hogshead har dock slutat med WFRP moduler, så den kan va svår att få tag i.

Slutligen rekommenderas också kampanjen/äventyret Dying of the Light, om du kan få tag i den.

Sammanfattningsvis - JA, för bövelen! Spela WFRP tills du blir blå i huvet!

/Rax, snart långrandigast på forumet?

Jag har recenserat warhammer på theProject. Recensionen ligger här. Sedan finns recensionen av första delen i kampanjen här. I den den recensionen finns även lite snack om kampanjen i allmänhet.

Allmänt kan jag väl säga att jag är förälskad i warhammer världen (dock inte den i Warhammer Battle Rules) men inte i dess regler. Jag kan dock med nöd och näppe acceptera reglerna för att de passar världen. I just The Enemy Within (TEW) spelar reglerna mindre roll för det är ändå rollspel och intriger som gäller.

Jag tycker kampanjen är den bästa som jag läst fram till och med Power Behind the Throne. Sedan kommer dock bottennappet Something Rotten in Kislev som jag rekommenderar att du står över. Sista delen är tyvärr inte heller någon höjdare (för mycket hack-n-slash), men med lite egna modifikationer så kan den bli bra.

Jag har spellett kompletta kampanjen 3 gånger och påbörjat ytterligare en.

Vad gäller bakgrundsmoduler så vill du ha City of Chaos om du ska spela Power Behind the Throne, de hör liksom ihop. Annars kan du klara dig utan extra moduler även om vissa regelmoduler kan tillföra lite i spelet. Magisupplementet Realm of Sorcery är bra, men kampanjen är skriven före dess tid så du kan behöva modifiera lite om du ska använda modulen.

/Faehrengaust the Ratcatcher

Archer

Swashbuckler
"Naturliga frågan är då om det finns någon SL här som har spelat kampanjen och kan ge synpunkter."

Ja, jag har spellett spelet sedan cirka 16 år tillbaka.

"Vill gärna ha synpunkter på regelsystemet i Warhammer också och hur väl kampanjen fungerade att spela"

Regelsystemet är på ett sätt rätt enkelt, slå 1T100 under en grundegenskap, färdigheter modifierar ditt värde som du slår i mot (för det mesta). Detta kallas att göra ett Test (det finns ett antal definierade Tester). Mer än en färdighet kan påverka värdet vid ett Test.
Problemet ligger i att alla färdigheter följer inte samma grundläggande regelmekanik, utan vissa färdigheter har olika specialregler för hur de används.
Det andra negativa med systemet är att saker och ting är inte skrivet på ett sätt att det är så lätt att ta till sig och förstå exakt hur allt fungerar/är tänkt att fungera på en gång.
Det positiva med systemet är att det är väl anpassat för spelvärlden, samt att när man väl har lärt sig hur det fungerar (du får gärna ställa frågor till mig om du undrar) är det bra mycket snabbare än många andra system.
Det är mycket lätt att skala om hjälte-nivån (som är ganska låg från början) beroende på vilken typ av kampanj man vill köra.

När det gäller själva TEW är den varierande i kvalitet. Överlag får jag nog säga att det är den bästa rollspelskampanj som skrivits, men vissa delar har riktiga stolpskott. Det är dock inte omöjligt att modifera dem en del. Kampanjen har för utom ett fåtal undantag en extremt bra kontinuitet, samt är så anpassad till den helt underbara spelvärlden att det knappt går att skilja den ifrån spelvärlden.
Det har fungerat bra att spela kampanjen de gånger jag kört den. Problemet är att den sista och avslutande delen, som alla de andra delarna sakta bygger upp i mot inte finns att få tag i. Jag har dock en del anteckningar från James Wallis som skulle ha skrivit Empire in Chaos om vad som _skulle_ ha hänt i den avslutande delen. Om intresse finns kan jag dela med mig av dem. De bör kunna fungera som en grund för att skapa sitt eget slut på kampanjen.

