Nekromanti [WFRP] Hantverkar RP

Jimmy

The One Ringkvist
Spelleder Warhammer med en mycket bra spelgrupp för närvarande.
Som sig bör i WFRP (1st editions världsbild), är det är skitig och brokig skara.
Frågan är nu om någon sitter med bra tips att dela med sig av till en smed i spelet, eller till mig som spelledare.

Saken är den att denne smed är den ende hantverkaren i gruppen, är intresserad av att förbättra sina färdigheter och söker lärlingsskap.
Övriga gruppen är lite mer Swashbuckling Errol Flynn-typer med ett stort stänk av cynism.

Hur gör man för att inte helt hänga av smeden från grupptillhörigheten? Nu är det inte helt platt och ofacetterat men lyssnar gärna till förslag om hur ni hanterar hantverkande rollpersoner i era spel.

CapnZapp

Myrmidon
Första frågan måste vara "vad vill du som SL med din kampanj?"

Spelar du färdiga äventyr? Improviserar du allteftersom?

I en spelgrupp får ju hantverkandet stå tillbaka för allmänt "äventyrande". I en annan spelgrupp väver SL in karaktärernas bakgrund och vardagsmiljö i sina scenarier (i fallet hantverkare typ "du måste leverera ditt gesällprov till Mäster Wilhelm i Kemperbad" eller "En usling försökte bränna ner verkstaden igår, vem kan ligga bakom det?")

Min poäng är att det finns något som heter en för brokig skara, samt att alla spelare måste vara medvetna om inriktningen på kampanjen.

Spretar det för mycket kan det ju vara bättre att tala med just denne spelare, förklara att hans karaktärskoncept är för svårt att passa in in resten av gruppen och dina planer för kampanjen, och göra klart för honom att ska han spela hantverkare får det bli som "före detta hantverkare" - när kampanjen startar kommer han inte få tillfälle utöva sitt yrke.

Och givetvis; är han inte okej med det, låta honom slå fram en ny gubbe.

Ram

Skev
Grov said:
Hur gör man för att inte helt hänga av smeden från grupptillhörigheten? Nu är det inte helt platt och ofacetterat men lyssnar gärna till förslag om hur ni hanterar hantverkande rollpersoner i era spel.
Det beror lite på hur ni spelar. Om ni inte har något emot längre perioder av snabbspolning så kan man ganska enkelt låta dennes karriär frodas mestadels under sådana.

Om ni vill spela det mer och utan att vara insatt i WFRP:s värld kan jag tänka mig:
* Låt gruppen rekryteras av en MÄSTERsmed utförandes uppdrag för denne. Det kan vara införskaffning av speciella material, frakt av speciella beställda föremål, att diskret sabotera en konkurrents verksamhet, ...
* Låt honom studera smideskonst under en mästermetallurg. Detta kostar naturligtvis pengar som måste äventyras ihop.

Men över lag... Jag gillar det inte så värst och min standardmetod är att prata med spelaren och försöka undvika det alternativt säkra att de har en delad vision och mål i samma riktning. Det blir lätt lite krystat och inte kul.

Jimmy

The One Ringkvist
Vi är ju en bit in i kampanjen och karaktären är väl etablerad. Diskussion kring dennes roll har förts och övriga spelgruppen stöttar spelaren i karriärvalet, på så sätt att spelaren för utrymme men ändå inkluderas i viktiga händelser.

Bra förslag att utgå ifrån hantverkaren i vissa avseenden, det har vi gjort på sätt och vis redan, då alla stöttar denne på resan mot Altdorf där mästersmeder skall uppsökas.

Snabbspolning är ett vedertaget begrepp men man hamnar i ett Lost-limbo om karaktärerna är i olika skeenden så det funkar inte.

Karaktären kommer dock inte vara hantverkare hela livet, kommer troligvis slira av mot den troende banan och använda sina färdigheter till att bearbeta metall för att banka livet ur grönskinn.

Konsensus här verkar vara att man behöver ta ställning, och det var lite det jag var ute efter att få feedback på. Om det fanns andra alternativ.
En sak vi bestämt oss för, eftersom hantverkaren är talangfull, så skulle det utveckla sig till att denne skulle försöka driva egen smedja med lärlingar och ha en mer övervakande roll över arbetet och på så vis få utrymme för lite slentrianäventyrande.

Tack för feedbacken, ska absolut utnyttja tipsen.

Hösnuba

Veteran
Av någon anledning kunde jag inte sluta tänka på A-team och MacGuyver när jag läste här. Jag har knappt provat det här själv, men jag skriver det som möjlig inspiration.
Det kan vara kul att använda sig av hantverksfärdigheter i problemlösnings situationer för att skapa sig lösningar som annars inte finns, det gör färdigheten spelmässigt värdefull och öppnar för mycket kreativitet, istället för att det bara är något som rollpersonen gör vid sidan av äventyren. Det kan användas både som förberedelse inför något men också som krydda i actionscener. Exempel kan vara att reparera en trasig bro illa kvickt innan fienden kommer, bygga försvarsverk, hitta svagheter i konstruktioner, bedömma kvalité på föremål, nödreparera trasig utrustning, tillverka specialverktyg (klätterklor, fäll-mekanismer) m.m.
Om de andra i gruppen betraktar "sin" smed som en tillgång så skapas nog en grupptillhörighet genom det, även om vederbörande ger sig av för att hamra loss lite hos en mästare för att lära sig lite mer.

Jimmy

The One Ringkvist
Hösnuba said:
Av någon anledning kunde jag inte sluta tänka på A-team och MacGuyver när jag läste här. Jag har knappt provat det här själv, men jag skriver det som möjlig inspiration.
Det kan vara kul att använda sig av hantverksfärdigheter i problemlösnings situationer för att skapa sig lösningar som annars inte finns, det gör färdigheten spelmässigt värdefull och öppnar för mycket kreativitet, istället för att det bara är något som rollpersonen gör vid sidan av äventyren. Det kan användas både som förberedelse inför något men också som krydda i actionscener. Exempel kan vara att reparera en trasig bro illa kvickt innan fienden kommer, bygga försvarsverk, hitta svagheter i konstruktioner, bedömma kvalité på föremål, nödreparera trasig utrustning, tillverka specialverktyg (klätterklor, fäll-mekanismer) m.m.
Om de andra i gruppen betraktar "sin" smed som en tillgång så skapas nog en grupptillhörighet genom det, även om vederbörande ger sig av för att hamra loss lite hos en mästare för att lära sig lite mer.
Klart värt att ta i beaktande.
RPn har spontant också spelat ut sina kunskaper, genom att tex konfrontera personer som hanterar vapen och verktyg av grovsmide och kommenterat deras hantering kring detta. Ett av de tillfällena gav faktiskt upphov till en relation som förde plotten vidare.