Nekromanti WH40K Rollspel?

Craygh

Swordsman
Ja, min tråd är en mycket simpel sådan. Den har som mål att få svar på en fråga. Fråga i sig, är också simpel. Den lyder som sådan: Finns det ett spel i WH40K's setting?

Vi kommer nu till mitt delmål: Svaret på ytterligare en fråga. Frågan i fråga, om ni frågar, lyder såsom denna fråga, men helt olikt McBeth's stora fråga, nämligen såhär: Om ni har spelat sagda spel, eller har någon som helst annan erfarenhet av det, vad var då era intryck och tankar?

Tackar på förhand //Craygh

Genesis

Ni dés ni maître
Spelet heter Dark Heresy. Jag har inte spelat det, men det sägs att det är ett ägigt spel med ett uselt system (har vi sett det förut?).

Någon annan kan säkert fylla i med mer info.

bladerunner_35

Warrior
Baserat på Warhammer Fantasy Roleplays regler men omgjort (jag har läst kommentarer som säger att de ändrade helt fel saker) i ett annars bra system. Level och klassbaserat. Var en del problem med utgivningen till en början men har nu övertagits av Fantasy Flight Games och ser ut att gå mycket bra, finns en hel del produkter ute.

Jag har bara spelat igenom ett av nybörjaräventyret - jag gillar inte reglerna alls men det är förmodligen en smaksak. Det finns rätt mycket material att kolla igenom på spelets hemsida (gå till FFG) och ett livligt forum.

Spelet fokuserar hårt (alltför hårt säger somliga) på att spelarna utgör hantlangare till en Inkvisitor som sänder dem på diverse olika uppdrag i kamp mot Chaos osv.

Som Genesis skrev så tror jag de flesta håller med om att spelets styrka är settingen och världsbeskrivning medan reglerna inte är helt bra. Har du inga problem med levelsystem bör det åtminstone inte komma ivägen alltför mycket. Communityn är levande och många buggar har säkert fått en lösning genom den.

Craygh

Swordsman
Låter åtminstone intressant, jag är ju lite av en sucker för WH40K, faktiskt...

bladerunner_35 said:
Som Genesis skrev så tror jag de flesta håller med om att spelets styrka är settingen och världsbeskrivning
Oh yes !
Dock så dör jag inte av att spela med reglerna. Både WFRP och DH är fullt fungerande, men det beror ju som sagt på vad man gillar.

Men settingen är helt klart det allra bästa även ifall gärna ser produkter i framtiden som breddar ramen en aning.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har spelat klart en kampanj i dagarna, och min åsikt om spelet är: "Aldrig mer!"

Det har en fin setting, 40K-universat är ballt.

Det har en ok premiss, att vara en inkvisitors springpojkar gör att man faktiskt har en anledning att åka runt i galaxen och göra goda gärningar.

Det har ett helt jävla värdelöst regelsystem.

Nybörjarrollpersoner suger kapitalt. Räkna med att handlingsresolutionen leder till att alla försök att göra något som kräver färdighetsslag innebär Helan och Halvan-komiska misslyckanden i alla fall de tio första spelmötena.

Stridsreglerna är låååååångsamma. Sista spelmötet var en strid, 4 rp mot 10 skurkar. I civiliserade spel så hinner man göra något mer än att slåss under en sådan kväll, men inte i Dark Heresy. Då var vi ändå rutinerade rollspelare och hyffsat bekanta med reglerna hela bunten, så det var inte en massa slående i böcker för att kolla regler och sånt.

Vidare tycker jag att de gott kunde släppt till lite mer kraft i Fate-poängen så att de faktiskt skulle kunna ha lite mer påverkan på händelseförloppen. Det har jag bollat med de andra spelarna och de tycker att Fate funkar bra som det är. Jag är antagligen bara skadad på den punkten av att ha spelat för mycket Höstdimma.

--

Med det sagt så hade jag nog kommit till bordet om någon skulle köra spelet igen, fast med CoCs regler.

DarkMystic

Swordsman
Dark Heresy är ett skämt, jag har spelat det några gånger och sämre spel regler får man leta efter. Lägg inte en krona på skiten.

CapnZapp

Myrmidon
WFRP var ett relativt enkelt system med det unika "careers"-systemet som juvelen i kronan.

