Nekromanti Webcomics

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tjo! jag har precis fått upp ögonen för webbserier och tänkte höra vilka ni tycker bäst om?

Kanske kan vi tipsa varandra i den här tråden. Det finns ju så otroligt många olika webbserier och de är av extremt skiftande kvalisort.

Nåja, först och främst måste jag rekommendera the Order of the Stick som är en kanonkul serie som driver med rollspel i allmänhet och D&D i synnerhet.

En annan serie, som jag faktiskt precis upptäckt, är Game Under som är en mangaserie som skojar med nördkultur över lag. Rätt kul faktiskt. Även om man kunde önskat sig mer mangasnusk.

Så, vilka är era favoriter? Tipsa mig!

- Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!
Min favoriter

Min absoluta favorit över alla andra är http://bunny.frozenreality.co.uk som är en webbserie som uppdateras varje dag. Den består av diverse nördiga betraktelser av livet med referenser till Lemmings, Fear and Loathing in Las Vegas och Stealth ninja pirates. Den är väldigt lättläst så börja från början och kolla igenom de ca 150 stripparna. Det tar en timme max. :gremsmile:

www.penny-arcade.com är också en helt underbar serie med kraftig nördnivå på. Just nu är det mycket World of Warcraft i den.

Order of the Stick är också helt underbar.

Krille

Super Moderator
Jag gör det enkelt för mig: jag har en lista här.

Favoriterna där är Alpha Shade, Errant Story, Megatokyo, I Drew This, Ozy and Millie, samt PowerPuff Girls Doujinshi. Tyvärr så har Diary of a crazed mimbanite tagit slut, men den är också en favorit.

Storuggla

Champion
Jag följde massor av dem, men sen lade jag ner massor också i den takt de började suga eller... lades ner. Praktexemplet torde vara cutewendy (för sugandet) och Boy meets Boy (för nerläggningen)

www.dorktower.com – brilliant oftast. Eller i alla fall nördigt kul
www.meninhats.com – inte alls en serie om Feliath och mig utan bara elak humor. Rakt upp i din gränd. (men är det slut?)
www.sgvy.com – kul, faktiskt. Squish squish-strippen är bara brilliant.

Storuggla, bar romare kalsonger?

Olle Linge

Snigel
Jag läser inga serier alls nu, men jag följde Schlock Mercenary tidigare. Den var riktigt charmig i början, men det kräver att mna följer den. Visserligen finns det små poänger i varje strip, men det är storyn som är bra. Håll speciellt utkik efter kocken i tidigare säsonger, han är bland de fräckaste figurer jag sett på skärmen.

Storuggla

Champion
Seriöst, PPG som manga? Ball! :gremlaugh: Nu måste jag ju läsa igenom för att se om Mojo Jojo är med, den bästa skurken någonsin!

Storuggla, apanhängare

Robban

Hero
ooh, jag läser många webbserier, men gillar få...
MacHall är snygg, och har bra skämt.

VGCats helt klart THE serie att läsa :gremwink: eller kanske inte. Katter. Som spelar spel. Kan knappast bli bättre. Eller jo, det kan det, men inte mycket. (minst en av seriestripparna behandlar rollspel, och ett par av dem magic och pokémon).

Penny-Arcade de här killarna är också såna som slår huvudet på spiken med jämna mellanrum.

Och sist, men inte minst: Dilbert.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Webcomics (långt och så)

Jag börjar med: snälla, få mig inte att fastna framför en serie till, jag orkar inte mer. :gremlaugh:

http://d12comic.com/ har jag länkar till de serier jag följer men jag tänker ta och snacka lite om dem också eftersom jag inte har något bättre för mig.

Bob the angry flower
Det tog Feliath ett bra tags intensivt påtalande om seriens storhet innan jag fastnade. Jag tyckte serien bara var konstig och inte alls underhållande men sedan lossnade något och jag märkte att vissa strip är fullständigt underbara medan vissa andra inte roar mig för fem öre.

Ctrl+Alt+Delete
Bara börjat arkivplöjandet här men den tillfälliga åsikten är "en sämre variant av penny arcades humor men tillräckligt kul för att ta sig igenom". Tror det var Petabyte som tyckte jag skulle ta mig an den här.

Dork Tower
Kalcidis fick mig att börja läsa Dork Tower efter lincon 2003. Då tyckte jag den var skitkul, nu har jag bytt seriehumor en aning (eller så är serien sämre) för nu blir jag itne särskilt road längre. Tillräckligt kul för att jag ska hålla mig kvar dock.

