Nekromanti Whispers of the Heart

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Äntligen har jag haft chansen att se denna Miyazaki-film. Jättebra. Stillsam, intelligent och vacker.

:t6b-6: :t6r-6: :t6b-6: :t6r-6: :t6b-6:

Organ

Out of time, out of mind
Petimeter-mode ON

Det är Yoshifumi Kondo som gjort WotH, och inte Hayao Miyazaki.

Petimeter-mode OFF

Fast du har helt rätt i att det är en lysande film.

/Anders

Storuggla

Champion
Trådflytt

Ghiblifilmer är riktigt fin kultur. Tråden flyttas därför dit.

Storuggla, mod mod

Storuggla

Champion
Visst är den bra? Av ren nyfikenhet, eftersom jag kallt antar att du spisar dessa ghiblifilmer med familjen, vilka tycker dina barn bäst om?

Storuggla, uppe osedvanligt tidigt

Mekanurg

Mina barns favorit är Totoro, ett inte helt oväntat val. Jag anser att detta är den bästa barnfilm jag har sett i hela mitt liv. Deras nr 2 är Levande slottet.

Min egen favorit är Nausicaa.

Storuggla

Champion
Totoro var kanske inte så oväntat, nej. Personligen har jag svårt att sätta fingret på vad det är som gör den så bra. Missförstå mig inte, jag gillar den och tycker den är toppen, jag kan bara inte sätta fingret på vad det är som gör den så bra.

När jag ändå har dig på tråden så kan jag väl fråga vilka Ghibli/Miyazakifilmer ni sett, och i vilken som står härnäst på inköpslistan? I egenskap av nörd är sådant här intressant, se.

Storuggla, PG 13?

Mekanurg

Ghibli-samlingen

Vi äger Levande slottet, Totoro, Nausicaa, Spirited Away, Whispers of the Heart, Porco Rosso, The Cat Returns, Princess Mononoke.

Nästa inköp blir nog Laputa.

Foggmock

Myrmidon
Deras nr 2 är Levande slottet.

Det förklarar att jag inte gillade den. Å andra sidan identifierade jag den inte omedelbart som barnfilm, bara .. menlös, men då förstår jag (överlag har jag svårt att identifiera målgrupper när det gäller japanskt tecknat).

Jag borde istället skjuta alla animefans i min omgivning som slukar allt med bishies och stora ögon och rekommenderar massor till höger och vänster. :gremgrin:

Storuggla

Champion
Re: Ghibli-samlingen

En respektabel samling. Jag kan även rekommendera Kiki's Delivery Service som jag är barnsligt svag för, samt Lupin III: Castle of Cagliostro (som tekniskt sett är en Miyazakifilm och inte en Ghiblifilm, men eftersom Spielberg tydligen sagt att det är den bästa äventyrsfilmen han sett så slänger jag in den ändå).

Storuggla, inga tvättbjörnar i någondera

Olle Linge

Snigel
Howl's Moving Castle

Jag tycker personligen att det här är det svagaste kortet i leken. Vissa delar av filmen känns väldigt Disney och det är extremt dåligt i det här fallet. Å andra sidan innehåller den i vanlig ordning en hel mängd riktigt balla idéer (slottet är ju osannolikt häftigt), så den blir ändå sevärd.

Här finns min recension!

Foggmock

Myrmidon
Re: Howl's Moving Castle

Visst, slottet är ballt. Jag gillade dock, till skillnad från dig, elddemonen. Mest för att den var gullig och schysst animerad. Man kunde sympatisera lite med den.

Övriga karaktärer var tråkiga, intrigen intetsägande och varken helheten eller enskilda fokuserade delar (de olika världarna som kom utanför dörren när pilen stod på olika färger exempelvis) var särskilt imponerande.

Mekanurg

Cagliostro har jag på en gammal video. Den kom inte med eftersom det inte är en Ghibli-film. Finns det fler Lupin-filmer?

Kiki's har jag sett. Helt underbar. Vissa sekvenser är tydligt baserade på Stockholms city.

Storuggla

Champion

Jag vill faktiskt mena att Fuma Conspiracy är en film och inte en OAV, som den där sidan menar. Fast japanerna vet väl vad de gör, så okej. Men efter Cagliostro är Fuma Conspiracy bäst, i mina ögon.

Storuggla, erkänner kätteriet

Storuggla

Champion

Gammal video? Är den dubbad? För om den är dubbad kan jag rekommendera att köpa en nyutgåva, (efter 2000 i alla fall), eftersom den dubbats om till en mer orginaltrogen version. Vissa karaktärer skiljer sig tydligen markant mellan dubbningarna.

Storuggla, nice hat there

Mekanurg

Cagliostro

Den är dubbad till engelska. Jag hittade den i fyndbingen på B&W för många år sedan.

Storuggla

Champion
Re: Cagliostro

Då misstänker jag att det är den gamla dubbningen. Baserat på spekulation. Och det här är internet, så en spekulation är värd tio fakta.

Storuggla, någons lag