Singelmaltslentrian
Fast det där är ju ett utslag för den svenska singlemaltfacismen om något.
Folk som snackar om singelmalt ska man förhålla sig lite skeptisk till. De tror ofta att det finns två sorters whisky, singelmalt och blended. Blotta begreppet
single malt antyder att det skulle finnas maltwhisky med andra räkneord (double malt?) och det gör det - nästan.
-
Single malt whisky är maltwhisky från
ett destilleri. Chefsnäsan (jo, de kallas så) på destilleriet blandar omsorgsfullt whiskyer från flera destilleringar och lagringar för att få fram en whisky som alltid smakar likadant.
-
Vatted malt whisky är maltwhisky från
flera destillerier. En annan chefsnäsa blandar whiskyer från flera olika destillerier för att få fram den rätta smaken. (Det är för övrigt så här whiskyns kusin konjak tillblandas.) Systembolaget för en vatted malt i det ordinarie sortimentet, Black Ribbon. "En bra brukswhisky" som ordföranden i Svenska whiskysällskapet sade när jag bevistade en provning under hans ledning.
- Blended whisky är maltwhisky som späds med
grain whisky, olagrat kornbrännvin (läs: vanlig vodka). Chefsnäsan blandar maltwhisky från olika destillerier med grainwhisky för att få fram den rätta smaken. En blended whisky smakar mindre (vilket tilltalar den stora massan) men anses av andra (som mig) smaka för mycket sprit och för lite whisky. Undantag finns som t.ex. den kraftiga Famous Grouse som är en av få blended som tål att spädas med vatten.
Det finns för övrigt lagrad grain whisky vilket späder på förvirringen. Grainwhiskyn är dock i stort sett smaklös före lagringen eftersom den destilleras i moderna destillationsapparater (sådana som producerar 96-procentig etanol utan finkel) till skillnad från whiskyn som kokas i traditionella kopparpannor (som producerar 60-procentig etanol med 40 procent finkel och annat jox som bidrar med smak).
Alltså: den som snackar om singelmalt hit och singelmalt dit har missat grunderna eftersom en vatted malt är lika god som en single malt.
Det finns också några underkategorier till singelmalt:
- Årgångsmaltwhisky tillverkas enbart av whiskyer destillerade och lagrade samma år. Kan möjligen räknas som ett förfinat bondfångeri.
- Single
cask whisky är den dyraste. Den blandas inte över huvud taget utan tappas upp från ett enda fat. Flaskorna är oftast numrerade så att man vet exakt från vilket fat och vilken årgång whiskyn är. En single cask kan vara suverän men kan lika gärna vara rena skiten eftersom kvaliteten varierar från fat till fat - det är därför som destillerierna vanligen blandar olika fat och olika årgångar med varandra.
Själv köade jag 08.00 utanför Systembolaget i Valbo i morse för att få mig en flaska Mackmyra Preludium 03. Man måste ju stödja det lokala näringslivet. Möjligen har jag gått på bondfångeriet, men vafan, whisky ska ju vara roligt också.
Dewil, från whiskybyn