Nekromanti [Wexio] konventsrapport

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har varit och rest i en vecka och tänkte att jag får skriva min konventsrapport lite sent, men vad finner jag när jag kommer hem? Ingen tråd med konventsrapporter från Wexio! Illa!

Detta var första gången Indierummet kom till Växjö, och även första gången jag gjorde det. Växjö visade sig vara en otroligt fin liten stad och jag blev väldigt glad bara av att vandra genom den och titta på de fina byggnaderna. Jag kom snart fram till en thairestaurang där jag åt bra thaikäk (lagom starkt) tillsammans med Vico, Lupus och Hellzon. Därefter iväg till konventet.

Bra grejor:
* Indierummet fick helt okej lokaler. Hade det varit stort tryck hade det nog blivit stökigt, men för mängden trafik vi hade var det bra.
* Wexio har den ojämförlligt bästa konventsmuggen jag någonsin sett. Mycket pluspoäng!
* Det var tillräckligt bra tryck för att vi skulle ha att göra. Vi var lite oroliga att ingen skulle komma och spela med oss, men det blev en hel del partier.
* Jag träffade Zadrith och Da_bohz. Två forumiter till att bocka av från listan!
* Gratis frukt till alla konventsdeltagare. Så djävla bra.

Dåliga grejor:
* Kiosken hade ett väldigt begränsat utbud. Jag insåg inte förrän på söndagen att det fanns ett Coop inom promenadavstånd. Hade jag upptäckt detta tidigare hade jag sluppit mycket Billy's och Gorby's.
* Informationsutbytet mellan oss och receptionen var dåligt. De trodde att vi hade full koll på alla arr och skickade folk till oss med frågor vi inte kunde svara på. Någon hade också satt upp en stor affisch med D&D på anslagstavlan, och alla som frågade om det hänvisades till oss. Vi hade inget D&D och inga andra arr körde D&D, heller.

Spelade spel:
Nu har det ju hunnit gå en vecka, så jag kan ha glömt bort en del, men det spelades lite Utpost (x2), Svart av kval, Drakar och bananer, Sjätte inseglet, InSpectres och Fiasco (x2?). Utpostomgången med bland annat Vildkatt och Da_bohz var svinkul, och Svart av kval-omgången på söndagen ångrar jag inte en sekund, trots att den tog såpass lång tid att jag inte kunde åka vidare samma kväll utan blev tvungen att ta in på hotell över natten. Omgången Sjätte inseglet var också kul. Vi hade vid samma tillfälle två påvekandidater, en alternativpåve (Avignon) och en ex-påve i samma rum. Jag dog heroiskt, som jag brukar. Åh, och D&B-liret var också rätt skoj, då jag aldrig spelat det som postapokalyps tidigare.

Jag hann också med ett par omgångar Coup och en runda Lugo. Det förstnämnda var inte riktigt min typ av spel (för strategiskt), men Lugo var riktigt bra.

da_bohz

Swordsman
Jag som både är relativt ny till WRNU och hela grejen med konvent visste inte ens att konventsrapporter var en grej, men här kommer min första rapport från mitt första spelkonvent.

Jag hade varit i kontakt med arrangörerna tidigare eftersom jag skulle hålla i två grejer personligen, men jag visste ändå inte vad jag skulle vänta mig. Mina arrangemang var dels "A Song of Game of Thrones", vilket vissa tydligen missförstådde som att jag skulle låta min ljuva (*host**host*) stämma ge folk en bra start på konventet. Titeln var, som många andra listade ut, bara en sammanslagning av titlarna A Game of Thrones och A Song of Ice and Fire, eftersom det var tänkt att båda dessa skulle diskuteras grundligt under arret. Så, ingen sång för åhörarna (och tur var det, för jag är rädd att lokalerna hade behövts saneras efteråt annars), men däremot mycket intressanta och givande diskussioner kring senaste säsongen och kommande boken!

Mitt andra Arr bestod i att presentera mitt rollspel Halean, samt speltesta detta med en grupp på 3-5 pers, men mer om det längre fram.

