Nekromanti What's Up Doc?

PAX

Jordisk Äventyrare
En sak som stör mig lite är att Rollspel.nu verkar vara en "död" hemsida. "De hårt arbetande redaktörerna" verkar ha tappat gnistan... Ta nu inte illa upp men det känns som om sidan inte lever bortsett från forumen. Händer det något på baksidan av fronten? Är det några nya projekt på gång?

En snabbkoll gav följande:

Senaste Nyhet - 31:e December
Senaste Notis - 5:e Januari
Senaste Artikel - Lucka 24...
Senaste Recension - 10 Januari

Patrik - Gnäller konstruktivt.

Olle Linge

Snigel
Nu är det inte så att det är vi i redaktionen som skriver innehållet på sidan. Meningen är ju att den ska fungera som mötesplats för spelare och spelledare och att man ska kunna dela med sig av nyheter, information, äventyr eller vad det nu kan vara. Det är jag som har ansvar för att artiklar och nyheter kommer upp och jag kan meddela att det faktiskt inte kommit in mer än det ni ser, så det är inte jag som är lat på den punkten (jag må vara lat på andra punkter, men det tar vi inte upp här :gremsmirk:).

Vad göra? För det första kan vi i redaktionen försöka få er att rapportera fler nyheter, skicka in rollspel och så vidare. Vi kan försöka skapa annat för att få sidan mer levande. Det kan vi bli bättre på, men det är inte vidare enkelt.

För det andra kan ni skicka mer artiklar och nyheter och utan det blir det faktiskt helt omöjligt att få mer material till sidan. Jag har faktiskt ingen aning om vad det beror på. Ny termin i skolan för de flesta? Kanske. Vad tror ni?

Det är inte min meninga att dissa alla användare, utan jag ville bara påpeka att sambandet mellan att de dyker upp lite artiklar/nyheter och att vi i redaktionen har "tappat gnistan" är rätt svagt.

Pom

Swashbuckler
Ta nu inte illa upp men det känns som om sidan inte lever bortsett från forumen.
Weeeeeell, jag undrar om inte just forumen är orsak #1 till att många frekventerar sidan ofta.

För mig är det iallafall så. Nyheter är kul, recensioner är intressant och artiklarna ids jag ofta inte läsa, men att det var ett par veckor sedan det dök upp något sådant känns inte som likstelhet utan mer som fullt acceptabel normalitet. :gremsmile:

Nightowl

Champion
Och jag som tänkte säga...

• Vill ni ha plain text, Word (huga) en färdig PDF, eller vad?
  • Det är väl bara att skicka till
  • Är det samma adress, etc, beroende om man skickar en artikel eller har skrivit något som passar under "rollspel"?

Olle Linge

Snigel
Re: Och jag som tänkte säga...

Okej. Nu ska vi se här :gremlaugh:. För det första ska jag ärligt säga att jag inte har en aning om var din recension är. Jag ska kolla efter och se om det blivit något fel. Återkommer på den punkten. Jag refuserar aldrig något utan att meddela personen som skickade in det, så även om vi har möjligheten att refusera utan att meddela varför, praktiseras det inte. Jag tar bara bort sådant som är skickat av misstag eller som inte är menat som en artikel till sidan. Din recension har inte refuserats.

Angående hur jag vill ha artiklar, så är det absolut bäst att skicka in dem via det befintliga artikelsystemet. Det finns en "skicka in en artikel" eller något sådant under just "artiklar" i menyn till vänster på startsidan. Formatet är HTML, vilket inte är helt optat, men knepigt att ändra på. Det innebär att jag manuellt gör om allt till HTML.Därför är det det formatet man bör välja när man skriver in saker om man 1) vill bespara mig jobb eller 2) vill veta innan hur en artikel ser ut. Skiter man i de två punkterna är det bara skicka i plain text.

Nightowl

Champion
Snabb-Snigel

Det finns en "skicka in en artikel" eller något sådant under just "artiklar" i menyn till vänster på startsidan
Jag måste vara totalt mängul - jag hittar inget. Klickar jag på knappen Artiklar kommer jag till en sida som berättar vad artiklarna är och så (som jag redan hade läst). Där finns en fetingknapp som dock bara är mail till redax. Är det den du menar?

Däremot finns det knappar för att skicka in nyheter och notiser.

HTML kan jag flaska om så det får bli plain text. :gremfrown: jag suger.

Tack för snabbt svar!

Erik

Ändra: Aha! Mängulet evolverar!

