Nekromanti Whoot - FL-fil?!

solvebring

Superhero
Tjosan!
Laddade just hem en ringsignal jag tänkte för över till flickvännen mobil via bluetooth. Jag kan dock inte skicka filen på något sätt någonstans, för att den är märkt med en nyckel (ja, den är väl låst?!) och i något jävla format kallat .fl... ?!

Vad i helvete är detta?
För mig fungerar filen helt normalt, men om jag kopplar in mobilen i datorn eller försöker överföra filen kan jag plötsligt inte flytta den, skicka den, eller lyssna på den...

Har googlat för att hitta en converter så att jag kunde göra en mp3 eller dylika av den, men jag hittar ingenting på .fl...

Krille

Super Moderator
.fl-formatet är garanterat proprietärt ljudformat för någon nallefontillverkare. Det ligger med all säkerhet en klase DRM i det, så att filerna bara kan spelas på den köpta mobilen. I vilket fall som helst kommer tillverkaren inte släppa ut dokumentation kring formatet, eftersom det skulle kunna göra att någon kan knäcka deras kunders ringsignaler. De kommer heller inte skapa någon codec, eftersom filerna ska spelas på telefoner, inte på en PC, och de kommer garanterat inte göra en konverterare, eftersom det skulle motverka syftet med DRM.

Det innebär att vill du ha en konverterare så får någon tredje part reverse-engineera formatet, vilket är hårigt, tar tid och förmodligen leder till fel. I USA är det olagligt pga Digital Millennium Copyright Act (DMCA), och om det inte är olagligt här i EU också så jobbar våra regeringar på att det ska bli det.

Eftersom det dessutom i de flesta fallen är lättare att rippa skivan som ringsignalen bygger på, eller ladda ner den från nätet, så finns det heller inget behov av någon tredjeparts-konverterare/codec.

Så du är körd, grabben! Välkommen till 21a århundradet och de låsta mediernas tid.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Du skulle skaffat dig en mobil med vanlig ljudutgång, så hade du kunnat koppla den till datorns mikrofoningång... För, i grunden - ett ljud som kan avkodas och spelas upp kan också kopieras. På ett eller annat sätt...

Spitfire

Swordsman
krank said:
Du skulle skaffat dig en mobil med vanlig ljudutgång, så hade du kunnat koppla den till datorns mikrofoningång... För, i grunden - ett ljud som kan avkodas och spelas upp kan också kopieras. På ett eller annat sätt...
ah.. påminner mig om när jag laddade ner en skiva via iTunes, brände skivan till vanlig CD, sen rippade skivan till mp3 för att jag inte kunde hitta/var för lat för att leta upp något verktyg som kunde toola om iTunes format till mp3...

alla sätt är bra.. utom de dåliga :gremwink:

Krille

Super Moderator
Synd bara att om man kodar om output från ett lossy format (AAC) till ett annat lossy format (MP3) så blir ljudkvaliteten lidande. Man har ju trots allt förlorat ljudinformation två gånger om - till och med fyra gånger, om man räknar in AD-omvandlingen från mikrofon till digitalt och från ljudutgång till CD/WAV.