Nekromanti WFRP3 Guides? Va?

Storuggla

Champion
Jag ntoerar att Fantasy Flight har släppt (eller håller på att släppa) tre böcker, Players Guide, Game Masters Guide och The Creature Guide. De är alltså böcker, med separata lådor som man kan köpa till. Vad är detta? Ska man spela utan pluppar och kort nu menar de? Va? Jag förstår inte.

Storuggla, ingen klagar på radiogubben

claes

Swordsman
Ja och nej. Många som inte vill testa på något nytt har gnällt så in i bomben så FFG ger nu ut böcker som dels listar alla förmågor (så man slipper bläddra genom alla kort) och beskriver hur man kan spela utan alla pluppar och kort.

Men för oss som gillar pluppar och kort släpps till varje bok en box med just pluppar och kort.

Storuggla

Champion
"FFG ger nu ut böcker som dels listar alla förmågor (så man slipper bläddra genom alla kort) och beskriver hur man kan spela utan alla pluppar och kort."

Så med andra ord, femtioelva sidor regler för ut man spelar med pluppar och kort och sedan en halvsides "Om ni inte vill ha pluppar och kort, hitta på något"? :gremwink:

Storuggla, en plupp i ögat vore smärtsamt för en eunuck

claes

Swordsman
Storuggla said:
Så med andra ord, femtioelva sidor regler för ut man spelar med pluppar och kort och sedan en halvsides "Om ni inte vill ha pluppar och kort, hitta på något"?
Utan att veta hur de tänkt sig så kan jag ju tänka mig att det blir som "vanligt". Ett rollformulär som du skriver och suddar på istället för att flytta pluppar. Istället för kort skriver spelarna ned sina förmågor och slår i böckerna för att förstå hur förmågorna funkar.

Patrick Bateman

Warrior
FFG verkar anamma de här formaten för sina framtida utgivningar. En bok med alla regler, inkl information för kort etc som gör det möjligt att spela "kort-löst" och en box med alla kort och tokens. Kommande Creture Guide och Creature Vault kommer i samma format. Jag tror inte det blir en halv sida "om du inte vill ha pluppar och kort, hitta på något", utan fullfjädrade regler hur man spelar WFRP kort-löst, precis som "Vanliga" rollspel. Jag har spelat 3:e utgåvan och i vår grupp lyfte spelet aldrig ordentligt. Det var för mycket rekvisita att hålla reda på. Det kanske säger mer om vårt dåligt organiserade och överfulla spelbord. Men det kändes ofta ganska krystat att använda kort och pluppar för saker som hade blivit mycket mindre pilligt med vanlig papper och penna.

Player's Guide och Game Master's Guide är egentligen inga nya regler som jag förstått det. Det kommer dock att finnas listor med data för alla kort, något som fattats tidigare. (Om du tappade bort ett kort för en förmåga eller besvärjelse var den information helt förlorad, för det fanns ingen annan referens i någon bok.) De har samlat alla regler utgivna så här långt (inkl Signs of Faith) i en och samma bok. Har du redan alla böckerna får du med andra ord inget nytt material, utan samma sak igen förpackat i ett nytt format (plus listor över korten, som tidigare nämnts).

Även om FFG prackar på oss samma sak igen, tror jag ändå det är ett bra beslut. Korten var i mitt tycke mer ett intressant koncept i teorin än vad de faktiskt tillförde i praktiskt spel. Bara en sån sak att alla careers kom i ett exemplar vardera. Det innebar att det bara kunde finnas en av resp. career i samma spelgrupp, med mindre att man själv gjorde kopior av career-korten.

Info om de nya formaten
Utgivningsplan och info om de nya formaten (pdf)

hakanlo

Hero
Jag håller med om att det nog är till det bättre. Det gör det möjligt att välja om man vill använda alla pluppar.

Jag själv, som (än så länge) tycker det har varit ett kul sätt att spela, kan fortsätta med det (men för köpa dem separat). De som inte gillar det kan nog, som Patrick skriver, klara sig bra utan. Men det krävs banne mig ett stort bord!

Jag tror också att de nya böckerna Player's Guide och Game Master's guide innehåller en del välbehövliga förtydliganden och förklaranden, om än inte nya regler. De nuvarande reglerna är ganska röriga ibland. Funderar man på WHFRP är detta i sig ett skäl att invänta de nya böckerna.

Även om man gillar alla kort så tror jag det är ett stort plus att få sammanställningar i bokform. Det blir lätt oöverskådligt när man har två tjog högar med kort...