Nekromanti Werewolf: The Apocalypse: Exempeläventyrsid´e?

Bassejr

Hero
Så, jag har köpt på mig 20th anniversery utgåvan av Warewolf The Apocalypse i min nyfunna kärlek för (old?) world of darkness (har jag förstått det rätt om The Apocalypse är oWoD, och the Forsaken är nWoD, precis som The Masquerade är oWoD och Requiem är nWoD?)

Så, i alla fall, jag behöver in id´e till ett äventyr, typ en skurk att slåss emot, en konflikt att lösa, en del av världen att utforska, eller någongint i den stilen. Det jag letar efter är altså inte ett färdigskrivet äventyr, utan en äventyrsid´e att utgå ifrån, som kan räcka typ 1-5 spelmöten, och som på ett bra sätt pressenterar Warewolf: The Apockalypse som Spel, som Setting, och som känsla, för mina spelare och för mig som spelledare.

Så utöver alla era underbara id´eer vill jag gärna ha tre saker:
1. Äventyrsexempel som ni tycker var roliga, och inte allt för avancerade.
2. hur äventyret ska Börja för spelare som aldrig spelat Warewolf förr, eller ens spelat i World of Darkness förr.
3. Vad är ett lagom stort mål att kämpa emot för en nybörjar Warewolf grupp? Någonting som inte är allt för stort eller mäktigt, men bygger för ett intressant koncept. Vilken nivå av Pentex, vilken level av Wyrm-anhängare, etc? och hhur kan man göra så att det äventyret ändå avslöjar mer och mer om Warewolf världen och mytologin?

cogitare

Swashbuckler
Bassejr said:
(har jag förstått det rätt om The Apocalypse är oWoD, och the Forsaken är nWoD, precis som The Masquerade är oWoD och Requiem är nWoD?)
Ja, du har förstått det rätt.

En äventyrsidé:
En Black Spiral Dancer har hittat ett sätt att maskera sin wyrm-taint och har nu infiltrerat septen. Kan spelarna komma den på spåren och oskadliggöra den innan den lyckas förgifta Caernens hjärta?

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
(har jag förstått det rätt om The Apocalypse är oWoD, och the Forsaken är nWoD, precis som The Masquerade är oWoD och Requiem är nWoD?)
Ja, helt rätt :gremsmile:

1. Äventyrsexempel som ni tycker var roliga, och inte allt för avancerade.
Någon har dödat varulvar i erat närområde och deras kroppar har hittats flådda och inte förvandlade tillbaks till sin normala form. Som tur är har de två som hittats gjort det av kinfolk eller andra varulvar. De två döda tillhörde ett pack som splittrades på 80-talet av okänd anledning och de är nu spridda över världen. Gruppen med nya varulvar sätts ihop för att leta upp och varna de andra medlemmarna av ex-packen ifall mördaren kommer slå till mot dem.

Vad de upptäcker är att mördaren är en kinfolk som verkar ha kopplingar till Pentex. Han är den misshandlade sonen till en av packmedlemarna som blivit mördad. Han stal en massa böcker med förbjuden kunskap och försvann på 80-talet och ingen har sett till honom sedan dess. Böckerna visar sig om spelarna undersöka det innehålla ett sätt att göra en kinfolk till en full varulv. Men det kräver 5 varulvs skin...

2. hur äventyret ska Börja för spelare som aldrig spelat Warewolf förr, eller ens spelat i World of Darkness förr.
Ge dem en mentor som förklarar grunderna för dem. Låt sedan honom ta ett steg tillbaka så att de kan göra saker själv men så de har hans telefonnummer så att de kan ringa honom om de behöver fråga något.

3. Vad är ett lagom stort mål att kämpa emot för en nybörjar Warewolf grupp?
Små underföreta åt Pentex är en bra början. En mäktigare enskild anstäld eller en Black spiral dancer är en passande mastermind/slutboss för en första kampanj.

Vilken nivå av Pentex, vilken level av Wyrm-anhängare, etc?
Pentex går från huvudföretaget och VD:arna som är super duper mäktiga till underföretagen som är ganska mäktiga till små dotterbolag som inte är så mäktiga men har några resurser.

och hur kan man göra så att det äventyret ändå avslöjar mer och mer om Warewolf världen och mytologin?
Ta en sak i taget och försök att inte dränka dem i info, en ny grej per session brukar vara en bra takt.

cogitare

Swashbuckler
God45 said:
Vad de upptäcker är att mördaren är en kinfolk som verkar ha kopplingar till Pentex. Han är den misshandlade sonen till en av packmedlemarna som blivit mördad. Han stal en massa böcker med förbjuden kunskap och försvann på 80-talet och ingen har sett till honom sedan dess. Böckerna visar sig om spelarna undersöka det innehålla ett sätt att göra en kinfolk till en full varulv. Men det kräver 5 varulvs skin...
Sam Haight?! :gremtongue:

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Cogitare said:
God45 said:
Sam Haight?! :gremtongue:

Cog.
Jupp :gremwink: Första äventyret med honom var riktigt bra. Men allt efter det var skit. I första äventyret var han en stentuff människa med galna motiv som ville bli en varulv och samtidigt hatade varulvar. Hans enda övertag var bra vapen/utrustning och att han som kinfolk inte blev galen av att se en varulv.