[Waterborn] devlog #5: Metaplot

Celledor

Hero
Jag har inte hunnit göra så mycket på detta projekt då vi fått vårt andra barn. Men har funderat en omgång till om vart vattnet kommer ifrån.

Den senaste tanken är att slå ihop lite olika idéer som diskuterats tidigare.

Nytt koncept:
I framtiden så kan vi färdas mellan stjärnorna utan att det tar livstider. Men det är riskfyllt. Främst för att ca en på tusen resor försvinner spårlöst utan att någon kan förklara varför.

Sanningen är att dessa skepp slungas ut i omloppsbana runt en märklig planet. För dem som överlever så kommer de märka att det är jorden, fast vattennivån har höjts med 2000 meter och annat tyder på att det är ännu längre i framtiden.

Nere på ytan råder en post-apokalyptiskt värld med små grupper som bland annat lever på skeppen som kraschar för att överleva och den teknologi som då medförs.

Förklaringen till allt är att det finns en maskin gömd som byggts för att dra till sig skepp från dåtiden. Detta i hopp om att någon ska undersöka och hitta vad som hänt med den framtida jorden. Och hitta ett sätt att fixa detta i dåtiden.

Det som hände var att. Någon gång så kommer vi i krig med en vattenlevande utomjordisk ras när vi expanderar ut i galaxen. Vid slaget om jorden så lyckades människorna förstöra ett av fiendens världskepp. Vilka ät fyllda med vatten. Detta resulterade i att världsskeppet slets sönder och bitar träffade jorden vilket medförde allt vatten likt asteroider. Rester finns fortfarande kvar i solens omloppsbana och träffas jorden.

Detta tycker jag ger mig det bästa av olika idéer och ger ett djup att utforska för dem som vill.

Jag får den coola idén om att rymdskepp kraschar med nya resurser som rör om allt. Det kan vara små skepp eller enorma. Kan även ge en bra början där man kastas in i världen. Det ger en post-apokalyptiskt värld som är grunden i vad jag vill ha. Det ger en episk meta plot som kan innefatta utomjordingar och en form av förklaring till allt vatten som innefattas att det finns överlevare trots att allt på förstörts i massiva asteroidnedslag.