Nekromanti Western hack till Fantasy!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Western!

Karaktärsskapande

Atributer sätt ut 12 poäng, alla atributer måste vara rankade som minst 1

Grit

Smidighet

Smarts

Voodo


Färdigheter (Hitta på 4 varje lägger till +1 till relevanta rullningar)

Exempel på färdigheter: ko fösning, guldgrävande, poker spelande eller revolver skjutande.

Karaktärskoncept (Om du agerar inom ditt koncept +2 till rullningen)

Exempel på karaktärskoncept: Snabbaste revolvern i västern, Bounty hunter, Son of a bitch

Tur poäng: Varje spelare har lika många tur poäng som deras Voodo stat. Man kan spendera 1 tur poäng för att lägga till 1 tärning till en handling.

Ducka!: Ducka! är hur svår du är att träffa. Det är lika med din smidighet. Alla spelare kan också välja att lägga delar av sina attack tärningar till sin rustnings bonus för en runda. Spelaren får inte rulla dessa för att anfalla men är desto svårare att träffa. Om du väll blir träffad så drar man ifrån halva din smidighet från skadan du tar.

Livs poäng: Varje spelare har Voodo + Grit livspoäng. När de är slut är du död. Alla en karaktärs livspoäng helas mellan scener.


Regler

Rulla en dice pool beståend ett antal d6:or lika med summan av din aktuella atribut + passande färdighet + om din karaktärs motivation spelar in + om du har någon aktuell utrustning. Varje d6:a so visar 4 eller högre är lyckad och du behöver ett visst antal lyckade tärningar för att klara av att genomföra en handling. En lätt handling kräver bara en lyckad tärning, en svår kan kräva tre och en nästan omöjlig handling kan kräva upp till 6 lyckade tärningar.

I en strids situation gör du likadant som i alla andra rullningar för att träffa motståndaren. Du måste här dock ha mer lyckade tärningar än motståndaren har i ducka! poäng. Vem som anfaller först i en strid avgörs av en närvaro rullning där den med mest framgångar går först. En lyckad attack gör 1d6 + vapen bonus skada på motståndarens livspoäng. Alla en karaktärs livspoäng helas mellan scener.

Stunt: Om en spelare beskriver en handling på ett riktigt coolt sätt får han extra tärningar till sin handling om spelledaren annser att stuntet är passande och häftigt.+1 till +3 tärningar får ges ut på det här sättet per handling.


Vapen

Vapen designas efter hur mycket skada de gör och hur snabbt det går att anfalla med dem. Alla vapen har 4 poäng att sätta ut på antingen snabbhet för att få anfalla först eller skada.

Exempel vapen:

Colt Peacemaker: +2 Skada, +2 snabhet.

Derringer: +0 skada, +4 snabhet.

Winchester shotgun: +4 skada, +0 snabhet.


Övrig utrustning

Alla annan utrustning ger mellan +0 och +3 tärningar till passande handlingar beroende på utrustningens kvalite och ofta pris.


Specialförmågor

Specialförmågor kostar 1 tur poäng att använda per gång. För att köpa en specialförmåga väljer man den istället för en färdighet vid karaktärsskapandet.

Guns akimbo: Du håller ett vapen i varje hand och får fördelarna från båda. Nackdelen? Din ducka poäng halveras medan du gör det.

Skottsäker: Första skottet som träffar dig i en strid skadar dig aldrig. Kanske skyddar Gud eller djävulen dig?

Spårare: Du är ett med öknen. Ingen kan gömma sig för dig, du kan spåra vem som helst oavsett om de borde lämna spår eller inte.

Beastmaster: lugna vilddjur med en blicka ála Dundee.

Regn siare: Läsa järtecken ur vädret som komemr emd varningar.

(Fler specialförmågor behöver läggas till...)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Jag återanvänder någonting jag skrev i en av Max Ravens gammla trådar som en kampanj värld för det här:

Six shots

Den bästa vilda västern historien är den om hur en man plockar upp revolvern för att försvara det vanliga folket från barbarerna. Men när han plockar upp revolvern blir han en av barbarerna.

Revolvrarna är fruktansvärda vapen. Man kan inte massproducera dem, vanligt folk använder flintstålvapen om de ens har skjutvapen. Revolvrarna är legendariska föremål, byggda av galna eremiter som bor ute i öknen eller kvarlevor från världens mörka forntid.

Revolvrarna är Stormbringer eller Den enda ringen. Du håller makten över liv och död i dina händer och det gör dig mer än männsklig sammtidigt som makten korrumperar dig. Varför behöver du en legendarisk revolverman som sheriff? För att han är den enda som kan stoppa de andra revolvermännen.

Revolvrarna kan vara mer eller mindre mystiska. Någon karaktär kanske bär runt på revolvern Janus. Bäraren av Janus har alltid antingen dött som en hjälte eller blivit ett monster. Någon annan bär Isigals bane som han sålde sin själ till skugg djävlarna för att få. Och någonstans där ute i öknen finns modern till alla revolvrar. Den som alla revolvermän skulle döda föra att besitta. Revolvern som bara kallas Colt.

Guns don't kill people and people kill people
 
Top