Din uppfattning om att Warhammer står för hack'n'slash beror nog på att Warhammer Fantasy Battle (figurspelet) är hack'n'slash. Warhammer Fantasy Role-play (WFRP, Rollspelet) är dock mera intriktat på mer intelligent spelande. Strider är såpass farliga att man inte vill bli inblandad i dem (dödsiffran är mycket hög). Varvid de flesta äventyr tenderar att betona karaktärsutveckling och problemlösning.
Personligen hatar jag WFB (Warhammer fantasy battles) men älskar Warhammer Fantasy Role-play. Trots att de en gång i tiden hade samma värld (och delvis har fortfarande) har WFB utvecklats till ett uberheroiskt spel medans WFRP har kvar den i ton mörkare och mer stämningsfulla low-fantasy världen som The Old World var när WFRP skapades.

Hoppas att detta hjälpte något.

Archer

Swashbuckler
Re: Warhammer RPG (TEW Spoilervarning!)

Som krille skriver, man kan skippa Something Rotten In Kislev. Den fyller bara ett syfte, att uppehålla rollpersonerna på en plats utanför The Empire medans storskaliga saker händer där. Jag fann det kul att istället skicka rollpersonerna söderut, till Bretonnia (fransk-inspirerat land) för att eskortera en noble (jag behöll delen från SRiK där de rekryterades till Knights Panther). Ändrade bara resten.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några korta svar om mitt...

...favoritrollspel.

1. Nej, det är inte hack'n'slash. Det är hyfsat dödligt, så det gör ont att slåss. Mycket intriger och detektivande och hopplösa odds som rollpersonerna måste fly från. Mer Call of Cthulhu/Chock än Dungeons&Dragons om man säger så.

2. Allt som finns tryckt till WFRP är värt sitt pris. Om priset är det rätta, vill säga. De flesta anser att The Enemy Within-kampanjen är bäst (Mistaken Identity/Shadows over Bogenhafen, Death on the Reik, Power Behind the Throne, Something Rotten in Kislev och Empire in Flames, de två sista är enligt nått slags konsenus de svagaste i serien, och de tre första riktigt, riktigt, riktigt bra). Doomstones-kampanjen har sina förespråkare, men tänk på att det först var AD&D-äventyr som konverterats till WFRP, och därför har en något annan känsla än The Enemy Within. Jag föreslår också att du skaffar Middenheim-modulen (Warhammer City, finns även i en mystiska samlingsmodul som jag inte vet namnet på tillsammans med ett annat äventyr). Skaffa också Marienburg - Sold down the River. Den gillar jag skarpt. Och Corrupting Influences, samlingsvolym av tidningen Warpstoen.

3. Ladda också hem det du hittar på denna länk:

http://www.rollspel.com/engelsk/e6.htm

En mystisk men briljant speldesigner har gjort ett litet tilläggskompendium, som faktiskt har refuserats inte mindre än två gånger av först Flame Publications och sedan Hogshead. Ha, där fick man för att man stack upp! :gremgrin:

M.

Staffan

Myrmidon
Hack & Slash

Nej, det är inte hack'n'slash. Det är hyfsat dödligt, så det gör ont att slåss.
Å andra sidan går det på fem minuter att göra en ny gubbe (man har IIRC bara fyra-fem spelmekaniska fal - ras, klass, gammal/ung och sin "advance", samt i vissa fall välja mellan färdighet X eller färdighet Y), så om din figur skulle dö så är det inte så smärtsamt att göra en ny. Annat är det i Rolemaster där strider dels är fruktansvärt dödliga, och där det dels tar ett helt speltillfälle att göra gubbe.

rax

Swordsman
Re: Hack & Slash

Å andra sidan går det på fem minuter att göra en ny gubbe ... så om din figur skulle dö så är det inte så smärtsamt att göra en ny. Annat är det i Rolemaster där strider dels är fruktansvärt dödliga, och där det dels tar ett helt speltillfälle att göra gubbe.
Aj, oj, fick plötsligt ont i min rollspelstarm. Skulle graden av hack 'n' slash i ett spelsystem bero på hur snabbt det går att vispa ihop en fungerande RP? :gremconfused:

Personligen är jag smått fetischistisk vad gäller bakgrund, rollpersonens personlighet och mål, osv. Följdaktligen tar det mig en ansenlig stund (som jag njuter i fulla drag av) att göra alla mina RP:n oavsett regelverk. Det är alltid smärtsamt när någon av dem dör (snyft!)!