It's Walky
Består egentligen av serierna Roomies, It's Walky samt Roomies Redux. Påbörjade den på egen hand en gång i tiden men dissade den för att den var trist. Sedan så fick någon (Dnalor? Feliath?) in mig på den rätta vägen och under It's Walky-perioden så sa jag att det här var den bästa serien som någonsin gjorts. Tyvärr tappade jag intresset totalt när det tog slut och Roomies Redux kom. Persongalleriet spöar dock skiten ur alla andra serier jag någonsin följt, ingen annan serie har fått mig att gilla så här många karaktärer (förutom Scrubs då men då är vi inne på en annan sorts serie).

Order of the Stick
Här "skyller" jag på Dante för att jag följer serien. Vitulv har dragit huvuddragen för den, tyvärr så gillar jag inte D&D-referenserna och det pratas lite för mycket om levels och multiklass för att jag ska trivas. Annars är det en schysst serie med klichéer och grejer.

Penny Arcade
Plöjde klart arkivet igår (eller om det var i förrgår). Olika forumiter har länkat till den men jag läste den utan "aktiv påtryckning" som i vissa fall ovan. :gremgrin: Jag blev verkligen underhållen under arkivplöjandet och sa saker som "Varför i *** har jag itne läst den här serien ordentligt tidigare?" Av någon anledning så kommer jag att tänka på chrull när jag ser Gabe (tjommen i gul tröja för er med lika dassig kol som Yassilus :gremwink: ). Kommentar på detta chrull?

PVP Online
Började läsa den efter att nån på forumet länkat till den då det var nån rollspelsepisod. Fastnade rätt hårt.

RPG World
Underbar serie som dessutom troligtvis inspirerade mig till att dra igång d12. Är tillsammans med Sinfest nedan de serier som jag hållt igång mitt läsande av längst.

Sinfest
Den andra serie som jag någonsin följde. Bayside tror jag den första hette men den försvann spårlöst från nätet. Real Life läste jag väldigt tidigt också men la ner då det var alldeles för hög % strippar jag ogillade. Sinfest har hängt kvar och är fortfarande en av de bästa serier jag någonsin snubblat över. Särskilt när det fokuceras på Slick och Monique.

Sluggy Freelance
Den här började jag läsa men dissade för att den var tråkig... sedan fick Feliath mig att ompröva beslutet turligt nog för jag fastnade totalt. Serien är otroligt underhållande på sina ställen (vilket är de flesta ställena). Jag är dock inte så förtjust i Bun-Bun, demonerna och alltför verklighetsfrämmande uppfinningar så allt går inte hem.

Så frågan är hur mitt serieläsande skulle se ut utan forumiterna...

Foggmock

Myrmidon
Jag är barnsligt förtjust i Little Gamers(se Krilles länk) och dessutom på god fot med seriens författare(plural), vilket antagligen är främsta anledningen till att jag stödjer den.

www.reallifecomics.com är också en favorit som egentligen inte är så bra egentligen liksom, men som bara fastnat.

Förutom det finns det 4-5 jag vet att jag tycker är bra (Machall, PvP, Penny Arcade, Ctrl-Alt-Del, Applegeeks etc) men som jag aldrig hinner/orkar/minns att följa. Robban gav mig ett smart tips, nämligen att ha serierna man följer/vill följa på autostart i Opera. Något jag inte gjort än, men som antagligen skulle rädda mig från Läsa-ifatt-var-fjärde-månad-träsket.

kalcidis

Hero
http://www.sexylosers.com [ANT]

Den enda serie jag brukade läsa. Härligt obscen och allmänt ganska skön.. men mot slutet blev den lite för grov och uppdaterades allt för sällan. Läser aldrig nätserier nu för tiden.

chrull

Stockholm Kartell
som många andra så läser jag PA, jag läser Bunny (mest för att de har en RSS som plockar med strippen, så jag får den liksom direkt i newsfire...) sen har vi sexylosers som var kul men verkar uppdateras långsammare än vin. sen läser jag machall ibland. Och Order of the stick.

Två som jag tror ingen har nämnt är två av mina favoriter:
Rehabilitating Mr Wiggles
Om en crackrökande pedofil till nallebjörn.

AppleGeeks
ganska lik machall i teckningsstil (vilket de tar upp) och så driver de med lite halvnördiga grejjer. Men mest av allt är det Apple såklart. mm. Apple.

chrull

- Listen, i know i said i was going to pay you to come back to my place and have sex ... and you're a really sweet girl and i'm sure you need the money ... but, you see, when a man purchases the services of a prostitute, he comes to expect certain things and ...
- Is this about my sideways vagina?
- it's not not about your sideways vagina...

