Feliath's Webcomics Cyclopedia, Abridged [Toklång]
Och, now ye've done it. Nå, skyll dig själv: här har du en hel hink rekommendationer, givetvis med förbehållet att allt som sägs om serierna är min egen högst subjektiva och ganska vridna uppfattning.
The Quick
Det här är de serier jag försöker läsa så ofta de uppdaterar, favoriterna topside:
Bob the Angry Flower är serien jag aldrig kan hålla käften om. Får jag någonsin spö av serierelaterade skäl är det antagligen på grund av Bob. Seriens humor är gränslöst absurd och tyvärr fullständigt obeskrivlig; jag rekommenderar att man helt enkelt provar ett knippe serier och ser vad man tycker. BtAF antingen älskar eller hatar man, verkar det som. För min del är det min favoritwebserie.
BtAF uppdaterar fredagar och ibland tisdagar. (Bloggen uppdateras alla tisdagar, men det är sällan en serie med då.)
Copper
Kazu Kibuishis serie om en grabb och hans hund är märklig och underhållande, och dessutom bland det snyggaste jag sett. Jag skulle kalla den för en sorts modern Little Nemo, men det vore i bästa fall obegripligt och i värsta fall pretentiöst, så det tänker jag inte göra. Istället nöjer jag mig med det där första.
Copper ska enligt schema inte uppdatera oftare än en gång i månaden, men till och med det har halkat efter på sistone, tyvärr. För nykomlingar finns det dock en hel del gott att få tag på i arkiven. Kolla också in kufiska Clive & Cabbage, på samma sida!
Goats
Goats är den första webserie jag någonsin läste; liksom Bob the Angry Flower är det absurd humor all the way. Jon och Philip är misslyckade fyllon. Diablo är en satanistisk tupp. Toothgnip är en misslyckad dragarget åt Tor. Och ibland råkar spädbarn,
helt oförklarligt, bli fasttejpade i taket.
Goats uppdaterar måndag-torsdag varje vecka och är ytterst sällan försenad.
Penny Arcade
Finns det någon webserie som alla borde känna till är det väl gamerserien Penny Arcade, webseriernas titan i fråga om läsarantal. Jag uppskattar serien främst för dess ohämmat råa humor och galna fantasi, eftersom jag oftast inte är insatt i spelen den kommenterar.
Penny Arcade uppdaterar måndag, onsdag och fredag varje vecka.
Sluggy Freelance
Sluggy Freelance, en av de äldsta levande webserierna, är samtidigt en humorserie och en äventyrsserie, och klarar bägge rollerna med bravur. Huvudpersonerna Torg och Riff börjar med att nedkalla Satan i en laptop och blir knasigare därifrån. Good stuffs.
Sluggy uppdaterar varje dag, även om lördagarna fylls av en annan tecknare.
Return To Sender
Vera Brosgols serie handlar om...um. Huh. Nå, det finns ett postfack som leder ingenvart med som det kommer brev ur ibland, och Colette är galen och teckningarna är läckra och serien är rolig och monster och uteliggare och...ja. Kila iväg och kolla nu bara.
Return To Sender avses uppdatera varje söndag, men skaparen är inte så bra på att hålla tiden; framförallt gör hon ofta längre avbrott i tecknandet. Just nu är det uppehåll sedan två månader.
Sam and Fuzzy
Sam är en taxichaufför och loser, och Fuzzy kan närmast beskrivas som en levande nalle, men det är ingen slump att den här seriens namn liknar Sam 'n' Max. Fuzzy är nämligen helt hänsynslös och vansinnig, och med Sam som fulltnormal straight man serveras hejvild odd couple-humor.
Sam and Fuzzy uppdaterar måndag, onsdag och fredag.
Scary-Go-Round
Krakkagar!
Scary-Go-Round uppdaterar varje vardag.
Megatokyo
Megatokyo är en till såndär serie som alla är bekanta med. Piro är en mes, Largo är rolig, och bägge sitter fast i Tokyo. Snyggt tecknad, ofta rolig, bättre förr.
