Nekromanti Whitehack stuff

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag skaffade Whitehack nyligen och har blivit sugen på att försöka sälja in detta till min grupp.

Min fråga: Vart ska jag leta för att hitta bra gratisäventyr till detta? Jag gissar, eftersom det ändå är en del av hela OSR-grejen, att äventyr till andra liknande spel ska vara lätta att konvertera?

kloptok

Pensionerad astrolog
Vilken sorts grejer gillar du? Ska det vara tradfantasy med orcher och alver, gonzo med robotar, clowner och laserpistoler, historisk fantasy, mörk fantasy med mörka skogar eller något helt annat?

Det finns egentligen hur mycket material som helst i OSR-svängen som är gratis men kvalitén är väldigt varierande. Det bästa jag kan komma på som är gratis är nog Better Than Any Man till Lamentations of the Flame Princess, det finns på drivethrurpg. Lägger man några dollar finns det annars också väldigt mycket bra.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jadu, det enda fantasy jag någonsin spelat har ju varit väldigt vanilj med alver i skogarna och dvärgar i bergen. Jag gillar ju det men jag kanske vill ha det lite skitigare egentligen. Jag gillar t.ex settingen som presenteras i Whitehack väldigt mycket!

Better Than Any Man har jag ju hört mycket gott om, det ska jag kolla in.

En smula gonzo med dinosaurier och fungoider kanske kan vara kul men clowner låter fullständigt bisarrt och laserpistoler går fetebort.

Om jag nu skulle vilja spendera några dollars, vad borde jag kolla in då?

kloptok

Pensionerad astrolog
Tja, jag är ju en sån där som gillar LotFP mycket, så jag tycker de flesta äventyren till det är värda att kolla in. Skulle jag plocka ut några stycken av så blir det kanske Death Frost Doom och Forgive Us. Sedan är Red & Pleasant Land och Qelong klart värda att kolla in om man vill köra något lite längre, och är beredd att förbereda lite mer själv (den förstnämnda är ju en oerhört fin och tuff bok på alla sätt, så den rekommenderas!). Carcosa är en (ganska löst beskriven) setting som innehåller saker som dinosaurier, trollkarlar med mörka ritualer, Cthulhu-monster och utomjordingsteknologi.

Har tyvärr inte någon koll på settingen i Whitehack så kan inte tipsa utifrån den. Ett hett tips är annars att kolla in www.tenfootpole.org där Bryce Lynch har recenserat massor av de nya OSR-äventyren som kommit de senaste åren.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Hej!

Kul att du gillar Whitehack!

Så länge materialet antingen har grundegenskaper 3–18 eller färdigheter 1-20 (alternativt procentvärden i 5%-intervaller så att du lätt kan dela på 5), så kan du köra det med Whitehack utan större problem. Om du inte vill behöver du alltså inte hålla dig till vad som vanligtvis brukar förknippas med OSR. Du behöver inte heller hålla dig till fantasy om du inte vill. Jag ser alla möjliga saker som folk kör med Whitehack. SF är vanligt, t.ex., men jag gissar att spelet i och med korruptionsmekaniken kan funka för skräck också. Pulp är jag rätt säker på funkar, liksom post-apokalyps.

Min rekommendation är att välja någon kampanj du tycker verkar spännande. Whitehack funkar fint för korta one-shots, men växer enormt i kampanjspel.

Hälsar

Christian

deusexmatteo

Warrior
Roligt med Whitehack! Vi har spelat det en del och allt vi kört har fungerat bra. Vi spelade något piratäventyr till Fantasy! som var med i Fenix, och "Treasure vaults of Zadabad" har vi hållt på med ett par gånger. För det mesta spelar vi det som ett sällskapsspel där vänner som inte är med i den vanliga gruppen kan hoppa in och spela ett tag.