Webshop för forumiters rollspel

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,048
Location
Nordnordost
Det ser ut som vi kan starta en Rollspel.nu-butik. En skön blandning av spel, jubileumsboken och kanske t-shirtar från Rollspelsverket. En samlad butik för svenska indiespel.
Det hade varit en välgärning. Att samla på en enda sida produktinfo, bilder och kanske lite recensioner(länkar?).
Det behöver inte ens gå att köpa sakerna på sidan, bara det finns länkar till ställen där man kan köpa sakerna.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,718
Location
Göteborg
Det hade varit en välgärning. Att samla på en enda sida produktinfo, bilder och kanske lite recensioner(länkar?).
Det behöver inte ens gå att köpa sakerna på sidan, bara det finns länkar till ställen där man kan köpa sakerna.
Så tänker jag också. Länkar istället för en faktisk butik. Kanske ett roterande ansvar - som städningen på ett föräldrakooperativ - och en liten avgift för den som vill vara med.

@Gurgeh Jag föreslår att vi bryter ut det här till en egen tråd med namnet ”Starta webbshop för svenska indiespel?” Idén kanske inte blir verklighet, men det blir tydligare med en egen tråd.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,554
Kul idé! Tänk vad njutigt om man kunde köpa små svenska grejer från en och samma sida. Men det skulle ju kräva att någon vill ta sig an att skicka böcker, ha lager och hålla på. Men fint hade det varit.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,718
Location
Göteborg
Kul idé! Tänk vad njutigt om man kunde köpa små svenska grejer från en och samma sida. Men det skulle ju kräva att någon vill ta sig an att skicka böcker, ha lager och hålla på. Men fint hade det varit.
Svenska indiespel borde få mycket större spridning.

Jag tänker att lagerhållning och leverans sköts av varje säljare. Den som lägger upp ett spel håller ett litet lager. När en kund klickar på Köp går det iväg ett mejl till spelskaparen, som packar och skickar. Som en landsomfattande, decentraliserad butik.

Det viktigaste just nu måste ändå vara att hitta på ett namn : ) Saker utan namn existerar inte har jag lärt mig av Karin Tidbeck. Indiebutiken.se verkar vara ledigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,078
Location
Rissne
Jag tänker att lagerhållning och leverans sköts av varje säljare. Den som lägger upp ett spel håller ett litet lager. När en kund klickar på Köp går det iväg ett mejl till spelskaparen, som packar och skickar. Som en landsomfattande, decentraliserad butik.
Hm, frågan är hur det ska fixas med betalning, frakt etc. Som allra minst får man ju räkna med att det blir separat frakt för varje spelskapare, typ. Och det måste vara tydligt för kunderna…

Alternativet är väl att man inte har något ordersystem alls i "butiken" utan att varje spelsida bara har länkar till ställena där man kan köpa spelet, som @wilper är inne på. Även om det då kanske känns mindre som en butik och mer som typ en wiki…

Indiebutiken.se verkar vara ledigt.
butik.rollspel.nu =)

eller köp.rollspel.nu
eller våra.rollspel.nu
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,087
Location
The Culture
Som ett minimum vore det kul med en sammanfattande sida till platser där spelen kan köpas, och naturligtvis någon sorts sök- eller sorteringsfunktion så att man kan hitta saker som är grundregler, saker som är skrivna till Drakar och Demoner, och så vidare.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,048
Location
Nordnordost
Som ett minimum vore det kul med en sammanfattande sida till platser där spelen kan köpas, och naturligtvis någon sorts sök- eller sorteringsfunktion så att man kan hitta saker som är grundregler, saker som är skrivna till Drakar och Demoner, och så vidare.
Det är det här som jag ser som steg 1. När det väl är uppe om någon vill leka butik och sköta distribution så är det coolt, det är ju bättre, men också en mycket högre ambitionsnivå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,078
Location
Rissne
Som ett minimum vore det kul med en sammanfattande sida till platser där spelen kan köpas, och naturligtvis någon sorts sök- eller sorteringsfunktion så att man kan hitta saker som är grundregler, saker som är skrivna till Drakar och Demoner, och så vidare.
Ja. och självklart också t.ex. "allt som Gurgeh varit med och gjort", dvs produkter behöver kunna taggas både med genre och spel etc, och med deltagande personer.

Om jag finge drömma skulle systemet ha inbyggt stöd för olika roller också, lite som att man i Goodreads' system skriver in vem som varit author, vem som varit illustrator etc etc. Men som allra minst borde man kunna koppla 1+ forumiter till varje produkt, och sen filtrera/gruppera utifrån det.

(En extradröm här hade såklart varit forumintegrering åt båda hållen, men jag vet inte hur flexibel forummjukvaran och dess eventuella API är…)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,220
Location
Helsingborg
Kravspec
  • Startsida
  • Produktsida
  • Utgivare-sida
  • Konto
Startsida
Första sidan som möter besökaren.
  • Kort presentation av sidan
  • Lista senaste ändringarna
  • Sökfält. Sökkriterier:
    • Produkt
    • Roller (inblandade personer)
    • Utgivare
    • Genre
    • År
    • Spelsystem
  • Saker som "genre" och "spelsystem" sköts av taggar
Produktsida
Äventyr, regelsystem, rollspel.
  • Presentation
  • Bild/er
  • Länkar till butik/hemsida
  • Roller (inblandade personer)
  • Utgivare
  • Genre
  • År
  • Spelsystem
  • Kunna lägga till gamla eller nya taggar
Utgivare-sida
"Utgivare" är i detta fall ett kollektiv, spelföretag, förläggare eller en enskild person.
  • Presentation
  • Bild/er (ex. logotyp)
  • Lista över produkter personen är med i
Konto
  • Admin-konto
  • Redigerar-konto
    • Kan lägga till produkter och utgivare
    • Kan ändra vilka artiklar som helst
  • Användar-konto
    • Kan lägga till produkter och utgivare
    • Kan ändra de artiklar som den har lagt till
  • Oinloggad
    • Kan rapportera fel på sidor
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
437
Location
Jönköping
Bra kravspec!

Jag föreslår dock att börja enkelt. En sida som samlar allas spel med lite info samt länkar till köpeställe. För att slippa krångliga system med inlogg osv, skapa en json-struktur för varje spelskapare/utgivare: namn, info, spel, taggar, etc.

Skapa sedan en enkel webbapplikation (förslagsvis React vilket jag själv jobbar med dagligen) och lägg upp all kod, inklusive json-filer, på t ex GitHub eller GitLab. Koppla sidan till en gratis platform som kan serva sidan, t ex Render.

Varje utgivare kan få tillgång till git-repot och göra ändringar i sin json-fil. När den commitas kommer webbappen automatiskt byggas och deployas.

Tekniskt men relativt enkelt att komma igång med. Snabbt, smidigt och gratis. Inga krångliga backend-system :) Sökning borde gå att fixa där frontendkoden kan söka i json-filerna.

Att skapa en webbapp med React är enkelt. Jag föredrar Vite, React, TypeScript samt Tailwind för styling. Supersmidigt och enkelt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,718
Location
Göteborg
Mina kunskaper om webbsidor sträcker sig till dragndrop på Wix, så jag vet inte vad ni pratar om. Men det låter konkret och bra! Att börja enkelt och se vad som händer känns rätt. En meta-butik verkar rimligt: den ser ut som en webshop med info, bilder och blurbar, men länkar vidare för själva inköpet.

Är kopplingen till Rollspel.nu viktig? Eller är en helt fristående butik bättre?
 
Last edited:
Top