Megatokyo ska uppdatera måndagar, onsdagar och fredagar, men är känd för att vara uslast i webserievärlden på att hålla tiden. Serien kommer upp sent oftare än inte, och icke sällan uteblir den helt.
Questionable Content
Questionable Content är inte alls min sorts serie egentligen; den handlar nämligen om indienissar och relationer. Men eftersom humorn är dialogdriven och vitsig, och jag är helt såld på sådant, är den ändå rolig förvånansvärt ofta. Menyerna på cafét är klockrena också.
QC uppdaterar varje vardag.
RPG World
En serie som borde passa de flesta här i krokarna utmärkt; den utspelar sig nämligen i - och parodierar - en klon på ett Final Fantasy-spel. Hjälten är korkad, hans sidekick är den enda som tycker något är konstigt med en värld där alla säger exakt samma sak varje gång man pratar med dem, och de två skurkarna gnabbas konstant.
RPG World uppdaterar konstigt. Men jag tror det är meningen att det ska vara måndag, onsdag och söndag.
PvP
En till gamerserie; den här utspelar sig på en speltidnings redaktion. Av alla serier jag tagit upp är det här den mest dagstrippartade till upplägget. Humorn är inte lika drastisk eller våldsam som i andra webserier, figurerna är mindre knasiga, och man svär inte som i t.ex. Penny Arcade - men det är kul ändå.
PvP uppdaterar varje dag, men oftast försenat.
The Dead
Nedlagda serier som dock finns kvar att läsa gratis och som härskade medan de levde.
Demonology 101
Faith Erin Hicks serie om demonungen Raven var en av mina absoluta favoriter medan den gick. Teckningarna har en läcker och egensinnig stil, handlingen är välkonstruerad och ofta överraskande och dialogen är smart. Över sjuhundra sidor fantasyserie skriar efter att bli lästa. Nå? Hop to!
Numera tecknar Faith Erin Hicks serien Ice på betalsiten Modern Tales samt enstaka småserier såsom Zombies Calling och D101-spinoffen A Distant Faith.
WIGU
WIGU handlar om Wigu Tinkle, hans vridna familj, och deras galna upptåg. Och så handlar den om kanske-verklige tecknade TV-hjälten Topato Potato, som är gjord av gift, och hans sidekick Sheriff Pony som egentlgien är hans chef. Tre års galna, roliga upptåg finns arkiverade och är läsvärda. Wee!
I måndags startade Jeff Rowland serien TV Network Channel på samma domän, men den har jag inte sett nog av än för att yttra mig om. Rowland tecknar också blogserien Overcompensating, som öven den ligger på samma ställe.
Roomies!/It's Walky!
Roomies! är en humorserie av typiskt dagstrippsnitt om ett par rumskompisar på college; It's Walky handlar om i stort sett samma figurer, fast några av den förra seriens bifigurer har blivit huvudpersoner här och tvärtom. Åh, och så slåss de mot utomjordingar istället för tentor. It's all good, though, och sammantaget är det sju års serier som ligger och väntar på en läsare.
Numera - sedan i måndags - gör David Willis serien Shortpacked om en leksaksaffär.
Notes on abridgment
Jag läser mer eller mindre sporadiskt en massa webserier utöver de här, men detta får duga som rekommendationer, tror jag. Och så har ju diverse forumiter serier som jag gillar uppe eller på gång, notably
Feuflux, men de får berätta om sina alster själva - och finns det någon här som
behöver en D12-rekommendation, för den delen?
Meta
Eftersom jag är en hopplös nörd läser jag inte bara webserier: nej, jag läser också
om webserier! Specifikt på
Websnark - vars författare har skrivit rollspel, också.
Och, öh, den vise undviker Scott McClouds hemsida, ty han haver huvudet uppkört i häcken.
/Feliath - now don't say I never did nothin'
for ya