Nekromanti WHFRP

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,644
Location
Maastricht
Till er som inte vet vad WHFRP står för är det en förkortning av Warhammer fantasy roleplay.

Hur föredrar du att spela WHFRP ?
Gritty och down to earth med endast männskilga karaktärer eller mer högsvävande?

Varför föredrar du att spela det på det viset ?

Är det något särskilt som gör att du gillar just det sättet som din SL/Grupp spelar WHFRP på ?

Kör ni med några speciella husregler. Vilka är isåfall dessa?

Vad har WHFRP som gör att du älskar/hatar spelet?

Föredrar ni någon speciell musik till spelet, isåfall vad ?

Bästa WHFRP minne?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,599
Location
En mälarö
Draugen said:
Hur föredrar du att spela WHFRP ?
Gritty och down to earth med endast männskilga karaktärer eller mer högsvävande? Varför föredrar du att spela det på det viset?
Definitivt gritty och down to earth! Om det inte innehåller pest, lera, kloaker, råttfångare och kättarbål är det inte WHFRP. :gremgrin:

Draugen said:
Varför föredrar du att spela det på det viset?
Eftersom denna unika stämning inte fås i något annat spel. Dessutom så tycker jag inte systemet passar för epik. Det är alldeles för skitigt för att spelas på den nivå som skulle krävas för något sådant.

Draugen said:
Är det något särskilt som gör att du gillar just det sättet som din SL/Grupp spelar WHFRP på?
Hm, svårt att säga. Antagligen inte då jag inte tror att sättet vi spelar på skiljer sig nämnvärt från andra spelgrupper.

Draugen said:
Kör ni med några speciella husregler. Vilka är isåfall dessa?
Inte mig veterligen. Vi kör tämligen by the book.

Draugen said:
Vad har WHFRP som gör att du älskar/hatar spelet?
Ärligt talat så varken hatar eller älskar jag WHFRP; jag tycker bara det är ett schysst spel som jag haft mycket kul med under åren. Det jag gillar mest med det är världen samt den ovan nämda stämningen, och om jag ska välja någon regeldel jag gillar så får det bli hela magisystemet. Jag gillar att magi inte är en resurs som tar slut utan något man kan använda hur mycket man vill så länge man är beredd att betala det oundvikliga priset för det. Resten av systemet tycker jag däremot bitvis är ganska kasst. Tyvärr märks det att det är ett figurspelssystem som man, endast delvis framgångsrikt, försökt trycka in i en rollspelskostym. Konstigt nog dock så tycker jag att Dark Heresy, trots att det använder i stort sett samma system, funkar mycket bättre.

Draugen said:
Föredrar ni någon speciell musik till spelet, isåfall vad?
Nope, vi använder aldrig musik.

/Anders
 

Leewest

Veteran
Joined
30 Jun 2008
Messages
17
Location
Stockholm
Hur föredrar du att spela WHFRP ?
Gritty och down to earth med endast männskilga karaktärer eller mer högsvävande?
Personligen så är WHFRP alltid down to earth och gritty. Det passar sig bäst till WHFRP regler, setting m.m.
Varför föredrar du att spela det på det viset ?
För att det är relativt unikt, en setting som är just down to earth och gritty men samtidigt inte tråkig.

Är det något särskilt som gör att du gillar just det sättet som din SL/Grupp spelar WHFRP på ?
Ja du, vi kör efter reglerna helt enkelt. Dvs. dör en RP så dör han. Inget snack. Detta gör ju att döden är alltid en risk (i alla fall om man har fått slut på FP) vilket i sin tur gör att spelarna verkligen tänker efter innan de rusar in i en strid, which I kind of like :gremsmile:

Kör ni med några speciella husregler. Vilka är isåfall dessa?
Nja, inte direkt.

Vad har WHFRP som gör att du älskar/hatar spelet?
Två saker jag älskar är:
- Reglerna är enkla och konsekventa.
- Career systemet är genialt! Det ger spelarna någonting att se fram emot, att arbeta för etc.

