Nekromanti Webshop kontra spelaffärer

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tycker mig se en trend (åtminstonde i Sverige) emot att speltillverkarna mer och mer försöker "styra över" sina spelare till att handla direkt från dem via webshopar och liknande istället för ifrån sin lokala butik. Samtidigt så verkar ju spelaffärerna dra ner mer och mer på sitt utbud av rollspel och andra "hobbyspel".

Vad anser ni om detta? Man kan väl anta att det finns någon slaggs samband mellan dessa två företeleser men vad som är hönan och vad som är ägget låter jag vara osagt.

Jag antar att det i den korta tidsrymden är en ren vinst att sälja direkt på det här sättet (man kapar ju i princip bort ett led) och sedan kan man kanske också få vissa likviditetsfördelar om man kan få folk att förbästella kommande produkter.

Själv tycker jag ändå att det är lite synd då jag tycker att den/de lokala spelaffärerna är en viktig knutpunkt i hobbyn och en källa till nyrekrytering. (Kanke inte så mycket vad gäller rekrytering av totalt "utomstående" men väl så viktig för "korsrekrytering" mellan olika spel och subkultursgenrer.)

Men kanske är jag bara en gammalmodig stöt? Kanske är spelaffärerna på väg att spela ut sin roll? (No pun intended!)

/Bjorn
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Som kund så föredrar jag ju att köpa direkt från tillverkaren just för att ge så mycket vinst som möjligt till den som skapat produkten och inte till olika mellanhänder, åtminstone om det är ett mindre företag som behöver varje krona (mao, inte WotC). Det är ju ett sätt att försöka säkra en fortsatt utgivning av produkter jag uppskattar. Vad gäller nyrekrytering och att upptäcka andra spel så tror jag att rollspelare överlag är så nördiga att de letar upp kanaler som t ex detta forum och den vägen upptäcker mycket nytt, men det finns ju en liten risk för att spelföretagen biter sig själva i svansen i det långa loppet.

Charmen att gå till en spelbutik försvinner ju dessutom när man, som jag nyligen, var på Tradition och man konstaterar att expediten inte visade några som helst tecken på att vara sådär mysnördig som man vill att en rollspelssäljare ska vara utan mer slog en som en vanlig medelålders månglare som lika väl kunnat stå i en sportbutik...

Så, summa summarum är nog spelbutikerna på väg att dö men jag tror inte hobbyn dör som resultat av detta.

Mvh / Phelan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Problemet är väl att spelbutikerna är det självklara stället för nybörjare att få upp ögonen för hobbyn. "Oj, vad är det här för bok...Drakar och Demoner...hmm...det har jag hört om, det köper jag". En som har hört om rollspel men inte har några rollspelande vänner lär knappast ha en suck om vart han ska vända sig för att hitta rollspel om det bara finns på nätet. Och det kan nog bli ett problem för hobbyns 'till'växt, skulle jag tro...

- Ymir, tror det
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så tycker jag att det är välldans synd att det inte finns nån större andel rollspelsaffärer ! Det är välldans mysigt & revligt att knalla i dem & kolla på böckerna & så. Man träffar ju alltid nånsom man kansek senare kan spela med..
Fördelen med att handla direkt från internett är kanske att om man bor på något ställe som inte har nån affär som har rollspel är ju en annan sak..

/ Johan K, saknar den rollspelsaffär som fanns i Lund
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Evil Circle of Fu Leng

Jag ska slita mig från den vedervärdiga dubbnignen av Sailor Moon som går just nu och försöka visa hur jag tänker:
Om fler köper från webshopparna så kommer färre per definition köpa från affärerna. Ju färre som köper från affärerna ju mindre utrymme och intresse ägnar butikerna åt rollspelen. Butikerna visar inget intresse för liren och vi rusar till webshopparna istället. Upprepa tills expediten på Trad börjar sälja tipskuponger och Järnringen tar PayPal.
Webshoppen är fin för de som bor där det inte finns en spelbutik, men de som har en tycker jag borde stödja den.
Att klaga över att den lokala spelbutiken inte tar in så mycket rollspel längre när man själv bara köper över nätet är... ja. Det är.


