Nekromanti Wheel of Time!

Balderk

Swashbuckler
Jag och min spelgrupp håller just nu på med att spela WoT rollspelet som baseras på d20 systemet. Jag har blivit possitivt överraskad och finner världen väldigt bra. Det är inte lika mycket hack n slash som t ex FR utan mer intriger
och så. Ändå är det inte ett intrigrollspel enligt min mening utan ett mellanting.
Jag undrar bara om det är fler som har spelat det och i så fall deras åsikter om spelet. Jag undrar också om det finns några skrivna äventyr förrutom den långa kampanjen som nyss kommit och verkar vara väldigt dålig då den i hög grad (vad jag har förstått, rätta mig om jag har fel) baseras på böckerna av Robert Jordan.

Tacksam för svar/ Jonas

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har spelat WoT ganska mycket och har just införskaffat det äventyr som du pratar om. Det är hyfsat dyrt och nog avsett för högre levlar än vad äventyrsskaparna har angett, men annars verkar det inte så tokigt. Jag tror att mina spelare kommer att uppskatta den koppling mellan äventyret och böckerna som finns. Det är trotsallt inte så att de har någon större möjlighet att påverka någon avgörande händelse ifrån böckerna. Däremot kan de delta i och uppleva en hel del av de storaslagna dåd som böckernas huvudpersoner utför.

En länk: http://home.mmcable.com/mabinogin/wot.htm

Balderk

Swashbuckler
Tack för att du tog dig tid att svara. Problemet om vi skulle ge oss på att spela äventyret i fråga är att alla inte har läst böckerna. själv har jag just avslutat eye of the world och börjat läsa the great hunt. Så om handlingen kretsar kring bokens handling så kan ju det avslöja saker man inte vill veta innan man läst böckerna. sedan verkar det vara en väldigt lång kampanj och vi har ingen lust att spela en sådan för tillfället. Låter faktisktlite spännande att kunna delta i böckernas huvudpersoners dåd.

Johan Granberg

Swordsman
Jag tror du har missförstått mig lille Jonas. Jag menade aldrig att äventyret skulle vara dåligt i sig, däremot är det inte riktigt vad jag är ute efter när jag ska spelleda WoT. Dvs, det verkar inte vara den sortens intrigrollspel som jag (och förhoppningsvis också resten av gruppen) vill ha.

En sak jag dock får känslan av när jag läser äventyret är att rollpersonerna ställs lite i skuggan av Rand och grabbarna. Men jag har inte läst så mycket av det så jag vet inte.
Och Jonas, nej det kommer inga andra äventyr till WoT, jag trodde jag hade berättat det här för dig flera gånger; Prophecies of the Dragon (kampanjen) är det ENDA som kommer att släppas till WoT. Däremot verkar det vara en del fan-baserade projekt i görningen, vilket är bra.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Dvs, det verkar inte vara den sortens intrigrollspel som jag (och förhoppningsvis också resten av gruppen) vill ha."

Tja, reglerna är i stort sätt snodda rakt av ifrån DnD och de reglerna favoriserar väl inte direkt intrigerande. Men med en duktig SL är allting möjligt. Dessutom innehåller faktiskt världen en hel del platser där politiskt manövrerande och intrigerande är mer användbart än brutalt våld. Carhien(eller hur fan det nu stavas) och alla andra större städer och hov till exempel.

"Däremot verkar det vara en del fan-baserade projekt i görningen, vilket är bra. "

Jajamensan, några tappra själar jobbar med en nätbok som nog kommer att bli riktigt stor när den är klar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Tack för att du tog dig tid att svara. Problemet om vi skulle ge oss på att spela äventyret i fråga är att alla inte har läst böckerna. själv har jag just avslutat eye of the world och börjat läsa the great hunt. "

Ja det är ju ett inte helt ovanligt problem när det gäller rollspel baserade på böcker. Ett tips är att spela tiden innan det börjar hetta till. På så sätt kan man även sprida lite kunskap om hur världen fungerar till de som inte läst böckerna.

"Låter faktisktlite spännande att kunna delta i böckernas huvudpersoners dåd. "

Det är det också. Det är något visst med att skymta Padan Fain på någon sjaskig krog eller stå öga mot öga med någon viktigt person ur böckerna. Har de dessutom hört talas om ens egna stordåd och äventyr är det ännu häftigare.

Johan Granberg

Swordsman
Ja, alltså det var inte själva rollspelet jag syftade på när jag diskuterade intrigerande, utan det var kamapnjen (PotD).
Jo jag har läst på WotC's forum om nätboken, det verkar kunna bli riktigt bra.

walium

Ganska töntig, faktiskt
PotD är antagligen inte världens bästa äventyr och dessutom dyrt(något som jag stört mig på i en tidigare tråd) men det kan ändå vara lönt att införskaffa med tanke på hur lite som finns till WoT, och mer lär som sagt inte dyka upp heller. Åtminstone inte ifrån officiellt håll. Men med lite skruvande så kan även PotD bli någorlunda. Man bör byta ut några av skurkarna med sådana som spelarna mött tidigare och dessutom försöka ge dem lite mer motivation än bara girighet och allmän välvillighet mot omvärlden. Äventyret är absolut för svårt för lvl 1 rollpersoner och innhåller en hel del strider. Jag skulle rekommendera att man var åtminstonde lvl 2 innan man började spela.

Balderk

Swashbuckler
jag är GM/images/icons/devil.gif du tror bara att det är du! okej jag ska sluta... jag tror inte att det
verkade så... jag bara skrev det där för att jag var nyfiken.... och var sugen på att köra ett äventyr med lite mer handling..... hoppas du inte tog illa upp/images/icons/smile.gif

Balderk

Swashbuckler
Jag måste väl ha gjort de, missförstått dig alltså! Jag tror däremot inte att du har
sagt att det var det enda äventyr som skulle komma ut överhuvud taget....
Men mitt minne kommer inte ihåg saker jag borde komma ihåg.... Jaja, Det passar säkert inte oss det var därför jag frågade om det skulle komma andra...
Jaja kommer det fan-baserade projekt så är ju det bra, man får hoppas att de blir bra bara!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag skulle säja att det fungerar ungefär som det gör för en sorcerer i DnD 3:e. Lite annorlunda saker finns med som "overchanneling" och regler för när flera magiker länkar. Men det mesta känns nog igen.

Johan Granberg

Swordsman
Ehm Jonas...det verkade faktiskt så. Läs en del av svaren så fattar du nog. Risken med att du gör sådana inlägg är att du kan få reda på saker som en spelare inte borde veta, därför tycker jag du ska vara försiktig med vad du skriver.