Föredrar ni någon speciell musik till spelet, isåfall vad ?
Ingen aning, ska testa lite Pirates of the Caribbean ikväll! Återkommer om det!

Bästa WHFRP minne?
Måste nog vara första gången jag som spelare blir initierad till WHFRP. Tror vi körde "Enemy within" kampanjen. Var kul som tusan.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hur föredrar du att spela WHFRP ?
Gritty och down to earth med endast männskilga karaktärer eller mer högsvävande?"


Gritty. Helt klart.

"Varför föredrar du att spela det på det viset ?"

För att WFRP är i mina ögon inte ett spel om hjältar och riddare på vita springare, det är ett spel om vanliga människor som kämpar mot mörkrets krafter i ett universum som hatar dem.

"Är det något särskilt som gör att du gillar just det sättet som din SL/Grupp spelar WHFRP på ?"

Nej.

"Kör ni med några speciella husregler. Vilka är isåfall dessa? "

Nej, inte längre. Tidigare, när WFRP2 bara var en dröm och en myt och ett rollspelssamarkand så hade vår spelledare skrivit ut en massa skumma websupplement av tveksamt speltestat värde, som vi använde mest för att en av spelarna inte tålde att ett "hand weapon" var lika bra som ett annat "hand weapon" och därför så hade vi en lista på vapen med högst godtyckliga modifikationer och en lista på manövrar med högst godtyckliga modifikationer (som bara den spelaren använde).
Tack gode vedklabbe för andra utgåvan...

"Vad har WHFRP som gör att du älskar/hatar spelet?"

Ehum... jag kan inte sätta fingret på vad jag älskar med det, faktiskt. Det är en känsla mer än något konkret, tycker jag.
Sämst? Careersystemet utan tvivel - Burning Wheel har ett vettigare karriärsystem imho. Strike to Stun är värdelös, vilket retar mig något enormt.

"Föredrar ni någon speciell musik till spelet, isåfall vad ?"

Nej vi är inte sådana som lirar musik i bakgrunden och vi dämpar inte belysningen heller.

"Bästa WHFRP minne?"

När tjuvdvärgen förförde statsvaktsdvärgens systrar (ja, pluralis!) och lekte gömma dvärgsalamin med dem i deras aktade föräldrars säng bakom ryggen på stadsvaktsdvärgen. Men han kunde inte göra detta medan familjeporträtten, som han uttryckte det, «stirrade på honom» så han vände på dem varje gång. Och den andra dvärgen var skitförbannad - vem var det som höll på och vända på hans tavlor? Varje ny person han träffade, inklusive min rollperson, spände han ögonen i och grymtade fram ett «Ere du som vänder på mina tavlor?» och han utarbetade elaborerade teorier som vem eller vilka det var. Det låter inte kul nu, men det var apkul vid bordet.


Storuggla, stickspår i Enemy Within
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hur föredrar du att spela WHFRP ?
Gritty och down to earth med endast männskilga karaktärer eller mer högsvävande?


Givetvis gritty...

Varför föredrar du att spela det på det viset ?

Gritty är ju själva grejen med spelet...

Vad har WHFRP som gör att du älskar/hatar spelet?

Kampanjen såklart, just kombinationen av den gritty världen och nån slags underliggande brittisk humor.. (SNOTBALL!!! osv). Det i kombination med ett enkelt och lättförståerligt system.

Bästa WHFRP minne?

Enemy Within.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,360
Location
Uppsala
Draugen said:
Hur föredrar du att spela WHFRP ?
Gritty och down to earth med endast männskilga karaktärer eller mer högsvävande?
Det börjar alltid väldigt gritty, men ibland kan det efter en riktigt lång kampanj bli lite mer episkt. Men samtidigt så garanterar IP och diverse skadeeffekter att även rollpersoner med många yrken bakom sig har gott om svagheter och mörka sidor. Warhammer är nog ett av de väldigt få spelen som funkar så.

