Nekromanti [WFRP] Nya Enemy Within

Mogger

Hipsteranka
Den här tråden blir nog full av spoilers, hoppas jag :)

http://cubicle7.co.uk/the-enemy-within/

Jag har inte följt WFRP4 så mycket som jag hade tänkt (har blivit ganska mycket Kopparhavsskrivande...) och har inte riktigt följt vad som händer med nya Enemy Within. Jag kan läsa mig till att delarnas ska uppdateras och vad det verkar ska de två sista helt skrivas om?

Vet vi något alls om vad som ska uppdateras?

---!SPOILER!---

När vi spelade EW eller snarare Mistaken Identity så nappade jag (och min RP) stenhårt på arvet (en av RP ärver titel och gods, men allt är en fälla för att locka till sig dubbelgångaren). Det blev svinkul. Men jag tycker att äventyret helt slarvade bort, och att kampanjen helt slarvade bort det spåret är ju känt sen gammat. Purple Hand skulle behöva en rejäl genomgång. De skulle funka som de klassiska lönnmördarna i en annan känd kampanj (De tillber en "strimmig groda").

Vad finns det mer som man bör fixa till? Det mesta är ju fantastiskt bra men det där sista sammanhanget saknas.

Vill även minnas att Hogshead lade till ett kapitel i Middenheim för att belysa motsättningarna inom kyrkorna.

Finns det rykten? Hit me!

God45

#PrayersForBahakan
Jag hoppas att de tar bort hela delen i inte-Ryssland för den känns som en del av en helt annan kampanj dom plötsligt dyker upp. Men det kanske är jag som är för extrem.

Mogger

Hipsteranka
God45;n324105 said:
Jag hoppas att de tar bort hela delen i inte-Ryssland för den känns som en del av en helt annan kampanj dom plötsligt dyker upp. Men det kanske är jag som är för extrem.
Nej, jag håller helt med. Det finns en del klassiska argument som att "RP måste lämna landet så allt kan gå åt helvete" m.m. men jag tycker inte att det håller. Det är ett för stort stilbrott.

Bolongo

Herr Doktor
God45;n324105 said:
Tittar man på bilderna som släppts av bokryggarna ser man att SRiK har ersatts med "The Horned Rat". Låter som ett helt annat äventyr.

Empire in Flames har f.ö. ersatts med "The Empire in Ruins", vilket låter som en mindre radikal modifikation.

entomophobiac

Low Prep High Play
Älskade EW-kampanjen och böckerna står fortfarande och möglar på hyllan, men jag måste säga att det är lite trist när det är gamla saker som ges ut och inte nya kampanjer istället. Om de ändå fått Greame Davis att knacka på tangentbordet hade de kunnat gå ett steg längre, tycker jag.

Mistaken Identity är hur som helst ett riktigt roligt äventyr, och hela WFRP "of old" är för min del vad som definierat Warhammer-världen och gjort det svårt att ta figurspelet/en på allvar. WFRP var helt enkelt bättre.

Blir lite nyfiken på companion-guiden för Reikland, för den gamla grundbokens appendices med skisser och kartor för byggnader använder jag än idag. Har varit perfekt material för nuvarande Pest-Brest kampanjen som utspelar sig på 1600-talet.

Bifur

Veteran
För egen del är jag mest nyfiken utan att ha särskilt förutfattade meningar. Jag har aldrig haft förmånen att spela igenom hela kampanjen i ordning (och bara läst vissa delar) så min bild är lite splittrad, mer än att det finns en hel del dalar i intrigen att jämna ut.

Jag blir dock lite orolig när jag ser att del 1 direkt följs av en Companion, även om att innehållet i den känns vettigt. Det göder lite min övergripande känsla av 4an, den är mycket välgjord men aningen överlastad och hade mått bra av en del förenklingar.