Storuggla, lyxproblem
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Men är det inte det ni pratar om här? :O [OT][NT]

WOOT? Har jag hängt här så mycket alldeles i onödan?!?!?! :gremshocked:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Problemet med spelbutiker

Det finns två problem med att rollspel ska finnas i spelbutiker. Det ena problemet är producentens, och det andra är butikens. Båda problemet kan sammanfattas med "distributör".

Se, spelbutiker har inte så stor lust att hålla koll på femtielva olika spelförläggare och köpa in allt från varje producent, speciellt inte när det rör sig om så små saker som rollspel. Stora producenter, som LEGO eller Wizards of the Coast eller något annat som man ändå beställer i bulk från, det går bra. Men Rävsvans Förlag, som bara säljer en enda produkt och dessutom en som inte säljer särskilt bra? Nä.

Det är sånt man har distributörer till, som kan skeppa ut en större klase med spel från flera olika leverantörer. Det gör att butikerna har ett ställe att vända sig till och ett ställe att betala fakturan till. Det är liksom deras uppgift att hålla kontakt med leverantörerna, fylla på sina lager så att de alltid kan leverera och se till att butikerna har kataloger där småproducenternas grejor finns med.

Producenterna, å andra sidan, har heller inte lust att spendera en massa tid med att ringa runt till varenda liten spelbutik och försöka sälja sin produkt. De vill göra spel istället. Så därför anlitar de en distributör som de kan leverera en lastpall spel till då och då, istället för att leverera en kartong spel hit och en kartong spel dit och... tja. You get the idea.

Det finns två lösningar på problemet. Det ena är att faktiskt ha en distributör, ett företag som köper in spel från producenterna och levererar dem till butikerna. Problemet med det är att det är att distributören är ännu ett led i kedjan som fördyrar produkten. Riktlinjen är att varje led från tryckaren till kunden kommer i princip att dubbla priset för kunden. Klämmer man in ett led till mellan producenten och butiken så innebär det att det ledet i princip kommer att dubbla priset - ett Västmark i Tradition via en distributör kommer att kosta 500 spänn, istället för 250. Blä!

Det säger sig självt att denna lösning är i princip omöjlig för små spelproducenter. Man måste ha offsett för att få en sådan lösning att gå runt, och det innebär en upplaga i tusen ex eller mer, och det är faktiskt svårt att komma upp i de upplagorna när det gäller moduler - det är mycket lättare med regelböcker.

Den andra lösningen är att sälja direkt till kund, och det med högre marginal så att det faktiskt lönar sig för producenten med extra packtid och extra arbete för att få iväg paketet till kunden. Har man inte så stora upplagor på sina produkter så är det väl i princip den enda lösningen.

Själv så försöker jag en kompromiss. Jag tackar inte nej till försäljning direkt till kund, men jag ser hellre att Västmark kommer ut i butik, så till den grad att jag subventionerar Västmarkarna till butikerna rätt hårt och höjer mina egna så att mitt pris och butikernas pris ska kunna ligga på samma nivå. Men en distributör skulle jag inte har råd med, inte utan en faktor fem på upplagan.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Jag har noterat något liknande och skrev några rader om det i Rollspelaren nummer 2 som ni kan hitta på legend.se.

Men för enkelhetens skull klipper jag in min personliga syn på saken. Mina misstankar och så som jag upplevt det och min vision om hur det kanske kan bli.

"JUST NU UPPLEVER rollspels-hobbyn en explosiv högkonjunktur som kanske
på sikt kan komma att likna det så kallade glada 80-talet. Idag finns
fler aktiva förlag som ger ut fler rollspel än någonsin, vilket är
helt fantastisk med tanke att försäljningsmöjligheterna är långt ifrån
lika goda som under 1980-talet, då rollspel såldes i alla större
varuhus och i leksaksbutiker. Just nu finns minst sex stycken mer
eller mindre etablerade rollspels-förlag i Sverige!

Nyrekryteringen har ökat kraftigt under de senaste åren, verkar det
som, samtidigt som möjligheten att komma i kontakt med rollspels-
hobbyn är väldigt begränsade då spelen främst säljs i olika
specialistbutiker som egentligen bara redan 'frälsta' hittar till. Jag
tror hur som helst att det beror på flera faktorer: den allmänna
fantasy-trenden med inte minst Harry Potter-fenomenet och Sagan om
ringen-filmerna, men också den nya utgåvan av Drakar och Demoner. Kan
det vara så att de nya rollspelarna redan känner till rollspels-mediet
sedan tidigare, men att den allmänna fantasy-trenden i samhället i
övrigt fungerar som en katalysator för att de verkligen börjar spela
rollspel?