Draugen said:
Varför föredrar du att spela det på det viset ?
Det är så vi alltid har sett på warhammer-världen. Det är den känslan som genomsyrar hela spelet, speciellt den första versionens värld som jag föredrar.

Draugen said:
Kör ni med några speciella husregler. Vilka är isåfall dessa?
Har moddat många gånger och på olika sätt. Stridssystemet i version 2 tycker jag inte alls om så den har jag helt slängt överbord och kör med egen - mycket snabbare och enklare - variant. Vi har även experimenterat med olika FP varianter och ibland använt lite alternativa regler när det gäller yrkesbyten och färdighetsinlärning. Mycket beror på kampanjen.

Draugen said:
Vad har WHFRP som gör att du älskar/hatar spelet?
Det är stämningen i världen som jag älskar, speciellt den värld som presenterades i första versionen av spelet. Reglerna är rätt dåliga egentligen även om de har ett par höjdpunkter. Som tur är så är det relativt enkelt att reparera de största defekterna.

Draugen said:
Föredrar ni någon speciell musik till spelet, isåfall vad ?
Filmmusiken till Bram Stokers Dracula har varit en favorit under lång tid nu i vår spelgrupp.

Draugen said:
Bästa WHFRP minne?
Finns otroligt många. Första gången vi spelade Enemy Within var magiskt på något sätt, men det finns många andra fina minnen också. Vi har haft många fina stadsäventyr i Middenheim.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,869
Location
Ereb Altor
Draugen said:
Hur föredrar du att spela WHFRP ?
Gritty givetvis. Dessvärre klarar spelet inte av det så det blir bara en yta. Men det är en cool yta.

Draugen said:
Varför föredrar du att spela det på det viset ?
Ja, alltså, ytan ser ju ut så. Beöver man säga mer än Rat Catcher? :gremsmile:

Draugen said:
Är det något särskilt som gör att du gillar just det sättet som din SL/Grupp spelar WHFRP på ?
Ja, just nu spelar vi en starkt episodisk kampanj som kretsar kring häxjägare. Det är mycket kniviga val, maktmissbruk, smuts och sånt. Vi turas om att vara SL och använder etablerade SLPs och händelser för att föra stafettpinnen vidare.

Det här passar oerhört bra med careersystemet eftersom vi inte anpassar kampanjen efter careerbyten, utan tvärtom.

Draugen said:
Kör ni med några speciella husregler. Vilka är isåfall dessa?
Vi kör med lite flaggor. Alla RP har en Nemesis (som blir återkommande skurk), men ffa något vi kallr Fate. Et Fate består av en Issue och ett Goal. Min Roadwarden har exempelvis:

Goal: Att bryta med den undre världen.
Issue: Korrumperad

Det funkar i princip som en spelarkontrollerad belöningsmekanism.

En coolare husregel är dock Corruption. En spelare kan när som helst helt ta över narrativet och säga exakt vad som helst. Men det kostar ett CP (corruption point). Senaste spelmötet tog vår zealot (of Morr) hjälp av Khorne för att mörda en Witch Hunter som i sin tur mördat zealotens bror. Första fixen är gratis, men efter det vill Kaos ha något i gengäld. Ingen har ännu vågat ta sitt 2:a CP, men det är bara en tidsfråga...

Draugen said:
Vad har WHFRP som gör att du älskar/hatar spelet?
Alltså, systemet suger. Man måste alltid slåss. Vi kommer säkert husregla till något. Men Old World är en fantastisk plats (speciellt om man spolar ner Sigmars Heirs m.m. och bara utgår från klassiska Enemy Within). Nästa kampanj kör vi antagligen med Burning Wheel eller Solar System.

Draugen said:
Föredrar ni någon speciell musik till spelet, isåfall vad ?
Personligen fördrar jag engelsk punk eller protopunk men jag är ensam om det, så istället rattar vi in klassiska fantasy från Radio Rivendale. Funkar ok.