Mogger

Hipsteranka
Bolongo;n324110 said:
Tittar man på bilderna som släppts av bokryggarna ser man att SRiK har ersatts med "The Horned Rat". Låter som ett helt annat äventyr.
Verkligen. Skavens var ju ingen del av de tidigare äventyren och vad jag kan minnas hade de heller ingen inblandning om man läste mellan raderna. Jag förstår att de vill få in dem, och det kan nog vara passande. Har själv filat på en kampanj av typen Empire in Ruins och givevis kommer råttorna då fram ur skuggan.

Bolongo

Herr Doktor
Bifur;n324113 said:
Jag blir dock lite orolig när jag ser att del 1 direkt följs av en Companion, även om att innehållet i den känns vettigt. Det göder lite min övergripande känsla av 4an, den är mycket välgjord men aningen överlastad och hade mått bra av en del förenklingar.
Varje del följs av en companion...

Bifur

Veteran
entomophobiac;n324112 said:
Älskade EW-kampanjen och böckerna står fortfarande och möglar på hyllan, men jag måste säga att det är lite trist när det är gamla saker som ges ut och inte nya kampanjer istället..
Håller helt med i grunden men i detta fallet är jag en del av målgruppen. D.v.s. någon med en relation till spelet och kampanjen men som aldrig fått chansen att spela den på avsett vis. Blir recensionerna positiva är det absolut en kampanj jag skulle kunna satsa på för framtiden.

entomophobiac

Low Prep High Play
Bifur;n324117 said:
Håller helt med i grunden men i detta fallet är jag en del av målgruppen. D.v.s. någon med en relation till spelet och kampanjen men som aldrig fått chansen att spela den på avsett vis. Blir recensionerna positiva är det absolut en kampanj jag skulle kunna satsa på för framtiden.
Alltså, det är en bra kampanj. Och att slippa betala eBay-priser för Empire in Flames är ju skäl nog att bli intresserad för den som inte redan tagit sig an den. Men samtidigt kan jag känna att den fick sin legendstatus för att den på sin tid var hyfsat unik (vad jag förstått). Inte för att den nödvändigtvis är bättre än kampanjer som kommit efteråt. Minnen åldras sällan särskilt väl, trots allt!

Mogger

Hipsteranka
Bifur;n324113 said:
För egen del är jag mest nyfiken utan att ha särskilt förutfattade meningar. Jag har aldrig haft förmånen att spela igenom hela kampanjen i ordning (och bara läst vissa delar) så min bild är lite splittrad, mer än att det finns en hel del dalar i intrigen att jämna ut.

Ja, beskrivningen av Empire i Enemy within/Mistaken identity (som väl följde med in i Shadows over Bögenhafen?) är exemplarisk. Kanske lite mer gudarna, och inte minst Sigmar, men annars var den exemplarisk.

Men det är lite ett problem som följt Warhammer sedan dess, att man vill beskriva lite för mycket.

Mogger

Hipsteranka
entomophobiac;n324118 said:
Alltså, det är en bra kampanj. Och att slippa betala eBay-priser för Empire in Flames är ju skäl nog att bli intresserad för den som inte redan tagit sig an den. Men samtidigt kan jag känna att den fick sin legendstatus för att den på sin tid var hyfsat unik (vad jag förstått). Inte för att den nödvändigtvis är bättre än kampanjer som kommit efteråt. Minnen åldras sällan särskilt väl, trots allt!
Det är nog bara delvis sant. Mistaken Identity, Shadows over Bögenhafen och Power Behind The Throne står sig väl än idag. Death on the Reik har flera klassiska passager. Och det faktum att plotten slarvades bort i de två avslutande delarna har ju skapat fantomsmärtor hos en stor del av det gamla Warhammer-gardet (mig själv inräknad), varför det har varit tvunget att skapa nytt, tolka och ha sig. Men många skulle nog sova bättre om natten om det till slut kunde blir en riktig avslutning på kampanjen. :)

Mogger

Hipsteranka
Ps. Vi kan väl hålla den här tråden fri från "låt det gammla vara" för det tycker jag är en tråkig diskussion som det har tjatats om ganska mycket och har inget med ämnet att göra. Den här tråden handlar om hur kampanjen ska bli bättre/annorlunda och vad vi hoppas på. Inte vad vi på ett allmänt plan tycker om olika typer av återutgivning.