Feliath

Swashbuckler
Feliath's Webcomics Cyclopedia, Abridged [Toklång]

Och, now ye've done it. Nå, skyll dig själv: här har du en hel hink rekommendationer, givetvis med förbehållet att allt som sägs om serierna är min egen högst subjektiva och ganska vridna uppfattning.

The Quick
Det här är de serier jag försöker läsa så ofta de uppdaterar, favoriterna topside:

Bob the Angry Flower är serien jag aldrig kan hålla käften om. Får jag någonsin spö av serierelaterade skäl är det antagligen på grund av Bob. Seriens humor är gränslöst absurd och tyvärr fullständigt obeskrivlig; jag rekommenderar att man helt enkelt provar ett knippe serier och ser vad man tycker. BtAF antingen älskar eller hatar man, verkar det som. För min del är det min favoritwebserie.
BtAF uppdaterar fredagar och ibland tisdagar. (Bloggen uppdateras alla tisdagar, men det är sällan en serie med då.)

Copper
Kazu Kibuishis serie om en grabb och hans hund är märklig och underhållande, och dessutom bland det snyggaste jag sett. Jag skulle kalla den för en sorts modern Little Nemo, men det vore i bästa fall obegripligt och i värsta fall pretentiöst, så det tänker jag inte göra. Istället nöjer jag mig med det där första.
Copper ska enligt schema inte uppdatera oftare än en gång i månaden, men till och med det har halkat efter på sistone, tyvärr. För nykomlingar finns det dock en hel del gott att få tag på i arkiven. Kolla också in kufiska Clive & Cabbage, på samma sida!

Goats
Goats är den första webserie jag någonsin läste; liksom Bob the Angry Flower är det absurd humor all the way. Jon och Philip är misslyckade fyllon. Diablo är en satanistisk tupp. Toothgnip är en misslyckad dragarget åt Tor. Och ibland råkar spädbarn, helt oförklarligt, bli fasttejpade i taket.
Goats uppdaterar måndag-torsdag varje vecka och är ytterst sällan försenad.

Penny Arcade
Finns det någon webserie som alla borde känna till är det väl gamerserien Penny Arcade, webseriernas titan i fråga om läsarantal. Jag uppskattar serien främst för dess ohämmat råa humor och galna fantasi, eftersom jag oftast inte är insatt i spelen den kommenterar.
Penny Arcade uppdaterar måndag, onsdag och fredag varje vecka.

Sluggy Freelance
Sluggy Freelance, en av de äldsta levande webserierna, är samtidigt en humorserie och en äventyrsserie, och klarar bägge rollerna med bravur. Huvudpersonerna Torg och Riff börjar med att nedkalla Satan i en laptop och blir knasigare därifrån. Good stuffs.
Sluggy uppdaterar varje dag, även om lördagarna fylls av en annan tecknare.

Return To Sender
Vera Brosgols serie handlar om...um. Huh. Nå, det finns ett postfack som leder ingenvart med som det kommer brev ur ibland, och Colette är galen och teckningarna är läckra och serien är rolig och monster och uteliggare och...ja. Kila iväg och kolla nu bara.
Return To Sender avses uppdatera varje söndag, men skaparen är inte så bra på att hålla tiden; framförallt gör hon ofta längre avbrott i tecknandet. Just nu är det uppehåll sedan två månader.

Sam and Fuzzy
Sam är en taxichaufför och loser, och Fuzzy kan närmast beskrivas som en levande nalle, men det är ingen slump att den här seriens namn liknar Sam 'n' Max. Fuzzy är nämligen helt hänsynslös och vansinnig, och med Sam som fulltnormal straight man serveras hejvild odd couple-humor.
Sam and Fuzzy uppdaterar måndag, onsdag och fredag.

Scary-Go-Round
Krakkagar!
Scary-Go-Round uppdaterar varje vardag.

Megatokyo
Megatokyo är en till såndär serie som alla är bekanta med. Piro är en mes, Largo är rolig, och bägge sitter fast i Tokyo. Snyggt tecknad, ofta rolig, bättre förr.
Megatokyo ska uppdatera måndagar, onsdagar och fredagar, men är känd för att vara uslast i webserievärlden på att hålla tiden. Serien kommer upp sent oftare än inte, och icke sällan uteblir den helt.

Questionable Content
Questionable Content är inte alls min sorts serie egentligen; den handlar nämligen om indienissar och relationer. Men eftersom humorn är dialogdriven och vitsig, och jag är helt såld på sådant, är den ändå rolig förvånansvärt ofta. Menyerna på cafét är klockrena också.
QC uppdaterar varje vardag.