Draugen said:
Bästa WHFRP minne?
Jag har många minnen, men alla bästa kommer från vår nuvarande kampanj. Antagligen det mordet på hägjägaren som jag nämnde ovan.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,644
Location
Maastricht
Organ said:
Konstigt nog dock så tycker jag att Dark Heresy, trots att det använder i stort sett samma system, funkar mycket bättre
Utan att gå alltför OT, varför tycker du det ?

Måns said:
speciellt om man spolar ner Sigmars Heirs
Återigen, varför? I mitt tycke så erbjuder ju Sigmars Heirs en utveckling av kampanjvärlden och man får IMO mer kött på benen.
Här har man ju ett utmärkt val som SL att välja vilken tidsepok man vill att sin kampanj ska utspela sig under. Jag kan inte förstå hur det är negativt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,869
Location
Ereb Altor
Draugen said:
Återigen, varför? I mitt tycke så erbjuder ju Sigmars Heirs en utveckling av kampanjvärlden och man får IMO mer kött på benen.
Här har man ju ett utmärkt val som SL att välja vilken tidsepok man vill att sin kampanj ska utspela sig under. Jag kan inte förstå hur det är negativt.
För mig är inte Old World fakta, utan handlar mer om stämning. Den stämningen finns knappt i Sigmars Heirs och som sourcebook betraktad är den inte heller speciellt bra.

Så, är det här en fanboytråd där du ska rätta eventuell kritik eller har den ett djupare syfte? :gremsmile:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,644
Location
Maastricht
Måns said:
Så, är det här en fanboytråd där du ska rätta eventuell kritik eller har den ett djupare syfte?
Nej inte alls, jag är bara nyfiken på hur andra där ute känner för spelet. Jag tycker det snackas lite för lite om WHFRP här helt enkelt plus att jag som sagt var nyfiken på hur andra föredrog att spela spelet.

Jag själv upptäckte spelet på allvar iom 2:e Ed så jag har aldrig upplevt 1st Ed på samma sätt som er som lirat det innan 2:e Ed kom.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En coolare husregel är dock Corruption. En spelare kan när som helst helt ta över narrativet och säga exakt vad som helst. Men det kostar ett CP (corruption point). Senaste spelmötet tog vår zealot (of Morr) hjälp av Khorne för att mörda en Witch Hunter som i sin tur mördat zealotens bror. Första fixen är gratis, men efter det vill Kaos ha något i gengäld. Ingen har ännu vågat ta sitt 2:a CP, men det är bara en tidsfråga...
Asgrymt! :gremlaugh:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,644
Location
Maastricht
En coolare husregel är dock Corruption. En spelare kan när som helst helt ta över narrativet och säga exakt vad som helst. Men det kostar ett CP (corruption point). Senaste spelmötet tog vår zealot (of Morr) hjälp av Khorne för att mörda en Witch Hunter som i sin tur mördat zealotens bror. Första fixen är gratis, men efter det vill Kaos ha något i gengäld. Ingen har ännu vågat ta sitt 2:a CP, men det är bara en tidsfråga...
Jag tycker som Arvidos, det är en cool husregel. Kan du berätta mer ?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,654
Location
Stockholm
Draugen said:
Till er som inte vet vad WHFRP står för är det en förkortning av Warhammer fantasy roleplay.
Oftare förkortat WFRP. Vilket självklart är den korrekta förkortningen. :gremgrin:

Hur föredrar du att spela WHFRP ?
Gritty och down to earth med endast männskilga karaktärer eller mer högsvävande?
Mänskliga rollpersoner, mänskliga fiender. Tills man kommer bakom kulisserna, där det finns ... ännu mer mänskliga fiender.

Det är det enkla, basala, egoistiska, som är det onda, det är inte ondska för att kaos finns, utan för att en värdshusvärd vill tjäna mer pengar än sina konkurrenter, eller en bonde vinna en grisodlartävling.

Och sen finns kaos nånstans i bakgrunden.

Sen gillar jag intriger och äventyr där adeln är med och petar i pajerna. Högt och lågt, det är ett bra motto. Men då inom den sociala hierarkin. Inte en massa högfantasy magi.

