Nekromanti Webseriernas tråd

I den här tråden kan vi tipsa varandra om webserier. Dvs tecknade serier på webben, inte TV-serier.
Det finns lite för många webserier där ute för att hinna sålla bort de dåliga genom att läsa igenom dem alla, så vi kan väl hjälpas åt att peka ut de läsvärda i stället.

Låt oss skriva en webserie per post; dess namn, länk till dess sida, summera dess stil och innehåll (så att den som inte läst serien har en chans att bedöma om det är något att kolla in), vad som gör att du gillar serien, hur ofta den uppdaterar, ifall den inte uppdaterar längre – om historien är avslutad eller avbruten, samt om världen historien utspelar sig i är en som du skulle vilja spela rollspel i.
Tryck på Gilla om du håller med om att en beskriven serie är läsvärd.

Jag börjar.

Gunnerkrigg court
http://www.gunnerkrigg.com
Övernaturliga väsen från olika myter, teknologi på gränsen till det icke förklarbara, robotar och antydan till kusliga intriger bakom kulisserna. På engelska Gunnerkrigg Court finns en internatskola, och serien följer två elever som går på den, och sakta men säkert upptäcker vad som döljer sig. Humor, relationer, mystik. Typ som en ungdomsbok för vuxna.
Uppdaterar tre gånger i veckan. Ej avslutad.
Själva världen är kanske inte den bästa för rollspelande, men berättelsens upplägg skulle kunna funka som inspiration till en liknande långkörarkampanj. Men det förutsätter ju att spelarna inte läst serien.

Ymir

Liten kantbaron
Den enda webbserie jag genom åren orkat fortsätta läsa är Subnormality.
Den har ett "strip of the day/week/när jag har lust att uppdatera"-format där varje sida är en self-contained ståry/ett udraget skämt/en filosofisk poäng, men över tid framträder förenande element, i synnerhet (ofta namnlösa) karaktärer som figurerar om och om igen. Den är en färgstarkt och skickligt tecknad, intelligent, ambitiös och välskriven orgie i surrealism och samhällskritik, som faktiskt på riktigt utnyttjar webbseriemediets möjligheter. Genom åren har den gott från att ha hyfsat normala format till att, som ni kan se i länken ovan, bara ge fullständigt fan i allt vad normer och läsbarhet heter och gå balls to the walls crazy med färg och form och textmassor. Genom att göra det men samtidigt vara genuint intressant, aktuell och läsvärd förkroppsligar den allt som är bra med internet.

Krille

Super Moderator
Stand Still, Stay Silent.

För nittio år sedan spreds en asläskig sjukdom över världen. Den börjar som klåda, fortsätter med att köttet typ äts upp och sedan döden. Olika länder använde olika tekniker för att hantera sjukdomen, men det gick inte så bra.

Den här serien utspelar sig ca nittio år senare, när Island är den kända världens huvudstad med 190 000 invånare, efter att Island isolerade sig, och Danmark, Sverige och Finland kanske har ca 20 000 invånare styck. En liten grupp amatörer har fått den isländska regeringens godkännande och finansiering för att ge sig av in i vildlandet i Skandinavien i hopp om att hitta något som den gamla världens forskare kom fram till innan kollapsen. Den blandar familjeliv med postapokalyps och finländsk och isländsk folktro, och är helt fantastiskt väl tecknad och mysig.

Och den fick mig att inse att jag egentligen inte är ute efter hårda och svåra postapokalyptiska världar med attityd. Jag vill ha mysiga och mystiska postapokalyptiska världar med förankring.

http://sssscomic.com/comic.php

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Dilbert

Eftersom jag jobbar på ett större företag i IT-branchen så erbjuder Dilbert många igenkänningsskämt.

Serien handlar om ingenjören Dibert, hans kollegor Wally, Alice, praktikanten Asok, och den struthårige chefen. Förr hade även Dilberts hund Dogbert en ganska framträdande roll, men jag tror han fått mindre utrymme de senaste åren.

Det är en rolig serie med kontorshumor som har varit igång i decennier och fortfarande kommer det en strip om dagen, men story-archs sträcker sig sällan mer än tio strippar, så det går att hoppa in när som. Och jag tror att hela arkivet finns på sidan, några stickprov tyder på det, om man nu vill läsa ikapp.

http://dilbert.com

Krille;n149474 said:
Stand Still, Stay Silent.
...
Och den fick mig att inse att jag egentligen inte är ute efter hårda och svåra postapokalyptiska världar med attityd. Jag vill ha mysiga och mystiska postapokalyptiska världar med förankring.
... och kattungar!

Arazand

Veteran
Hmmm. Finns väl bara en jag kan tänka mig som alla måste läsa. Den är så fruktansvärt rolig.
http://oglaf.com (VARNING! NSFW!)

Enjoy.

Sapient

Swashbuckler
Jag läser ett gäng serier med rollspels-anknytning som säkerligen kan vara av särskilt intresse.

Order of the Stick

OotS har gått från att strössla skämt om D&D 3.x regler till en metaplot om världens hotande undergång. Under tiden har den hunnit med att bli ett fenomen och komma ut som tryckta, påkostade album - inkl back stories till huvudpersonerna. Det fanns en tid när spelgruppen jag spelade D&D med kunde ägna en bra stund av spelmötena med att kommentera saker i OotS, eller referera till skämt i serien in game.

Sapient

Swashbuckler
En annan webserie om rollspel, är D20monkey som växlar fram och tillbaka mellan spelarnas perspektiv och det som händer deras rollpersoner. Tecknaren spelar för närvarande Pathfinder, och serien ger spår av det ganska friskt - spelarnas rollpersona och deras fantasyvärldar bidrar en hel del till vad som händer dem utanför spelandet också.

