Nekromanti Why choose the lesser evil?

Vimes

Sillkung
Två saker:

1) Någon som har en aning om varifrån uttrycket "Vote Cthulhu! Why choose the lesser evil?" (eller andra varianter) kommer från? Är det Chaosiums skämt från början?

2) Någon som har något förslag på hur man bäst översätter "Why choose the lesser evil?" (eller motsvarande varianter) till svenska? "Varför välja det minst onda?" funkar inte riktigt för mig. Det handlar ju om ett stående uttryck, och mig veterligen har vi inget motsvarande på svenska.

/Vimes (skriver essä i litteraturhistoria)

Kräkla

Veteran
Någon som har en aning om varifrån uttrycket "Vote Cthulhu! Why choose the lesser evil?" (eller andra varianter) kommer från? Är det Chaosiums skämt från början?
Nä, detär väl att ofta så röstar folk på den minst dåliga politikern iställetför den som dom tycker bäst om, såattsäga, som dengångennär i Frankrike så var presidentvalet mellan en korrupt skurk och en ren nazist, eller som jag kommer att bli tvungen att rösta på nån jävla borgare föratt slippa att ha Lars Ohly som finansminister.

Det handlar ju om ett stående uttryck, och mig veterligen har vi inget motsvarande på svenska.
Nämenva, jo? Det har vi ju visst, detheter "det mindre av två onda ting" på svenska.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Kräkla said:
Nämenva, jo? Det har vi ju visst, detheter "det mindre av två onda ting" på svenska.
Eller "Det minst onda av två onda ting".

//Krank, som eventuellt måste rösta på någon mjäkliberal i den s.k "vänstern" bara för att slippa de konservativa och råliberala elementen i Alliansen...

Phelan

Hero
Ja, det är väl Chaosiums eget skämt. Tror att de till varje presidentkampanj sålde skämtkit med The Elder Party, Cthulhu for President osv.

/ Phelan

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Phelan said:
Ja, det är väl Chaosiums eget skämt. Tror att de till varje presidentkampanj sålde skämtkit med The Elder Party, Cthulhu for President osv.

/ Phelan
Jepp, Chaosium började med det där på 80-talet. De gjorde även diverse satiriska bumperstickers med amerikansk twist. Jag minns att jag hade en sådan med texten "Cthulhu saves" på plasthuven på den elektriska skrivmaskinen i mitt Ä-spelskontorsrum 1986.

Skämtet förekom även i amerikansk Tolkienfandom: "Sauron for president -- why choose the lesser evil?"

Fienden

Hero
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cB6qvj4627U"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/cB6qvj4627U" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Chaosium må ha startat det, men det är alltid aktuellt.

//Kraetyz, som borde fixa ihop en liknande till Sep -10

Vimes

Sillkung
krank said:
Kräkla said:
Eller "Det minst onda av två onda ting".
Ok. En Googlesökning på frasen ger i varje fall 401 träffar - så uttrycket är väl etablerat får man anta.

/Vimes (som tänker ligga hemma och läsa en god bok på valdagen, istället för att sälja sin röst till det minst onda alternativet)

Necross

Swashbuckler
1. Jag vet inget annat än att Chaosium ligger bakom uttrycket. Men jag vet inte vilken variant som är den ursprungliga. Jag googlade och det gick så här:
cthulhu "why vote for the lesser evil" 167 000 träffar
cthulhu "why settle for the lesser evil" 154 000 träffar
cthulhu "why choose the lesser evil" 148 000 träffar

2. Vet inte exakt vad du menar med ett "stående uttryck". Jag tycker att "Varför nöja sig med det minst onda?" eller något liknande har en bättre klang.

Vill tillägga att det finns många lustiga kampanjslogans för Cthulhu. Jag och några bekanta hittade på några till, bland annat min favorit "Mer folk till psykvården!"