Omdömen:
+Indierummet!
Väldigt kul att få testa något nytt i form av Utpost. Inte alls den typ av spel jag normalt sett spelar, men det var sjukt intressant! Mycket underhållande, och en av de mer givande spelupplevelserna jag haft på länge! Det enda jag ångrar är att jag inte hann hänga mer i Indierummet och testa något annat också, men man kan ju inte hinna med allt (och nu vet jag det till nästa konvent!).
+Lätt att arrangera.
Det var väldigt välkommet att hålla i evenemang, vilket jag ser som något mycket positivt. Känns som att detta kanske gäller på de flesta konvent, men jag vill ändå uttrycka lite tacksamhet för denna arrangemangsliberalism.
+Bra lokaler.
Gott om lokaler och väl skyltat till de allra flesta grejerna. Placeringen av skolan lyckades de bra med eftersom man hittade många alternativ för mat, samt ett Coop inom gångavstånd.
+Spelmakarträffen
Att bara sitta och diskutera rollspelsskapande kan man göra hur länge som helst. Trots att det var lite kort om tid var det ändå kul att få höra om andras projekt, samt få presentera sitt egna en extra gång (och med mer fokus på själva skapandet).

-Viss virrighet.
Detta är ett väldigt litet minus i min åsikt, eftersom det alltid är helt okej att inte hålla koll på allt. Vissa arrangemang hade ingen tydligt angiven lokal, och vissa mindre event var inte skyltade för alls (och om det var upp till mig att fixa det var det inget som jag fick reda på). Det kan mycket väl vara min ovana vid konvent som gör mig blind för det som de vana ser, men ändå.

Speltestet:
Redan på fredagen hittade jag ett gäng från bland annat föreningen Ragequit som verkade sugna på att speltesta Halean, och framåt kvällen skapade vi deras karaktärer för att snabbare komma igång på lördagen, när själva speltestet skulle ske.
Under lördagen höll jag min presentation, vilken jag själv måste erkänna var ganska dåligt genomtänkt (men nu vet jag det till nästa gång!). Det var nånstans mellan 7-10 pers totalt som lyssnade, även om några bara hörde delar av det. Jag hade väl egentligen förväntat mig att de som var med kvällen innan skulle vara med, men inte många andra.
Vad gäller själva spelandet gick det desto bättre i min mening. Det var länge sen jag spelledde något överhuvud taget, men trots att systemet har sina brister fortfarande gick det hela väldigt smidigt. Spelandet blev uppdelat på två sessioner á 4-5 timmar på lördagen och söndagen, men jag hann testa typ allt jag hade avsikt för, så det känns väldigt bra. Jag fick bra omdömen också, tillsammans med mycket nyttig feedback.

Så, om det inte framgått blev jag väldigt nöjd med konventet. Kul att träffa några forumiter också!

Hellzon

Långsamma Vargen
Och jag som gick och skrev min logg i minikröniketråden för att det inte fanns någon tråd: https://www.rollspel.nu/threads/67915/post-954225

Jag var ju med som bulvan på Indierummet på Vexio spelkonvent. Postar här för mitt eget minnes skull.
Det blev:

1x Sjätte inseglet
1x Drakar och bananer
2x Fiasco
1x Inspectres
1x Lugu
1x Coup
1x Utpost
1x Last Stand
1x Svart av kval, vit av lust

Vexio var lite segstartat på fredagen, men det kompenserade vi med att hålla på till halv sex på söndagen. Sju pass (borträknat Lugu, Coup och Last Stand) får ju ses som en godkänd spelhelg. Lugu och Inspectres var nya för mig. Jag fick höra att Lugu skulle vara likt Dixit, och efter en googling verkar det ju onekligen så.

Fiasco har jag nu kört fyra pass med playseten "Boomtown". Jag antar att det visar på spelets robusthet att det har blivit HELT olika storys alla fyra gångerna. Nu blev det en plot kring en korrupt borgmästare och sheriff, och mannen som visste vad de gjort, som slutade med att alla radades upp i domstolen. Och sen en lektion i att inte göra sin kusin med barn och försöka smita från ansvaret.

I Sjätte inseglet slog vi nog påverekord, med en motpåve och tre andra kandidater till påvestolen efter påvens abdikering.

Utpost och SakVal ägde som vanligt. Vaktmästaren på utposten lyckades faktiskt ta över basen - i två minuter, sedan dog alla. I SakVal såg den fallne ängeln Sean till att alla mäktiga vampyrer dog så han kunde ta över.

Fett konvent. Hoppas det blir av och jag kan komma nästa år igen.