Nekromanti Wastelands som verklighet?

Dimfrost

Special Circumstances
Felet i deras resonemang är ju att de missar den teknologiska utvecklingens betydelse. En civilistion lär knappast befinna sig på en nivå motsvarande vårt 2000-2200-tal i miljontals år direkt. Rent statistiskt borde de flesta intelligenta civilisationer befinna sig på stenåldern eller vara transhumaniserade gudar. Stenåldersstammar tillämpar sällan interstellär krigsföring, och om någon art med hundra tusen års teknologisk utveckling i bagaget bestämmer sig för att anti-terraformera Jorden ("turdscaping", som det kallas i The Authority # 10) hjälper det knappast med några välriktade vätebomber för att hindra dem.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Två karlar har på fullt allvar skrivit en bok om xenomorfa angrepp mot jorden. Det känns lite märkligt hur en sf-kliché plötsligt blir tagen på något slags allvar.
Ungefär lika mycket allvar som den där boken vars namn jag glömt om hur man överlever en zombie-epidemi...

Fast den har en del lysande citat, tex "Remember, you never have to reload a machete".

Jarre

Swordsman
Haha, klockren kommentar!

Jag har dock aldrig förstått varför man ska välja närstridsvapen när man slåss emot zombies. Ofta brukar "smittan" föras vidare via saliv eller blod och går man loss med motorsåg, yxa eller, som nämns, machete, är inte chansen ganska stor att man får sig en skvätt i ögat, munnen eller något skrapsår? Å andra sidan är väl alternativet sämre och som han säger så behöver man ingen am direkt. Slipsten undantaget :gremtongue:

Jarre

Swordsman
hjälper det knappast med några välriktade vätebomber för att hindra dem.
Är det inte därför de säger att människan sannolikt kommer tvingas in i ett gerillakrig? De räknar nog inte med att vätebomber är en del av arsenalen i det läget längre, även om jag delar din uppfattning att sådana vapen knappast lär vara effektiva i något läge alls :gremcrazy: Jag tror inte att människan skulle ha mycket till en suck hur vi än valde att strida, men att gerillakrigföring antagligen är det bästa valet mot en tekonlogiskt överlägsen fiende. Strider de på ett sätt som åtminstone liknar hur vi för krig, kan det fungera, medan "transhumaniserade gudars" stridssätt både är omöjligt att förutse och högst osannolikt att kunna bekämpas med "käppar och stenar". Man får väl hoppas på att vi är uthålliga nog och kan göra tillräcklig skada på deras kampanj så att de interstellära försörjningslinjerna inte är tillräckliga för att upphålla offensiven.

Har man bestämt sig för att utrota livet på en annan planet, är man antagligen fast besluten att lyckas. Ett krig på Jorden mot en utomjordisk livsform är med vår nuvarande teknologiska nivå ett förlorat krig hur vi än väljer att strida; vi kan aldrig slå tillbaka mot deras planet(-er) och vinna kriget.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
The Uplift War

The Uplift War av David Brin innehåller just ett sådant scenario. Där blir människorna mycket riktigt gerillakrigare. Men där räddas läget av att mänskligheten har allierade också bland stjärnorna. På egen hand hade det skitit sig riktigt rejält.

Rosen

Myrmidon
De räknar nog inte med att vätebomber är en del av arsenalen i det läget längre,

Nååja, Xenu tog ju hit utomjordingar i DC-8:or och sprängde dem med vätebomber redan för 75 miljoner år sen. (-:

--
Åke

The hills are alive / with the sound of hydrogen bombs...
I love the sound of hydrogen bombs in the morning, it sounds like ka-bloom.
Every time a hydrogen bomb is dismantled, god kills a puppy.
Hydrogen bombs are man-bombs, not like your little girly bombs.
Crom laughs at your warheads. My hydrogen bombs are pumped!

Nightowl

Champion
Jag har dock aldrig förstått varför man ska välja närstridsvapen när man slåss emot zombies.
Zombies framställs ofta som mer eller mindre immuna mot den sortens skada man får av att få en pil eller kula i sig. Då är det bättre att spara son ammot ill mänskliga plundrare.

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Hehe, ja vad ska man säga..
Kan väll säkert vra bra att ha till nått, nån dag.. Ävn om jag har lite svårt att tro att vi skulle bli invaderade utifrån.. Tror de skulle bli ganska förskräkta om de kom & hälsade på oss.