Nekromanti Warhammer

Nid

Veteran
Jag är nyfiken på Warhammer figurspelet. Ja jag vet att det här är ett rollspelsforum men jag vet ingen svensk sida som tar upp detta, så lås tråden om ni inte står ut. Jag har bara några små frågor:

1) Vad kostar det att starta? Alltså, vad kostar en startlåda, får man en spelbar arme med den? Eller måste man köpa mer figurer? Måste man ha ett visst "spelbord", följer det med isåfall?

2) Är reglerna enkla, går det fort att komma in i?

3) Ungefär hur lång tid tar ett slag/spelsession?

Pale Imp

Swordsman
1. Warhammer är då rakt inte billigt. Figurer är dyrt, färger är dyrt, och regelböckerna // armiebooks är dyrt. Men det är roligt också, och värt pengarna.
Nästan vilka figurer som helst går att spela med, men man samlar en armé gradvis, den blir aldrig färdig (sgs iaf).

2. Reglerna är relativt enkla, om man inte räknar med alla miljoner specialregler som vissa figurer har. men det lär man sig, inga större problem, alltså.

3. Det beror på hur stor armé du spelar med, men lägg undan en halv dag åt ett medelstort slag du. Det tar tid.

Nid

Veteran
Tack alla! Ska lurka lite på Sveroks o kolla om det figurspel är nåt för mig /images/icons/smile.gif

DanielSchenström

Swashbuckler
1. Startlådepriser kan du hitta på Tradition.se och andra rollspelsbutiker, de innehåller allt du behöver för att komma igång. Som spelbord duger golv, eller valfri annan plan yta på säg 1x1 meter bra.

2. Ja, reglerna är enkla, men det är ofta så att många enheter har specialregler som man bör hålla koll på för sin egen skull.

3. beror på antalet spelare och antalet gubbar och storleken på planen. Men en eftermiddag/kväll för ett slag med de gubbar man får med.

Ett tips: Köp nåt nummer av White Dwarf och om du har en butik som säljer Warhammerprylar nära dig, så försök kolla om du kan hänga på nån och testspela först.