Rickard
Urverk speldesign
Jag spelleder en hel del Matiné och där finns det samarbetsregler, där spelarna kan använda upp till fyra färdigheter om de kan motivera användningen. En spelare kan låta flera färdigheter "samarbeta" även när den gör saker själv. Detta gör att varje slag säger någonting om rollpersonen. Om någon har "kunskap: krogar" vill de göra saker på krogar (slåss, samla information, etc). En spelare ville utöva tankeläsning på en spelledarperson och han började med att slå personen i magen och för att sedan använda sin magi-förmåga. Han kombinerade Närstrid + Magi.ombinationen attribut och färdighet gör att färdigheten blir mer personlig. Hur du slåss eller för den delen lagar mat blir olika beroende på attribut.
Matlagning - Våld: det smäller och bankar, disk överallt och mjöl i hela köket. Men maten är snabbt färdig.
Matlagning - Kunskap: det är recept som gäller och de ska följas, det ska mätas och allt tar sin tid.
Matlagning - finess: det är känsla, det sitter i handleden och recept behövs inte. Bara att smaka av och improvisera.
Matlagning - social: det blir kanske någon annan som faktiskt gör jobber medan du står och pratar.
Det ger otroligt mycket och får också spelarna att tänka på hur de ska beskriva sina handlingar eller agera.
---
Som du satt upp det med 4 attribut att välja bland ... det kommer antagligen leda till att de använder samma sak hela tiden. Visst, det säger något om dem, men det känns som det inte blir något val och därmed kommer samma person (nästan) alltid göra våldsamma saker medan den sociala kommer använda sociala lösningar.