Rollspelen behöver nog nå ut till leksakshandlarna för att en verklig
tillströmning som kan motsvara den i början av 80-talet kan komma till
stånd. Jag tror faktiskt att man kan komma dit, men först om något
eller några år, och då börjar fantasy-trenden troligen redan lida emot
sitt slut. Ett hinder är för att detta skall kunna ske är dock att
rollspelen idag oftast består av rena böcker, vilka alltså passar
väldigt dåligt in i sortimentet på leksaksbutiker.

Hur kan då alla dessa förlag över huvud taget överleva? Ärligt talat
så de gör de inte heller det på rent affärsmässiga grunder, utan de
flesta är egentligen rena hobbyprojekt som främst drivs av
upphovsmännens skaparglädje (alltså ungefär som den så kallade
independent-hobbyns produkter). Skillnaden är dock att rena förlag
ligger ute med ganska stora summor pengar och därmed till viss del är
beroende av försäljningen för den fortsatta utgivningen. Faktum är att
även om ett par svenska förlag säljer förhållandevis bra, så säljer
ett par andra knappt alls utanför Internet.

Så varför detta stora antal förlag på rollspels-marknaden? Jag tror
att det beror på att kostnaderna för att trycka är billigare idag (så
kallade print on demand-produkter), på allt mer sofistikerade
dataprogram, samt på att Internet har öppnat oanade möjligheter för
spelkonstruktörer. Därför man kan nog dra slutsatsen att antalet
etablerade aktörer på marknaden inte på något vis är en bra måttsticka
för hur bra rollspels-hobbyn i sig mår. Det säger istället bara att
förutsättningarna på marknaden har förändrats och att rollspels-hobbyn
inte kommer vara sig lik, utan ha ett ännu större antal aktiva
utgivare framöver.

SOM DET KANSKE FRAMGÅR så är jag trots allt optimist - hobbyn mår
otroligt mycket bättre än på länge och jag tror verkligen att det
kommer bli ännu bättre framöver. Men jag ser också ett antal stora
orosmoln som faktiskt kan kväva 'det nya 80-talet' för rollspels-
hobbyn innan den ens kommer igång på allvar.

I stort sett alla rollspels-förlag i Sverige idag satsar exempelvis
mer och mer på att sälja sina egna produkter genom sina egna hemsidor,
och därmed rent av konkurrerar ut återförsäljarna. Detta agerande är
enkelt att försvara ur förlagens synpunkt: de behöver alla intäkter de
kan få för att kunna producera fler spel, och för att i det långa
loppet även kunna leva på verksamheten. Det är även fullt förståeligt
att deras kunder väljer att handla direkt från förlaget ifråga än att
gå omvägen genom en återförsäljare, då de också i slutändan vill ha
mer och bättre produkter till sina favoritspel.

Faran med denna utveckling är dock att rollspelen riskerar att bli
ännu mera svåråtkomliga, då Internet i slutändan kan bli den enda
egentliga möjligheten för nybörjare att få tag på spelen från första
början. Återförsäljares intresse för produkterna minskar samtidigt som
lönsamheten krymper. Och därmed köper de in mindre rollspel och i det
långa loppet kanske rent av slutar köpa in nya spel, vilket leder till
en ond cirkel som på sikt kan skada rollspels-hobbyn när det kommer
till nyrekrytering.

Ett annat orosmoln är också ett redan existerande problem: Samtidigt
som den svenska rollspels-branschen har fler entusiaster än på länge
finns det ingen större distributör som kan leverera och sälja deras
spel till återförsäljare runt om i landet. Detta leder till att
spelförlagen själva måste ta hand om alla kontakter med
återförsäljare, vilket försvårar otroligt mycket för både nya
spelförlag och för etablerade företag som inte hunnit växa sig
tillräckligt starka ännu. Man tycker att det borde dyka upp en större
distributör som tar främst det gamla Top Games plats nu när hobbyn
trots allt växer. De distributörer som finns idag verkar dock enbart
specialisera sig på enstaka större och då främst utländska förlag, och
knappt det ens.