Sapient

Swashbuckler
TableTitans finns numera parallella serier - för närvarande pågår en serie som är en parallell grupp till den som utgjorde sajtens kärna. (De äldre serierna finns i arkivet.) Table Titans är eg namnet på den rollspelsgrupp som serien mestadels handlar om. Även denna fokuserar på D&D/Pathfinder-liknande spel.

Jag gillar verkligen den tecknade stilen i "huvudserien", som passar perfekt för seriens dramaturgi.

Där finns också en särskild "fredagsserie", "Binwin's minions" om en grupp sällsynt klantiga (men totalt ovetande) äventyrare. Den är betydligt mer lättsam. (Jag kommer aldrig mer att kunna spela rogue utan att tjuta "STEALTH MODE ON" om jag misslyckad med stealh-slag...)

Sapient

Swashbuckler
Som synes finns det en hel del tecknade serier på nätet med inriktning mot fantasy-rollspelare. Och det föranledde namnet på nästa:

YetAnotherFantasyGamerComic

Även denna började lite lösare, men har med tiden utvecklats mot en mer övergripande story. Den har dock inte varit lika inriktad på "korta" skämt som OotS var, och den skildrar inga spelare, utan är en serie som följer aktörer i den fantasyvärld (tydligt D&D-inspirerad, vad gäller raser och deras relationer dock) som byggts upp.

Den sysslade från början med "monstren" i ett dungeonkomplex, en Beholder som blir kär i en Goblin han snubblar över i badet.

Sapient

Swashbuckler
Twokinds handlar också om rasrelationer, mellan människor och olika människolika djur - som i sin tur har inbördes relationer och motsättningar. Serien startade 2003 men går ganska långsamt i tempot och är mycket mer av "serieroman" än de andra.

Första gången jag snubblade över den, länkad från ett annat rollspelsforum (utrikiskt) beskrevs den som en serie om "catgirls", vilket iofs inte kan sägas vara heeelt osannt, men är snudd på en ren trollning ändå. :)

Sapient

Swashbuckler
Freefall är den första SF-serien i min lista. Den följer strip-formatet och är också både skämtinriktad och har en övergripande storyarc. Handlar om personer, ehm, varelser och robotar, som befinner sig på en planet som håller på att terraformas. Ganska charmig.

Edit: Om du tar för lång tid på dig att skriva en post kan den se ut så här:

Order of the Stick
http://www.giantitp.com/comics/oots.html
Streckgubbarna som lärde mig hur Dungeons and Dragons fungerar, vilket i längden var mindre bra eftersom min spelledare tolererar mycket mindre metaspelande än serien innehåller. Välgjorda streckgubbar, djupa personporträtt, en episk berättelse och metahumor från DnD.
I och med att serien utspelar sig i en DnD-värld, så måste den väl fungera att spela rollspel i.
Uppdaterar oregelbundet, men i genomsnitt ca 1 gång i veckan. Använd RSS.

Sapient

Swashbuckler
Darths & Droids är en webserie som baserar sig på screenshots från Star Wars-filmerna (inkl en del extrascener), men med pratbubblor som om filmerna var handlingen i rollspelsäventyr. De kör filmerna med början i "Phantom Menace" och ligger för närvarande en bit in i "Return of the Jedi" (som väl är hann The Force Awakens komma ut innan de hunnit till slutet, så chansen är mycket god att den kommer att fortsätta...)

Problemet är att kampanjen går en helt annan väg än spelledaren planerat. Istället för den kampanj om intergalatisk diplomati som planerats, flyr spelarna från rymdskeppet och i princip allt därefter är improvisation från deras SL som försöker parera deras galna infall.

Det mest störande - eller roliga, beroende på perspektiv - är allt mycket som verkar dumt eller ologiskt i filmerna, med detta plötsligt blir väldigt mycket mer logiskt...

Sapient;n149943 said:
Order of the Stick
...
Det fanns en tid när spelgruppen jag spelade D&D med kunde ägna en bra stund av spelmötena med att kommentera saker i OotS, eller referera till skämt i serien in game.
Känner igen det där.
Förr citerade rollspelare Monty Python, nu är det OOTS som gäller. :grin:

nyvinter

Illustrationist
Bad Machinery

Mysterilösande — vissa vardagliga, andra övernaturliga — på Griswalds Grammar School med en grupp elever. Uppdelad i cases, vilket gör att det inte bara är pågående strip på strip op strip utan redan från början är det klart att den här handlingen har ett början, mitt och ett slut.(Måndag tillfredag, med sido-serie på helger. Vissa specialhistorier tas bort ur arkivet efter ett tag, som den fantastiska Murder She Writes där det sker ett mord under en get-together med barnboksförfattare.)

Bookhunter
http://www.shigabooks.com/bookhunter.php
Detta är serien för dig som älskar att befinna dig på stora bibliotek, och samtidigt tycker att det är alldeles för lite action och mysterier i den miljön, och att bokstölder väcker alldeles för lite ont blod och storskaliga polisinsatser i vår verklighet. Huvudpersonerna tillhör Oaklands hårdkokta bokpolis som utreder ett mystiskt försvinnande på Public Library.
På sätt och vis är det kanske seriens grundpremiss som är roligare än själva serien, och kräver kanske rätt nördig humor, men jag själv drog på munnen flera gånger under läsningen, särskilt
vid biljakten med bokbussen.
Berättelsen är avslutad och är på 145 sidor.
Rollspelsvärld: Tja, om hela gruppen kan enas vid att den här sortens sublima humor är kul så går det nog att placera något nutida deckaräventyr i den här miljön.