RPG World
En serie som borde passa de flesta här i krokarna utmärkt; den utspelar sig nämligen i - och parodierar - en klon på ett Final Fantasy-spel. Hjälten är korkad, hans sidekick är den enda som tycker något är konstigt med en värld där alla säger exakt samma sak varje gång man pratar med dem, och de två skurkarna gnabbas konstant.
RPG World uppdaterar konstigt. Men jag tror det är meningen att det ska vara måndag, onsdag och söndag.

PvP
En till gamerserie; den här utspelar sig på en speltidnings redaktion. Av alla serier jag tagit upp är det här den mest dagstrippartade till upplägget. Humorn är inte lika drastisk eller våldsam som i andra webserier, figurerna är mindre knasiga, och man svär inte som i t.ex. Penny Arcade - men det är kul ändå.
PvP uppdaterar varje dag, men oftast försenat.

The Dead
Nedlagda serier som dock finns kvar att läsa gratis och som härskade medan de levde.

Demonology 101
Faith Erin Hicks serie om demonungen Raven var en av mina absoluta favoriter medan den gick. Teckningarna har en läcker och egensinnig stil, handlingen är välkonstruerad och ofta överraskande och dialogen är smart. Över sjuhundra sidor fantasyserie skriar efter att bli lästa. Nå? Hop to!
Numera tecknar Faith Erin Hicks serien Ice på betalsiten Modern Tales samt enstaka småserier såsom Zombies Calling och D101-spinoffen A Distant Faith.

WIGU
WIGU handlar om Wigu Tinkle, hans vridna familj, och deras galna upptåg. Och så handlar den om kanske-verklige tecknade TV-hjälten Topato Potato, som är gjord av gift, och hans sidekick Sheriff Pony som egentlgien är hans chef. Tre års galna, roliga upptåg finns arkiverade och är läsvärda. Wee!
I måndags startade Jeff Rowland serien TV Network Channel på samma domän, men den har jag inte sett nog av än för att yttra mig om. Rowland tecknar också blogserien Overcompensating, som öven den ligger på samma ställe.

Roomies!/It's Walky!
Roomies! är en humorserie av typiskt dagstrippsnitt om ett par rumskompisar på college; It's Walky handlar om i stort sett samma figurer, fast några av den förra seriens bifigurer har blivit huvudpersoner här och tvärtom. Åh, och så slåss de mot utomjordingar istället för tentor. It's all good, though, och sammantaget är det sju års serier som ligger och väntar på en läsare.
Numera - sedan i måndags - gör David Willis serien Shortpacked om en leksaksaffär.

Notes on abridgment
Jag läser mer eller mindre sporadiskt en massa webserier utöver de här, men detta får duga som rekommendationer, tror jag. Och så har ju diverse forumiter serier som jag gillar uppe eller på gång, notably Feuflux, men de får berätta om sina alster själva - och finns det någon här som behöver en D12-rekommendation, för den delen?

Meta

Eftersom jag är en hopplös nörd läser jag inte bara webserier: nej, jag läser också om webserier! Specifikt på Websnark - vars författare har skrivit rollspel, också.

Och, öh, den vise undviker Scott McClouds hemsida, ty han haver huvudet uppkört i häcken.

/Feliath - now don't say I never did nothin' for ya

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
nämligen att ha serierna man följer/vill följa på autostart i Opera. Något jag inte gjort än, men som antagligen skulle rädda mig från Läsa-ifatt-var-fjärde-månad-träsket.
Bra jävla idé. Någon som vet om man kan göra något liknande i Firefox?

- Vulf

G

Guest

Guest
Mina favoriter är nog alpha shade och Freefall den första finns det nog redan länk till och den andra har http://freefall.purrsia.com/ som adress, den är oerhört science nerd varning och man bör läsa igenom alla 1061, jag närmar mig...

G

Guest

Guest
Jag har några favoriter. Däribland Something Positive, som emellanåt dessutom handlar om rollspel. Davan är rätt trevlig i början men har blivit lite mesig med tiden.

En annan otroligt rolig serie är "The parking lot is full". Emellanåt så är den som en otroligt störd Farside och emellanåt är den mest tråkigt effektsökande... Typ. Men som sagt, den är jävligt, jävligt bra när den är som bäst.
Som här, här och här.

Sen kan väl Alpha-Shade nämnas också, eftersom den är en av de snyggaste webserier jag läst. Krille länkade till den vill jag minnas.

Sen om ni känner för det så kan ni ju betala Scott McCloud för att få läsa hans webserier, för det har ju säkert tre-fyra gjort innan...

Jarl

Hero
Man kan lägga till massa sidor som "startsida" i FF. Då öppnas alla samtidigt när FF startas. En annan grej man kan göra är att samla alla serielänkar i en mapp i bookmarks. Om man sedan (i menyn) mittenklickar på den mappen så öppnas alla länkar däri som separata tabs.