Det största orosmolnet för rollspels-hobbyns pågående högkonjunktur
och framtida tillväxt är nog ändå att spelbutikskedjan Tradition
blivit uppköpt av en amerikanskt affärskejda, som har som uttalad
målsättning att bli störst på data- och tevespel. Marginella
sidoprodukter såsom rollspel torde alltså inte ligga särskilt högt på
koncernens prioriteringslista. Tradition har också visat tecken på att
börja skära ned på rollspels-avdelningarna i sina butiker genom att
rea ut rollspel, till och med från en del större utländska utgivare. I
det långa loppet finns kanske risken att butikskedjan fasar ut
rollspelen helt och hållet.

En sådan förutspåelse må vara väldigt pessimistisk och enligt många
föga trolig, skulle jag tro. Men om det skulle ske så skulle
rollspels-hobbyn förlora sin absolut främsta försäljningskanal till
potentiella nybörjare, och det skulle skära av rollspels-trenden på
toppen av sin konjunktur. Jag tror att risken faktiskt är ganska stor
att det kan bli så - eftersom Traditions ägare vill satsa på dataspel
vore det nästan lite konstigt att de i det långa loppet fortsätter att
sälja rollspel vid sidan om.

Utöver utvecklingen hos Tradition-koncernen har även tre stycken kända
svenska återförsäljare av rollspel lämnat in handduken under det
senaste året, nämligen Simons spel, Flammans spel och Absolut spel.
Det är faktiskt en oroande utveckling vi ser just nu - varför fyller
ingen deras plats?

Rollspels-hobbyn lär troligen inte kunna ha någon nyrekrytering att
tala om när de flesta specialistbutikerna väl har försvunnit.
Spelförsäljningen koncentreras nämligen allt mer på Internet, liksom
Tradition tonar ned eller helt avskaffar sitt rollspels-sortiment,
samtidigt som det inte verkar komma någon ny distributör som kan
hjälpa till att sprida spelen i återförsäljarleden. Något jag ser som
ett stort problem när det gäller nyrekryteringen till hobbyn är också
avsaknaden av ett vettigt nybörjar-rollspel. (Se mitt independent-
kåseri nedan för mina funderingar kring detta specifika ämne.)

EN POSITIV UTVECKLING är däremot att fler och fler rollspel verkar
hitta till återförsäljare av böcker, och det är kanske där den
framtida kundkretsen för rollspel kan tänkas finnas. Det vill säga
redan fantasy-intresserade bokfantaster, som inte lär vara främmande
för att prova på ett snyggt rollspel som säljs i bokform. Dessa må
tillhöra en något högre åldersgrupp än de som började spela under
1980-talet, och dessa nya kunder kommer antagligen också att vara mer
kräsna rollspels-konsumenter, på gott och ont.

Oavsett hur det går så kommer rollspels-hobbyn aldrig att kunna dö ut,
utan det kommer alltid att finnas några som skapar sina egna spel
eller spelar sitt egna spelmaterial - oavsett om det finns några
förlag eller ej. Däremot tror jag att de etablerade förlagen är mer
eller mindre nödvändiga för nyrekryteringens skull. Allting går i
vågor och trender kommer och går, rollspels-hobbyn kommer förr eller
senare att drabbas av ett ny lågkonjunktur (som den på 1990-talet),
speciellt när fantasy-trenden avtar och genren återigen blir avdankad.
Frågan är också hur många aktiva rollspelare som egentligen kommer att
finnas i Sverige när det sker?

Internet har slutligen skapat oanade möjligheter för rollspels-hobbyn.
Man kan söka efter spelgrupper, diskutera rollspel med likasinnade och
komma i kontakt med nya intressanta rollspel. Därför kanske hobbyn
kanske är starkare idag än någonsin, eftersom kontaktytorna är större.
Samtidigt har den moderna tekniken gett oss oanade möjligheter att ge
ut de spel vi själva skapar, liksom få det hela att se väldigt
proffsigt ut. Samtidigt tror jag dock att det kan leda till viss
inavling av hobbyn om den koncentreras alltför mycket till Internet.

Jag är alltså optimistisk - eller kanske bara realistisk?"

Nella
 
Top