Om man trycker på skicka in nyhet eller skicka in notis så får man en meny till höger som ser ut typ så här:
• Publicering
• Skicka in nyhet
• Skicka in notis
• Skicka in artikel
• Skicka in FAQ-fråga
• Föreslå månadens länk
• Mina Artiklar

Och DÄR kan man skicka artiklar. Men jag hittar ingen direktlänk dit från artikelsidan.

Nåja, nu blev det mycket klarare, tackar!

Dilandau

Myrmidon
Har ni inga skribenter eller nyhetsletare som är lite mer fast knutna till sajten? Jag tror det är lösningen. Att förlita sig på att besökare och forummänniskor spontant ska skicka in grejer är nog lite naivt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Har ni inga skribenter eller nyhetsletare som är lite mer fast knutna till sajten? Jag tror det är lösningen. Att förlita sig på att besökare och forummänniskor spontant ska skicka in grejer är nog lite naivt.
Det är ju så det funkat tills nu. Rollspel.nu har väl nyss fyllt 7 år och jag tycker inte jag sett till allt för mycket gnäll om för dåligt med nyheter förut. Systemet har således funkat i flera år iaf. Jag har själv skickat in nyheter/notiser om saker jag varit intresserad av så jag tycker inte alls det är så värst naivt. Grejen är ju ändå den att rollspel.nu knappast kan erbjuda nån lön för mödan att leta nyheter eller skriva artiklar utöver ett tack. När sidan dessutom inte har någon direkt inriktning utan är mer generell är det ju rätt svårt att säga till eventuella skribenter vilken slags artiklar man skulle "behöva". Det är däremot en enkel sak att lägga upp en färdig artikel som någon presenterar.

Det är klart att jag håller med om att det vore roligt med mer liv på sidan men jag tror personligen inte på att redaktionen ska lägga en massa energi på att ragga skribenter/nyhetsletare. Klart att de kan lägga ut en förfrågan men den enda praktiska skillnaden från hur det funkar idag blir som sagt ett tack och nån slags press på den frivillige att faktiskt skicka in saker på lite mer reguljär basis.

En annan knepig sak är nog att sätta en lagom detaljnivå på nyheter/notiser. Hur liten kan en nyhet vara? För de flesta här är det inte så intressant att få höra att det kommit ut en ny OGL-pdf med ett revolutionerande nytt färdighetsbaserat magisystem medan folk på EN World som är ett lite mer utpräglat D&D/d20/OGL-forum kan tycker det är jättespännande t.ex. Systemet med spontant bidragande funkar på nåt sätt lite som en schysst tröskel på det här området - ids man skicka in nyheten och gräva fram bra externa länkar var det ju tydligen en nyhet värd lite besvär.

Jag vet inte hur mycket det här blev ett svar till dig, till stor del blev det nog ett resonemang över filosofin med bidragande till wrnu, men... ja. Så kan det ju bli när klockan är mycket. :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Om jag ska vara helt ärlig tror jag att det är mer naivt att tro att vi kan locka folk som skriver ännu mer än vad sam skrivs idag. Men det hör egentligen inte till saken, för det är förstås en bra idé. Vi hade en del idéer förrut och det kunde vara bra om ni ville komma med fler förslag. Vad kan man tänka sig för regelbundet innehåll?

Vi tänkte på folk som rapporterar från anda forum, till exempel the forge occh rpg.net. Någon som är insatt och följer vad som händer och som kan sammanfatta en månad och länka till vettiga trådar. Det kunde vara helt klart intressant. Har ni några andra förslag?

Olle Linge

Snigel
Först av allt: bra inlägg.

En annan knepig sak är nog att sätta en lagom detaljnivå på nyheter/notiser. Hur liten kan en nyhet vara? För de flesta här är det inte så intressant att få höra att det kommit ut en ny OGL-pdf med ett revolutionerande nytt färdighetsbaserat magisystem medan folk på EN World som är ett lite mer utpräglat D&D/d20/OGL-forum kan tycker det är jättespännande t.ex. Systemet med spontant bidragande funkar på nåt sätt lite som en schysst tröskel på det här området - ids man skicka in nyheten och gräva fram bra externa länkar var det ju tydligen en nyhet värd lite besvär.
Det här är väl lite av ett lyxproblem. Om det skulle vara så att vi simmade i nyheter och saker som "Rollspel blir obligatoriskt ämne på lågstadiet" försvinner i "Obskyrt forum med en ny användare!", då har vi ett problem. Men så är det ju knappast i nuläget. Därför håller jag med om det du säger sist. Alla nyheter som folk orkar skicka in lägger jag upp, förutsatt att de har med rollspel att göra på något sätt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Lite allmänt

http://yasylum.theyard.org/images/stories/skickainartikel.jpg

Sådär jättemängul är det ju inte. :gremsmile:

De knapparna som finns är inte jättesvåra att hitta i dagsläget. Visst, de skulle kunna vara tydligare och bättre placerade, men det finns ju knappast något mer logiskt ställe att sätta "Skicka in ny artikel" än just om man klickar på "Artiklar".

