Nekromanti Watchmenfilmen, igen...

Organ

Out of time, out of mind
Det såg ju onekligen bra ut men det kan omöjligen bli en bra filmatisering av boken. En Watchmenfilm trogen orginalet måste vara en av de svåraste grejer man kan ge sig på. Jag tror faktiskt inte det låter sig göras. Det som gör Watchmen till vad det är är den myriad av sidospår, småhändelser, bifigurer och annat som seriesidorna formligen svämmar över av. Allt sådant måste skalas bort för att göra historien filmbar och då blir det inte en watchmanfilm.

Det hindrar det dock inte från att möjligtvis bli en bra film men det är en annan sak.

/Anders

Krille

Super Moderator
Det är precis därför man över huvud taget inte petar på förlagan under åtskilliga månader innan filmen har premiär, så att minnet av originalet hinner blekna.

Ännu hellre, läs boken/serien efteråt, och inse hur mycket bättre än den skitbra filmen den var.

GnomviD

Heresiark
Lite min plan, det där, att låta den ligga och vila. Den här rullen ser ut ha potential att bli en av bättre serie-rullarna på år och dar, och en ärligt bra film vill jag inte förstöra p.g.a. bok-puritanism. (Funkade skitbra för V for Vendetta och Låt den rätte komma in)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Just V for Vendetta var ett försök jag gjorde, jag läste faktiskt inte boken på flera månader innan.

Däremot var filmen helt sjukt slät, de hade tagit bort alla "vassa hörn", och de hade transformerat V från anarkistisk terrorist till tokmjäkig latteliberal och typisk amerikaniserat revolutionärideal.

I vissa fall hjälper det helt enkelt inte. Jag har också svårt att se hur något hade kunnat rädda League of Extraordinary gentlemen. Kanske om man blundat och hållit för öronen så snart Tom Tawyer var med och om man faktiskt aldrig läst boken överhuvudtaget.