Ännu en tanke som slog mig, hur svårt tror ni att det skulle vara att skapa en webbaserat tjänst i form av en "ai" spelledare som för spelarna framåt i ett genererat eller fördefinerat äventyr.
Blir någon form av avancerat mud typ.
Tjänsten består delvis av en chattbot som både kan agera spelledare (berättar vad som händer, hjälper med regler) samt som alla spelledarepersoner och håller då reda på vad de vet och inte vet. Men tjänsten håller även koll på rollpersonerna har massa listor och kartor samt mini scenarion till sitt förfogande.
Jag hara bara smått läst och chattbotar och att programmera en verkar inte direkt enkelt (om det ska vara någolunda bra i alla fall).
Antar att mängen information som man måste skapa är väldigt stor även om mycket ska kunna genereras fram. Men för att generera fram olika situationer, förslag och följder så måste långa listor skapas osv.
Frågorna som jag ställer mig själv när jag tänker på detta är...
Om man bara leker med tanken (glömer de teknika utmaningarna), hur skulle en sådan vara utformad och skulle det fungera?
Desutom hur långt kan man komma utan att behöva föra en fullskalig dialog med spelledarpersonerna?
Kommer det ändå att krävas att någon av spelarna agerar spelledare men som bara hoppar in när det behövs?
Kommer det kunna fungera till vilket rollspel som helst eller måste själva rollspelet vara designat på ett speciellt sätt för att det ska fungera?
Samt slutligen, kan sådana äventyr bli tillräckligt bra och unika för att det ska vara kul att spela dem?
Blir någon form av avancerat mud typ.
Tjänsten består delvis av en chattbot som både kan agera spelledare (berättar vad som händer, hjälper med regler) samt som alla spelledarepersoner och håller då reda på vad de vet och inte vet. Men tjänsten håller även koll på rollpersonerna har massa listor och kartor samt mini scenarion till sitt förfogande.
Jag hara bara smått läst och chattbotar och att programmera en verkar inte direkt enkelt (om det ska vara någolunda bra i alla fall).
Antar att mängen information som man måste skapa är väldigt stor även om mycket ska kunna genereras fram. Men för att generera fram olika situationer, förslag och följder så måste långa listor skapas osv.
Frågorna som jag ställer mig själv när jag tänker på detta är...
Om man bara leker med tanken (glömer de teknika utmaningarna), hur skulle en sådan vara utformad och skulle det fungera?
Desutom hur långt kan man komma utan att behöva föra en fullskalig dialog med spelledarpersonerna?
Kommer det ändå att krävas att någon av spelarna agerar spelledare men som bara hoppar in när det behövs?
Kommer det kunna fungera till vilket rollspel som helst eller måste själva rollspelet vara designat på ett speciellt sätt för att det ska fungera?
Samt slutligen, kan sådana äventyr bli tillräckligt bra och unika för att det ska vara kul att spela dem?