Nekromanti Warhammer utan eldbollar?

Mogger

Hipsteranka
Kort fråga, jag tänker slopa eldbollar och besvärjelser i Daemon och istället köra på ett ganska fritt BW-liknande system.

"Magi är att använda Kaos genomsyrande kraft utan dess medgivande, att manipulera kaos eller till och med lura Kaos. Det behöver knappast sägas att Kaos bestraffar det här, eller drar nytta av det. För det är starka krafter som används och det är få trollkarlar som vågar nyttja dess fulla potential, och de som gör det hamnar oftast i Kaos klor, om inte förr så senare.

Trollkarlar måste därför ta en omväg för att filtrera den rena kaosenergin. Detta görs via något som är begripligt för trollkarlen som mörker, växter, djur, eld, väder eller liknande. Det finns många olika skolor och även vildbrukare som inte lutar sig tillbaka mot någon formell lära. Denna sistnämnda trollkonst är oberäknelig och potentiellt mer kraftfull än de etablerade skolornas beprövade metoder.

För att skydda sig ytterligare använder de flesta trollkarlar någon form av artefakter, talismaner eller symboler som de kanaliserar energin genom och på sätt skapa en barriär mellan sig själva och magin.

Beroende på hur kraftfull källan är och hur pass nära dess sanna element effekt är blir svårighetsgraden lättare eller svårare. Ex, att använda eld från en husbrand till att antända ett angränsande halmtak är väldigt enkelt, men att skapa en skyddsbarriär mot drakeld ur en lägerelds falnande glöd är svårt.

Det går att påstå att alla element finns i allt, och det stämmer. Kaos genomsyrar allt."

Hur ser det ut? Jag tänker mig att en magiker på så sätt kan vara ganska fri i sitt magiutövande men att det har sitt pris. Dessutom tänker jag att det ska vara lite av en kul grej att skapa, eller hitta, mäktiga talismaner som underlättar och skyddar. Det är coolt med magiker som alkemister som sitter och gör små grejer som de sedan använder i sitt magiutövande.

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Jättebra. Hur funkar det?
Två saker spelar in:

1. Hur starkt är elementet där du befinner dig? Slå mot Trolldom för att frammana elementet. Att stå vid randen av en vulkan och framana eld är enkelt, att frammana eld ur en nästan slocknad pipa är svårt.
2. Få elementet att böja sig för din vilja. Att få pipglöden att antända den oljeindränkta duken den ligger på är relativt enkelt, att försöka släcka vulkanen är oerhört svårt. Tänk vad som är naturligt för elementet. Ber du elementet om något som "naturligt" för elementet är det enkelt, ber du elementet om något som går emot dess natur är det svårt.

Missar du något av slaget kan det gå illa. Det är ju som sagt Kaos du leker med. Spelet har ett system som bygger på att alla handlingar kan ge oönskade konsevenser så det är bara att köra på samma, med lite riktlinjer om demoner, Kaos och sånt.