Och svar till lite annat. Jag hade en period då jag satt och kollade igenom alla sidor genom en nyhetsmurvlarsida jag gjorde. Här finns den (Funkar dåligt i Opera eftersom det är iframes :gremfrown: ). Det är fritt att använda den om man vill murvla igenom sidorna lite enkelt. Tyvärr var det ett tag sedan den gjordes och många sidor är ytterst inaktuella, medan andra saknas. Det gör murvlandet lite enklare för den som är intresserad.

Det finns även en lista med artiklar som vore kul att ha. Den listan har inte varit officell tidigare (heck, jag undrar om jag borde publicera listan nu) men om det är så att ni inte vet vad ni kan skriva så är det ett utmärkt tillfälle att göra en artikel från listan.

* Recensioner av tärningar, hur de funkar, vad det finns för typer, hur bra olika tärningar är, hur troligt att man får vissa utfall osv.
* Allmänna rollspelsäventyr som kan användas i olika spelsystem.
* Kampanjmaterial enligt ovanstående princip.
* Olika artiklar:
** Hur man skriver äventyr.
** Hur man knåpar ihop spännande SLP.
** En drös universella SLP.
** Hur man skriver fansin.
** Hur man håller i ett mindre konvent.
** Hur man skriver recensioner - Vore bra att ha
** Hur man skriver artiklar - Vore också bra att ha
** Artiklar till olika genrer med RP-tips.
ex: utrustning, klädsel, utseende, bakgrund, personlighet, kontakter, familj osv.
** Spelledartips - Bygga upp stämning, musik, spela SLP, skapa SLP, hålla ordning på gruppen, förbereda äventyr, improvisera, handouts, slumpmöten, beskrivningar, realism, kontinuitet
** Rollspel med annorlunda sättning - Stenålder, spökhistoria i London i början av 1800-talet, Sherlock Holmes, 30-talet, 50-talsdeckare, splatter-skräck
** Intermezzon - Möte och händelser som kan slängas in i kampanjer och äventyr. Generella för olika genrer.
** Äventyrsuppslag - Idéer till äventyr inom olika genrer. (Enligt Shadis Hook-Line-Sinker-modell ?)
** SLP - Intressanta SLP som passar till olika världar.
** Rollspel - Måste man ha regler för att agera en roll?
** Information om skandinaviska rollspel
** Hur man ser skillnad på olika konventsbesökare
Kort inledande beskrivning om hur alla konventsbesökare ser ut (svarta) och därefter roliga tankar kring små detaljer som kan skilja dem åt
** Artiklar om olika kulturer, platser och religioner (riktiga alltså)
** Krögarens Handbok - Hur fungerar ett värdshus (eller något annat i olika spelvärldar)? Misslan
** Stadsgenerator, äventyrsgenerator, slp-generator (med tabeller etc)
** Ingående beskrivning av en plats och dess invånare tillsammans med äventyrsuppslag.
** Beskrivning av sporter, spel, lekar och liknande inom olika genrer
** Grymkäfts fällor för cyberpunk eller andra genrer Misslan
** Tärningar i rollspel - Behövs dem, hur funkar det utan osv.
** Att mista en rollperson
** Att skapa en rollperson
** Rekvisitatips
** Hur man fumlar
** 10 saker att göra när... (många olika saker)
** Spela över nätet
** Hur man kommer överrens om vem som ska spelleda.
** Intervjuer.
** Konventsåterblickar
** Experiment på sätt att spela rollspel
*** Behöver man verkligen en spelledare?
*** Rollspel med flera och/eller alternerande SL

Tycker ni att det saknas artikelkategorier är det nog fritt fram att be Snigel skapa nya.

Och nu har ni baske mig inget att skylla på längre...

