Nekromanti WFRP2 Advances (till er som redan har boken)?

Archer

Swashbuckler
Till er som är lyckliga och redan sitter med boken i handen, hur fungerar advances numera (har inte hittat mycket på officiella forumet, annat än att man nu köper 5% istället för 10%).
Det jag främst undrar är om det mycket luddiga upplägget från 1st ed finns kvar. Det som säger att om du ska avancera till exempel Fellowship, och du redan har köpt en +10 Fel i en career, så måste du nu hitta en career som har +20 i Fel på advancescheme för att få dessa advances tillgängliga.

Eller har de äntligen gjort om det till att man inte behöver bry sig om sådana saker, och bara kan köpa advances utan att bry sig om vilka advancements tidigare careers har erbjudit?

Björn den gode

Swashbuckler
Det hoppas jag verkligen inte dom ändrat och det är väl inte det minsta luddigt? Annars inträffar nämligen problemet att man kan få hur högt värde som helst i något (ex fellowship) enbart genom att byta fram och tillbaka. (För 500xp skulle alltså en råttfångare kunna höja ini, byta till gravplundrare höja ini igen, byta tillbaka och höja ini en gång till och helt plötsligt ha fått +30 i ett och samma värde). Man inser hur absurt det blir när en basic career-snubbe teoretiskt sätt skulle kunna få värden över 100 och fortfarande vara basic.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det funkar som i v1 (ANT)

Och det tycker jag är bra och logiskt. Det stora problemet är hur man bokför det! Man borde göra ett bättre karaktärsblad!

M. :gremsmile:

Archer

Swashbuckler
Re: Det funkar som i v1 (ANT)

Till V1 gjorde jag ett karaktärsblad med fyra rader för characteristics, en av dessa rader var just till för att skriva in vilket värde den sista advancen för den grundegenskapen hade. Till exempel om ett yrke gav WS +20, och man hade köpt slut på den, skrev man i +20 under WS på raden Bought Advances (eller vad jag kallade det, var ett tag sedan jag spelade och använde de formulären). Skicka iväg ett mail till mig om du vill, så skickar jag det formuläret till dig (om du vill titta på det).

Jag tänker göra ett liknande till V2.

Archer

Swashbuckler
Japp, jag vet vart det bär hän. I början av vårt WFRP spelande missuppfattade vi reglerna, vilket ledde till ashöga grundegenskaper. Jag tycker dock att man kan lösa det på annat sätt, så att man slipper att bokföra det lika mycket.

Den enda idé jag dock kan komma på för att lösa det hade dock inneburit att man hade fått kolla igenom varenda möjlig kombination av careers för att hålla det balanserat, vilket inte är praktiskt möjligt.....