DH rev ut careers, ersatte det med klasser och levlar, och spacklade på gott med komplexa extraregler.

Ett av de senaste årens bästa exempel på hur man inte ska "förbättra" ett regelsystem.

Sodivra

Champion
För att verkligen gnugga in Dark Heresys kassa regler så fick jag idag på telefon höra att en rollspel.nu-ares rollperson var så kass att träffa med sitt gevär att han bara dög till att stå och hota folk med det, så fort han började skjuta så var det uppenbart att han inte kunde träffa jack.

Det kom till den nivån att rollpersonerna började gå fram till fiender som stod och sköt på dem och ryckte av deras hjälmar för att de skulle bli lättare att träffa. :gremgrin: :gremgrin:

CapnZapp

Myrmidon
Wilper said:
Nybörjarrollpersoner suger kapitalt. Räkna med att handlingsresolutionen leder till att alla försök att göra något som kräver färdighetsslag innebär Helan och Halvan-komiska misslyckanden i alla fall de tio första spelmötena.
Både WFRP och BRP (som Mutant) har en ärofylld tradition av att nyframslagna rollpersoner ska ha nånstans mellan 30-40% chans att lyckas.

Istället för att omfamna och erkänna detta, inför DH något så korkat som att sätta modifikatorn för standardhandlingen på +10. Visst, det ökar chansen att lyckas, men till priset av att i princip alla handlingar måste modifieras av spelledaren!

Mycket enklare och bättre då att låta de som vill börja spelet med mer kompetenta karaktärer få extra-xp att dela ut redan från början.

Nässe

Myrmidon
Vår spelgrupp kör just nu en kampanj med Dark Heresys värld (typ...) och Solar systems regler... Ganska inte så oväntat kanske... :gremsmile: Funkar bra...

Vi körde först DH som det var- men det var så stört på alla plan, inte bara reglerna- främst världen... Om alla människor är asmaxade, skitcoola, hårda som sten, bisarra, skumma, vansinniga etc så är egentligen alla bara... normala- i förhållande till varandra ... och det blir helt ointressant. Ingenting kändes udda, konstigt, spännande eller mystiskt, för det fanns ingen normailtet att bryta mot...

Vi har istälelt tänkt mer Bladerunner möter Dogs in the Vineyard och sen lite Ailens och Förlorade barnens stad... Känns såhär långt kul.

Vet inte om detta ska ses som ett tips... kunde inte låta bil att svara dock...

Simon

Swashbuckler
NilsH said:
Vår spelgrupp kör just nu en kampanj med Dark Heresys värld (typ...) och Solar systems regler... Ganska inte så oväntat kanske... :gremsmile: Funkar bra...

Vi körde först DH som det var- men det var så stört på alla plan, inte bara reglerna- främst världen... Om alla människor är asmaxade, skitcoola, hårda som sten, bisarra, skumma, vansinniga etc så är egentligen alla bara... normala- i förhållande till varandra ... och det blir helt ointressant. Ingenting kändes udda, konstigt, spännande eller mystiskt, för det fanns ingen normailtet att bryta mot...

Vi har istälelt tänkt mer Bladerunner möter Dogs in the Vineyard och sen lite Ailens och Förlorade barnens stad... Känns såhär långt kul.

Vet inte om detta ska ses som ett tips... kunde inte låta bil att svara dock...
... möter Kult. Glöm inte Kult. :gremgrin:

Jag har alltså varit med Nils i detta, både det misslyckade i att försöka spela DH som det är och det enormt lyckade i att spela det med Solar System som vi håller på med nu. Så, med andra ord, jag sekonderar vad Nils säger här. :gremsmile:

Det jag framför allt tycker är problemet med att spela i 40Ks värld, såsom den är i romaner och andra böcker, är beskrivningarna av det visuella, framför allt. Det bisarra i kanonvärlden gör det svårt att åstadkomma gemensamma bilder av det man spelar kring, tycker jag. I alla fall jag kan inte whippa upp beskrivningar som på ett pricksäkert sätt förmedlar den miljö som skymtas i GWs illustrationer. Därför kör vi i en något mer jordnära tolkning av DHs värld. Allt det exotiska kan få finnas - någon annanstans - och när något av det skymtar fram i spelet så framträder det så mycket tydligare.