Nightowl

Champion
Re: Lite allmänt

Sådär jättemängul är det ju inte.
Ähväntanu, LÄS mitt inlägg; jag sa att JAG var mängul, för jag kunde minsann inte hitta en knapp; jag kunde inte ens hitta den när Snigel sagt var jag skulle leta, utan var tvungen att gå en märklig genväg.

Så lägg inte ord i min mun. (Fan vet varför jag inte såg den, jag har banne mig läste Artiklar-sidan tjugoelva gånger...)

Erik

Dilandau

Myrmidon
Eftersom rollspelsnyheter ofta är synonymt med nyheter som kommande rollspelsprodukter, så är det nog sånt man vill se mest. Länkar till och sammanfattningar av andra forum tycker jag känns så där relevant. Däremot är ju länkar till saker som intervjuer med spelskapare och artiklar om spel mer spännande.

Problemet är då, som sagt, att få folk att vilja leta och skriva nyheter. Sådant arbete kräver något form av kompensation. I rollspel.nu:s fall är det nog bara möjligt att betala i status. T.ex. speciella forumtitlar eller priviligier eller något sånt. Samt genom att fastslå att inte vem som hellst får skriva för sajten. Hela tricket är ju att få de "fasta skribenterna" att känna sig utvalda, speciella, på något sätt, och det funkar knappast om vem som hellst kan skricka in artiklar.

Lite av en dilemma.

Rickard

Urverk speldesign

http://yasylum.theyard.org/images/stories/skickainartikel.jpg

Sådär jättemängul är det ju inte.

De knapparna som finns är inte jättesvåra att hitta i dagsläget
Jo, det är skitsvårt att hitta. Räkna antalet länkar på sidan (ja, trots att många är dubbletter - tog mig trippelkoll för att faktiskt märka det). Det är faktiskt skitsvårt att hitta på sidan överhuvud taget, kan tilläggas. Det hade varit logiskt om ni istället för den där förbaskade "red.rollspel.nu"-grejen som är fetstor på sidan hade haft en länk med lika stor text som där det stod "Skicka in nyheter". Då hade det varit mer ok (och även fokus på att ni faktiskt vill ha in nyheter), för nu dränks den bland övriga länkar.

Folk i regel ger en sida maximalt 10 sekunder. Om man inte hittat det man sökt så är sidan svårnavigerad.

/Han som misstänker att det antagligen är ungefär lika svårt att hitta på forumen, men där är han själv mer van så han kan inte säga något

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Ähväntanu, LÄS mitt inlägg; jag sa att JAG var mängul, för jag kunde minsann inte hitta en knapp; jag kunde inte ens hitta den när Snigel sagt var jag skulle leta, utan var tvungen att gå en märklig genväg."

Oj, haha, förlåt, det är visst jag som är mängul. Jag läste ditt inlägg fyra gånger så jag var säker på att få det rätt och att jag inte missuppfattat något, men fyra gånger räckte visst inte. :gremsmile:

Big Marco

Läskig

Jo, det är skitsvårt att hitta.

Jag delar den uppfattningen till 100%. Öht är det lite hög Info-Overload-feeling på wrnu. En uppstramning vore inte helt fel.

(usch vad gnälligt det lät, helt okonstruktivt)

Johan K

Gammal & dryg
När det gäller nyheter & sådant så tycker jag att det kommer & går i vågotr. iblan så tycker jag att det drösar in nyheter & sådant. Dock så är det även lite av ett dödläge, eller vad man skall säga, juat nu. Dock så trro jag säkerligen att det kommer att bättra på sig inom en framtid !

Dock så är jag fortfarande åxå lite nyfiken på hur det gick med den där uppraggningen av nya medhjälpare till wrnu. Hur gick det med det ?? Fick ni mycket svar ? Kommer det nått oficiellt om hur det gick & sådant ?

/ Johan K, som är lagom slö just nu...

Gastono

Hero
Dock så är jag fortfarande åxå lite nyfiken på hur det gick med den där uppraggningen av nya medhjälpare till wrnu. Hur gick det med det ?? Fick ni mycket svar ? Kommer det nått oficiellt om hur det gick & sådant ?

Jag är ingen administratör eller moderator så här kommer en bit rent officielt sett inte officiel information (ja, nu skall ni skratta)...
Jag har lyssnat på folk och hela saken laddes tydligen ner.
Lite synd och kanske dåligt men så blev det, jag har dock ingen anning om varför så jag skulle inte hata ifall någon mer upplyst person hoppade in ungefär nu och spred ljus över saken...