/Rax, älskar att pula med sina RP:n

Staffan

Myrmidon
Re: Hack & Slash

Jag menar inte att det är direkt proportionerligt. Däremot är det avsevärt jobbigare att köra H&S i system som är dödliga och/eller jobbiga att göra gubbe i. Om man nu är lagt åt H&S-hållet, så går det rätt bra i WHFRP eftersom det max tar en kvart att fixa det regeltekniska med den nya gubben om den gamla dör. I Rolemaster som är ungefär lika dödligt, om inte mer, så tar det ett helt speltillfälle att göra gubbe varför det inte lämpar sig alls lika bra för H&S. Gamla WEG-Star Wars var ypperligt att spela H&S i, för det var både relativt "odödligt" och det gick snabbt att göra gubbe.

Notera: "Det är lättare att spela H&S i spel X" är inte ekvivalent med "spel X är till för att spela H&S".

rax

Swordsman
Re: Hack & Slash (begynnande OT)

Notera: "Det är lättare att spela H&S i spel X" är inte ekvivalent med "spel X är till för att spela H&S".
Så tolkade jag inte heller ditt inlägg. :gremwink:

Jag menar att graden av H&S är (relativt) oberoende av reglerna man använder. Jag kan hålla med om att våld i rollspelet förmodligen uppträder oftare i ett system där man som spelare har god kontroll över en stridssituation (t ex gamla AD&D, där man ju löper liten risk att bli dödad av en enda attack efter ett tag) och där stridsreglerna är lätta att använda.

Däremot tror jag att H&S (som jag definierar som att spelarna använder omotiverat våld för att lösa problem i ett äventyr/en kampanj) snarare uppkommer p g a hur SL hanterar sin spelvärld. Om omotiverat våld - eller väldigt frekvent användning av våld som lösning - förekommer så tycker jag det brukar vara för att spelarna inte får genomlida konsekvenserna av sitt handlande. D v s att ingen reagerar på dessa våldsamma galningar som slår ihjäl folk till höger o vänster. Detta har väldigt lite med det regeltekniska att göra.

/Rax, önskar Staffan och alla andra forumiter en god morgon! :gremlaugh:

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
sam arbeta? är det någon sådan där nordsvensk kult?
Jag förstår inte eller som Hamas så härligt utalade sig nyligen :gremsmile: Ordet vapenvila finns inte i vår ordbok...
Det samma gäller nog mig och troberg fast när det kommer till det där ordet saamabetaas?

hmms fast det var nog toppen på isberget när vissa i gruppen försökte sätta dit mig för en sak utan större anledning... :gremconfused: :gremmad:

Börjar bli lite för diplomatisk borde tagit att min nästa chara vart en skräp karaktär och spelat min rollperson istället...

Balderk

Swashbuckler
Alltså egentligen bör man läsa vad andra svarat i en sån här tråd men det är sent och jag orkar inte (orkat läsa allt för lite här på senare tid). Hur som helst.

Enemy within kampanjen är faktiskt riktigt bra. Jag har iofs bara spelat den men som spelare så är det min uppfattning. Särskilt tredje delen var rolig men första är nog den del som faktiskt är bäst. Jag kan lätt rekomendera kampanjen och de förgjorda karaktärerna är faktiskt bra. Även om deras personlighet kanske ändrades lite när vi spelade den.

Systemet är väl kanske inte det bästa i WFRP men det funkar och det är inte alls bara inriktat på HNS, egentligen är det nog mest ett Dark fantasy rollspel och om man tar bort fatepoints så är dödligheten väldigt hög. Jag skulle nog nästan ta bort dem eller i alla fall se till att nått elakt händer även om man använder dem, om t ex man använder ett fp för att undvika död så kanske man blir slagen medvetslös och rånad på alla sina tillhörigheter istället eller blir tillfångatagen (beror väl på vem det är man slåss med också). Annars funkar systemet och det är väldigt lätt. Jag tror inte att världen ska vara några problem att komma in i och du behöver nog egentligen inga andra tillbehör än kampanjböckerna. Apocrypha Now och 2 kanska kan vara bra att ha också, men absolut inga nödvändigheter. De är mest bra att ha om man ska göra karaktärer och till Enemy Within finns det ju förgjorda sådana. Se till att inte ge för mycket experience bara.

/Balderk, gillade verklugen den kampanjen

Ändrat: Språket