Varför föredrar du att spela det på det viset ?
Tyvärr kan jag bara ge svaret: det är roligast så. Men mycket har det förstås att göra med spelledarpersoner:

http://altdorfer.blogspot.com/2007/05/gm-tip-1.html

Är det något särskilt som gör att du gillar just det sättet som din SL/Grupp spelar WHFRP på ?
MIna spelare lyser upp när de får bråka med mina spelledarpersoner som gör konstiga saker. Jag spelleder som bäst när jag spelleder sociala interaktioner.

Kör ni med några speciella husregler. Vilka är isåfall dessa?
Inga Fate Points, tror jag vi bestämde.

Vad har WHFRP som gör att du älskar/hatar spelet?
Älskar: farligt system, kaos i små mängder och "corruption", skaven, humor och en horror-känsla.

Hatar: kaos överallt in your face come and get it monkeyboy, WFRP-fans som tror att spelet är nån slags jävla medeltidssimulator. Blä.

Föredrar ni någon speciell musik till spelet, isåfall vad ?
Ingen speciell musik, men det kanske ändras när jag får igång vårt digitala spelbord.

Bästa WHFRP minne?
Introduktionsfoldern som presenterade spelet i WD för 1000 år sen. Gudars, jag har aldrig velat ha ett spel så mycket som då. Och sen när jag fick boken, och den var tjock, och stämningsfull och rolig ...

Ska spelleda WFRP imorrn, med fyra minnesvärda rollpersoner; Wilhelm (bounty hunter, skapad av Chrull), Wilhelm (highwayman, skapad av Dante), Wilhelm (scout, enligt rollformuläret skapad av Slobodan Milosevich) och slutligen Wilhelm (veteran, skapad av någon som inte skrev sitt namn på formuläret).

Har för mig att Storuggla var med ... kanske Vitulv. Slobodan minns jag inte alls.

Gruppen är helt hopplös, men är för rolig för att inte använda igen! Med andra spelare förstås.

/M
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,869
Location
Ereb Altor
Draugen said:
Jag tycker som Arvidos, det är en cool husregel. Kan du berätta mer ?
En cool grej med Kaos är att det är så förbannat förföriskt och lätt att ta fel väg. Men det är omöjligt att göra det i spelet om du typ inte äter warpstone eller om får en spell kastad över dig. Det är helt sjukt fånigt. Så vi slängde ihop en förförisk regel som säger att "allt du vill ha kan du få, men förr eller senare måste du betala". Exakt vad priset är kommer att variera men principen är att när du tar ditt andra CP så slår du 1D10. Slår du lika med eller under ditt CP vill Kaos att du betalar tillbaka. Vi vet ju hur maffian jobbar, tjänster och gentjänster och det där. Well, Kaos lär vara 10 000 ggr värre! :gremsmile:

Typ så. Vi har tagit 3 CP sammanlagt i spelgruppen och i samtliga fall har det varit coolt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,654
Location
Stockholm
Måns said:
Draugen said:
Jag tycker som Arvidos, det är en cool husregel. Kan du berätta mer ?
En cool grej med Kaos är att det är så förbannat förföriskt och lätt att ta fel väg. Men det är omöjligt att göra det i spelet om du typ inte äter warpstone eller om får en spell kastad över dig. Det är helt sjukt fånigt. Så vi slängde ihop en förförisk regel som säger att "allt du vill ha kan du få, men förr eller senare måste du betala". Exakt vad priset är kommer att variera men principen är att när du tar ditt andra CP så slår du 1D10. Slår du lika med eller under ditt CP vill Kaos att du betalar tillbaka. Vi vet ju hur maffian jobbar, tjänster och gentjänster och det där. Well, Kaos lär vara 10 000 ggr värre! :gremsmile:

Typ så. Vi har tagit 3 CP sammanlagt i spelgruppen och i samtliga fall har det varit coolt.
Det är coolt, verkligen coolt!

/M
 
Top