Nekromanti Western Apocalypse Wörld

Ymir

Liten kantbaron
Finns det några Western-moddar till Apocalypse World? jag tar närmast för givet att det gör det, det är mest att när jag ser westernfilm stöter jag hela tiden på tropes som får mig att känna att "shite, det här skulle funka asfett i Apocalypse Worlds regelsystem", så förutsatt att det finns såna moddar där ute, kanske nån kan tipsa mig om en?

Alternativt, om sådana moddar mot förmodan -inte- existerar; har ni några tankar runt hur man borde designa en?

Nu har vi svenskar givetvis ett svinbra westernspel redan, men det finns en del element jag tänker att Apocalypse World ändå gör bättre annorlunda än Western, ta till exempel tropen med en snubbe som kommer till en stad och ska skydda den mot ett skurkgäng. Det blir liksom två olika sorters story i de olika spelen, där Western kommer fokusera mer på personliga interaktioner, medan Apocalypse World kommer fokusera på att organisera stadsborna och hantera dem som ett kollektiv gentemot skurkarna.

Simon

Swashbuckler
Det beror ju lite på vad du vill att hacket ska göra, hur långt ut åt eget spel/annat spel du vill att det ska vara, jämfört med vanliga AW.

Jag skulle nog börja med att inte hacka alls på regelplan, utan bara gå loss på playbooksen som finns och döpa om saker eller ta bort saker allteftersom behovet uppstår.

Alltså, jag tror man kommer långt med att bara färga om, utan att ge sig på regelhackande.