Lupus Maximus
Tekniker
Jag har själv noll erfarenhet av spelande där man har en större grupp spelare för en kampanj, men konstellationen för de specifika spelomgångarna ändras från spelsession till session. Så, jag vill gärna höra vad ni andra har att säga i ämnet.
Från vad jag har förstått av Westmarch-baserade kampanjer så har man oftast en plats som spelarna utgår från, och sedan beger sig rollpersonerna för de spelare som var närvarande sig ut och äventyrar. Nästa spelsession så blir det en ny konstellation baserat på vilka som är med den gången.
I Noir där det mesta, om inte allt, äventyrande utspelas i samma storstad, kan det räcka med att vara ett kvarter bort och inte veta om vad de andra råkar ut för. Så att förklara varför en rollperson inte är närvarande, eller hur de blir inblandade igen, borde vara hyfsat lätt. Avsaknaden av mobiltelefoner ger också en rätt bra förklaring till varför en rollperson inte kan fås tag på, när rollpersonerna för de närvarande spelarna skulle vilja har tag på någon.
Vad jag också förstått hade spelarna i den ursprungliga Westmarch-kampanjen egna och olika drivkrafter och mål, men de drivkrafterna och målen var antagligen rätt annorlunda än drivkrafter och mål i en stad som Sandukar. Men, det kanske är ett större överlapp än jag tror? Men i ett rollspel som Noir kanske det behövs lite mer uttalande saker för att det inte skall bli en hög helt separata singelspelarkamjaner?
Så, vilka erfarenheter eller tankar har ni andra? Hur skulle man kunna få det att fungera bra? Vad kanske inte funkar lika bra, och problem att tänka på?
Från vad jag har förstått av Westmarch-baserade kampanjer så har man oftast en plats som spelarna utgår från, och sedan beger sig rollpersonerna för de spelare som var närvarande sig ut och äventyrar. Nästa spelsession så blir det en ny konstellation baserat på vilka som är med den gången.
I Noir där det mesta, om inte allt, äventyrande utspelas i samma storstad, kan det räcka med att vara ett kvarter bort och inte veta om vad de andra råkar ut för. Så att förklara varför en rollperson inte är närvarande, eller hur de blir inblandade igen, borde vara hyfsat lätt. Avsaknaden av mobiltelefoner ger också en rätt bra förklaring till varför en rollperson inte kan fås tag på, när rollpersonerna för de närvarande spelarna skulle vilja har tag på någon.
Vad jag också förstått hade spelarna i den ursprungliga Westmarch-kampanjen egna och olika drivkrafter och mål, men de drivkrafterna och målen var antagligen rätt annorlunda än drivkrafter och mål i en stad som Sandukar. Men, det kanske är ett större överlapp än jag tror? Men i ett rollspel som Noir kanske det behövs lite mer uttalande saker för att det inte skall bli en hög helt separata singelspelarkamjaner?
Så, vilka erfarenheter eller tankar har ni andra? Hur skulle man kunna få det att fungera bra? Vad kanske inte funkar lika bra, och problem att tänka på?