Ja, jag vet att det är en hobbymoderering men snälla, respektera det. Forumet mår inte så bra nu så vi kan gott göra vårt yttersta för att låta det få läka, om jag tillåts vara lite pretentiös :)

Dubbelyxa

Warrior
TEW var kronan på verket i min rollspelskarriär. Började spelleda den när jag var 14 och det tog 11(!) år för oss att bli klara. Tyckte Mistaken Identity, Shadows over Bögenhafen och Death on the Reik var oerhört stämningsfulla, helt klart mina bästa rollspelsupplevelser. Power Behind the Throne hade stort potential, men mina spelare var för inställda på att gå in och slå ihjäl saker istället för att hobnobba med eliten och diskutera hovskvaller för att riktigt utnyttja det till fullo, och jag blev tvungen att forcera slutet lite. Something Rotten in Kislev är ett kul äventyr i sig, men borde aldrig varit en del av TEW för det har ingenting med någonting i kampanjen att göra. Vi spelade kanske halva modulen och sedan skickade jag hem karaktärerna så att vi kunde fortsätta med den egentliga storyn. Empire in Flames var en besvikelse, en spikrak räls utan större utmaningar fram till en slutboss, som de hade ihjäl på några ronder tack vare lyckosamma tärningsslag. Det finns ju en fan-remake av Empire in Flames, The Empire at War, där de försöker årgärda detta (har bara skummat igenom den dock). Det som verkligen behövs är alltså en total omgörning av slutdelen. Det här ser lovande ut!

Bifur

Veteran
Då hoppas jag lite allmänt på helgjuten WFRP-kampanj, just utan de svaga delar som Måns nämner. Jag gillar verkligen spelet men är av åsikten att det mesta som getts ut i ren äventyrsväg tyvärr är mindre bra, speciellt kampanjerna (jag har främst spelat och läst material till 2an och 3an) . Jag är heller inte imponerad av de korta äventyrs-PDFer som Cubicle7 släppt hittills. WFRP förtjänar en Konflux-svit eller ett MUA eller en Törnetronen!

Bolongo

Herr Doktor
Måns;n324132 said:
Ja, beskrivningen av Empire i Enemy within/Mistaken identity (som väl följde med in i Shadows over Bögenhafen?) är exemplarisk. Kanske lite mer gudarna, och inte minst Sigmar, men annars var den exemplarisk.
Innehållsförteckningen ur The Enemy Within 1e.

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Bifur;n324155 said:
Då hoppas jag lite allmänt på helgjuten WFRP-kampanj, just utan de svaga delar som Måns nämner. Jag gillar verkligen spelet men är av åsikten att det mesta som getts ut i ren äventyrsväg tyvärr är mindre bra, speciellt kampanjerna (jag har främst spelat och läst material till 2an och 3an) . Jag är heller inte imponerad av de korta äventyrs-PDFer som Cubicle7 släppt hittills. WFRP förtjänar en Konflux-svit eller ett MUA eller en Törnetronen!
Ja, övriga äventyr kampanjer är väldigt svaga. Lichemaster minns jag dock med värme. Och ett och annat av de klassiska White Dwarf-äventyren. Men jag har heller inte kika närmare på senare material.

Staffan

Myrmidon
Bifur;n324119 said:
Jag såg det, därav oron...
Companionsen, i alla fall att döma av beskrivningen av Enemy in Shadows companion, verkar innehålla allmännyttigt gods som kan ge mer djup åt deläventyret ifråga men inte är nödvändigt.

Jag tänker mig att det blir lite som med Pathfinder, där Paizo ofta har synkat övrigt utgivet material med sina Adventure Paths - t ex ge ut en bok om Land of the Linnorm Kings ungefär samtidigt som Night of Frozen Shadows, ett äventyr som utspelar sig i det rikets huvudstad. Äventyret har tillräcklig information i sig, men om man vill ge sig utanför äventyrets ramar så är den såsboken bra att ha.