Lite allmänt
http://yasylum.theyard.org/images/stories/skickainartikel.jpg
Sådär jättemängul är det ju inte.
De knapparna som finns är inte jättesvåra att hitta i dagsläget. Visst, de skulle kunna vara tydligare och bättre placerade, men det finns ju knappast något mer logiskt ställe att sätta "Skicka in ny artikel" än just om man klickar på "Artiklar".
Och svar till lite annat. Jag hade en period då jag satt och kollade igenom alla sidor genom en nyhetsmurvlarsida jag gjorde.
Här finns den (Funkar dåligt i Opera eftersom det är iframes
). Det är fritt att använda den om man vill murvla igenom sidorna lite enkelt. Tyvärr var det ett tag sedan den gjordes och många sidor är ytterst inaktuella, medan andra saknas. Det gör murvlandet lite enklare för den som är intresserad.
Det finns även en lista med artiklar som vore kul att ha. Den listan har inte varit officell tidigare (heck, jag undrar om jag borde publicera listan nu) men om det är så att ni inte vet vad ni kan skriva så är det ett utmärkt tillfälle att göra en artikel från listan.
* Recensioner av tärningar, hur de funkar, vad det finns för typer, hur bra olika tärningar är, hur troligt att man får vissa utfall osv.
* Allmänna rollspelsäventyr som kan användas i olika spelsystem.
* Kampanjmaterial enligt ovanstående princip.
* Olika artiklar:
** Hur man skriver äventyr.
** Hur man knåpar ihop spännande SLP.
** En drös universella SLP.
** Hur man skriver fansin.
** Hur man håller i ett mindre konvent.
** Hur man skriver recensioner - Vore bra att ha
** Hur man skriver artiklar - Vore också bra att ha
** Artiklar till olika genrer med RP-tips.
ex: utrustning, klädsel, utseende, bakgrund, personlighet, kontakter, familj osv.
** Spelledartips - Bygga upp stämning, musik, spela SLP, skapa SLP, hålla ordning på gruppen, förbereda äventyr, improvisera, handouts, slumpmöten, beskrivningar, realism, kontinuitet
** Rollspel med annorlunda sättning - Stenålder, spökhistoria i London i början av 1800-talet, Sherlock Holmes, 30-talet, 50-talsdeckare, splatter-skräck
** Intermezzon - Möte och händelser som kan slängas in i kampanjer och äventyr. Generella för olika genrer.
** Äventyrsuppslag - Idéer till äventyr inom olika genrer. (Enligt Shadis Hook-Line-Sinker-modell ?)
** SLP - Intressanta SLP som passar till olika världar.
** Rollspel - Måste man ha regler för att agera en roll?
** Information om skandinaviska rollspel
** Hur man ser skillnad på olika konventsbesökare
Kort inledande beskrivning om hur alla konventsbesökare ser ut (svarta) och därefter roliga tankar kring små detaljer som kan skilja dem åt
** Artiklar om olika kulturer, platser och religioner (riktiga alltså)
** Krögarens Handbok - Hur fungerar ett värdshus (eller något annat i olika spelvärldar)? Misslan
** Stadsgenerator, äventyrsgenerator, slp-generator (med tabeller etc)
** Ingående beskrivning av en plats och dess invånare tillsammans med äventyrsuppslag.
** Beskrivning av sporter, spel, lekar och liknande inom olika genrer
** Grymkäfts fällor för cyberpunk eller andra genrer Misslan
** Tärningar i rollspel - Behövs dem, hur funkar det utan osv.
** Att mista en rollperson
** Att skapa en rollperson
** Rekvisitatips
** Hur man fumlar
** 10 saker att göra när... (många olika saker)
** Spela över nätet
** Hur man kommer överrens om vem som ska spelleda.
** Intervjuer.
** Konventsåterblickar
** Experiment på sätt att spela rollspel
*** Behöver man verkligen en spelledare?
*** Rollspel med flera och/eller alternerande SL
Tycker ni att det saknas artikelkategorier är det nog fritt fram att be Snigel skapa nya.
Och nu har ni baske mig inget att skylla på längre...