Nekromanti Western Heartlands/Sword Coast

Staffan

Myrmidon
Men alltså, Forgotten Realms publicerades ju rätt intensivt under 20 års tid (1987-2007 - sedan kom D&D4 och det där med settings var inte så viktigt längre). Hur kan det komma sig att det närmaste en sourcebook för Western Heartlands/Sword Coast (området mellan Waterdeep i norr, Amn i söder, Cormyr/Dragon Coast/Anauroch i öster, och Sea of Swords i väster) TSR/Wizards prånglade ut under hela denna tid var Volo's Guide to the Sword Coast, en bok i form av en reseguide med starkt fokus på värdshus och liknande?

Jag menar, vi pratar inte om något obskyrt hörn av Faerûn - det är här Baldur's Gate, Candlekeep, och ett flertal andra oberoende städer/stadsstater (Iriaebor, Elturel, Berdusk, o s v) ligger. Det är i princip mitt i smeten, som hörs på namnet (Western Heartlands - Eastern Heartlands är Cormyr, Dalelands, Moonsea, och Dragon Coast, ett område som behandlats till döds).

Förutom Volo's Guide samt grundboxar/böcker är i princip den enda informationen om området från Forgotten Realms Adventures, där städerna i både Västra och Östra Heartlands får två sidor vardera (varav den ena oftast tas upp av en karta). Men inget i stil med t ex de tre produkter som gjorts om the North (Savage Frontier, The North, och Silver Marches). Eller har jag missat några andra informationskällor?

Anledningen till mitt intresse är dels att WH på ytan är ett trevligt ställe att äventyra på - gott om vildmark, men ändå hyggligt nära till diverse städer att använda som bas för vidare expeditioner - men också att det är där Hoard of the Dragon Queen utspelar sig, och det hade ju varit trevligt med lite bakgrundsinfo om området.

God45

#PrayersForBahakan
Spela Baldurs gate 1&2 eller läs strategi guiderna till de spelen och så har du hela regionen kartlagd, fylld med npc:er, monster och allt möjligt.

Nu ser jag inte egentligen varför du skulle göra det, bara källorna du nämner innehåller mer fakta än man kan använda i en kampanj. Bara, du vet, hitta på saker!

MattiasLejbrink

Swordsman
God45;n49708 said:
Nu ser jag inte egentligen varför du skulle göra det, bara källorna du nämner innehåller mer fakta än man kan använda i en kampanj. Bara, du vet, hitta på saker!
Fast anledningen till att han frågade var rimligtvis att han inte vill hitta på allt själv.

God45

#PrayersForBahakan
MattiasLejbrink;n49712 said:
Fast anledningen till att han frågade var rimligtvis att han inte vill hitta på allt själv.

God45

#PrayersForBahakan
Grejen med the Western Hearthlands är tydligen att alla de individuella delarna har egna saker skrivna om dem. Om du går till wiki artikeln jag länkar här nedan finns en samman fattning av de olika ställena och länkar vidare till in deapth artiklar om de individuella platserna: http://forgottenrealms.wikia.com/wik...ern_Heartlands

Mycket om infon kommer ifrån en artikelserie som heter Rand's Travelogue. Bitarna som är aktuella här finns att finna här:

http://www.wizards.com/dnd/article.a...r/fx20020703rt

http://www.wizards.com/dnd/article.asp?x=fr/fx20010822b

Realms help har också satt ihop en rätt saftig artikel, men de citerar inte källor så... http://www.realmshelps.net/faerun/western-heartlands/west.shtml

God45

#PrayersForBahakan

Necross

Swashbuckler
Det stämmer, det är relativt tunt med info om det där området. Kanske för att det anses så "vanilla"? Jag gjorde en liten "kartläggning" av alla äldre Realms-prylar nyligen, och så här ser det ut för Sword Coast-området (Waterdeep borträknat):

Under Illefarn Adventure (Lvl 0-3)1987Forgotten Realms 1st
Hordes of Dragonspear Adventure (Lvl 10-12)1992Forgotten Realms 2nd
Volo's Guide to the Sword Coast Accessory 1994Forgotten Realms 2nd
Volo's Guide to Baldur's Gate II Accessory 2000Forgotten Realms 2nd
Neverwinter Campaign GuideAccessory 2011Forgotten Realms 4th

... sen kom ju "Murder in Baldur's Gate" förra året också, men det har jag inte hunnit begripa mig på.

MattiasLejbrink

Swordsman
Necross;n49791 said:
Det stämmer, det är relativt tunt med info om det där området. Kanske för att det anses så "vanilla"?
Jag är på samma linje här. Förmodligen såg dom det som "standardfantasy" med generiska byar, personer och så vidare. Och så kommer all flavour i kringliggande områden.

Staffan

Myrmidon
Jo, men även Dalelands, Cormyr, och the North är ganska mycket vanilj - jag skulle nog gå så långt som att säga att Cormyr är så vanilj det blir! Och dessa områden har fått massvis med böcker skrivna om sig.

Staffan

Myrmidon
God45;n49708 said:
Hade jag velat hitta på en värld på egen hand hade jag inte spelat i Forgotten Realms.

God45;n49719 said:
Grejen med the Western Hearthlands är tydligen att alla de individuella delarna har egna saker skrivna om dem.
Inte det heller. Inga såsböcker om Iriaebor, Elturel, eller Candlekeep.
Realms help har också satt ihop en rätt saftig artikel, men de citerar inte källor så... http://www.realmshelps.net/faerun/western-heartlands/west.shtml
Det där är avsnittet om Western Heartlands i 3e-FR Campaign Setting. Intressant, men ungefär 7 sidors material. Inte direkt överväldiga
God45;n49722 said:
Vill du veta mer om Amn?, kolla upp Lands of Intrigue boxen.
Amn är per definition utanför Western Heartlands. Dessutom avskyr jag Lands of Intrigue som ett exempel på allt som är fel med metaplot, dock primärt för Tethyr-delen. Tethyr beskrevs i 2e FRCS som ett land slitet av inbördeskrig mellan olika krigsfurstar, vilket jag tyckte lät som ett ascoolt ställe att äventyra ("In a time of ancient gods, warlords, and kings, a land in turmoil cried out for a hero..."). Sedan köpte jag Lands of Intrigue, och nähä, nu har den riktiga kungen kommit tillbaka från sin exil då han levde under falsk identitet som Elminsters sekreterare och enat landet, så nu är allt frid och fröjd igen.

Krille

Super Moderator
Moderering:

God45;n49718 said:
Juryn har funnit dig skyldig till onödig och ohjälpsam dryghet mot medforumit. Därför skall du föras från denna plats till ett kafé, där du skall på egen bekostnad och omedelbart drastiskt höja blodsocker- och koffeinnivån medelst förmiddagsfika och kanelbulle. Må Gud vara din själ nådig!

Och gör inte om det!