Nekromanti Why God?! WHY?!!

Mr Gadsby

Veteran
Varför är det så att alla (nästan) inlägg på det här forumet handlar om vapen, nya vapen, ammunition till vapen, ammunitionens spridning när man skjuter med vapen, rustningar så man kan skydda sig mot alla vapen, gunships (med JÄTTESTORA vapen), olika sätt att döda folk med vapen, olika sätt att döda folk utan vapen, hur mycket man ska betala för vapen, vad för cybertech man kan använda som vapen, när det ska komma mer stridsregler samt regler för nya vapen, spelledare som klagar på att deras spelare har för myckt vapen, spelledare som klagar på att SLPerna har för mycket vapen samt spelledare som klagar på att det i grund och botten finns för mycket vapen?

Blir det inte lite tröttsamt att prata om vapen och vapentillbehör efter ett tag? Är verkligen vapen (och dess användande) en så central del av NeoTech att den förtjänar så mycket plats på detta forum? När nu vapen är så jävla farliga som de är i N2 varför inte koncentrera sig på annat som går att använda på bättre sätt i spelet. Enligt min erfarenhet så är allting större än en pistol på tok för stort för att ha med på regelbunden basis. Är folk utrustade med k-pistar et all så slutar det bara med att alla karaktärer dör och att alla karaktärernas fiender dör. Och det är väl ändå inte så kul i längden?

Jag drar gärna paralleller till Gibsons värld. Där är ju vapen något mycket ovanligt. Casey lyckas ju knappt få tag på en pistol och se hur ball den boken är i alla fall :gremsmile:

Sluta jiddra, börja trolla!
/Mr Gadsby

Pendragon

Swashbuckler
vapen å våld e rätt skoj =).... dessutom är det lättast att ställa rent tekniska frågor på forumet, dvs om regler eller utrustnig o dyl, miljöer, rollspelande o miljöer å sånt diskuterar jag hellre i en chat eller på icq... man får en snabbare och mer direkt feedback då, och det blir enklare att föra en diskkussion...

så de så!

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"

Ackerfors

Alas, your rapids!
Kanske ett svar...

Det är ju de reglerna om vapen som är krångligast.

--
Yassilus den store
--
Bättre Nörd än Överkörd...

mishk

Veteran
Jag tycker inte att du bidrar särskilt mycket själv till att skapa en disskusion om något annat än vapen.
Håller med Pendragon annars.

mishk

Jools

Veteran
"allting större än en pistol på tok för stort för att ha med på regelbunden basis"

Detta håller jag med om, till och med 'stora pistoler' är lite väl mycket att gå runt med på 'regelbunden basis'

Ooh, yeah that was nasty wasn't it. Yeah. Wasn't coming out of your mouth that time, was it?

Mr Gadsby

Veteran
Jo du mishk...

Där tycker du allt fel. Jag diskuterar inte vapen, jag undrar varför så många andra vill göra det. Någon sa att vapenreglerna är krångliga och därför behöver diskuteras. Det må vara att de är mer invecklade än Drakar & Demoner eller Call of Cthulhu, men är detta verkligen ett själ till att vältra sig i kalibrar och eldhastigheter? Det mesta som handlar om vapen/strid här är enligt min erfarenhet inte direkt regelfrågor. Utan snarare idéer om hur man ska kunna beväpna sig "bättre".

Ett förståligt själ till att diskutera vapen är om det är så att majoriteten här på forumet tycker precis som du mishk och din gelik Pendragon att våld och vapen är det roligaste elementet i NeoTech. Och det är ju möjligt att det faktiskt är så. Men jag kan inte låta bli att tro att de flesta här ser mer i NeoTech än bara chansen att få blåsa bort någon med den största bössan man orkar lyfta. För jag kan verkligen inte förstå charmen i en kampanj där det mesta kretsar runt att vålda ihjäl saker (eller rättare sagt, det kan jag. Men inte i NeoTech). Jag har problem att se hur en sådan kampanj skulle fortlöpa. Karaktärerna kan ju inte klara sig längre än ett par timmar. Om man följer stridsreglerna vill säga. Och vad är det för mening med att diskutera regler här på forumet om man inte gör det. Så det blir ju dubbelmoral av alltihopa: kör man en våldskampanj så "måste" man bryta mot reglerna för att karaktärerna ska överleva och ändå så är det de som gör det som pratar om mest nya vapen/våldsregler här på forumet.

Nu låter jag som en grinig gubbe och det är ju inte alls meningen. Vill man spela på det viset och tycker det är kul så är ju det jättebra. Jag frågar mig bara om det inte finns andra personer med andra intressen. Enligt min mening ska vapen (i NeoTech) vara mycket, mycket farliga verktyg. Det är inget man nonchalant halar upp när man är lite pissed, eller blankt struntar i när man blir hotad med. Att se vapen som ett självändamål leder bara till tråkigt spel.

Do you think I like guns? I tell you I LOVE them!!
Mr Gadsby

Mr Gadsby

Veteran
För stor?

Ja visst är det! När vi började lira så fanns det ett par k-pistar med i spelgruppen och självklart ville inte spelledaren vara sämre så han lät även skurkarna ha ett par. Det hela slutade med en oerhört väl luftkonditionerad lägenhet, fyra döda skurkar samt två döda och två svårt skadade karaktärer.

Automatvapen är alldeles för farliga. Med andra ord, ganska verkliga.

My name is Grant
/Mr Gadsby

Devastator

Veteran
Re: Kan det...

Angående AO7...
Vem är Maria Lindvall? Jag vill gifta mig med henne.

Devastator

At my signal, unleash hell!
-General Maximus, Gladiator

Largoi

Warrior
en grej som bidrar kan ju vara det att de flesta av oss (eller förutsätter jag för mycket nu?) inte kommer i kontakt med vapen så ofta (iallafall inte efter eller innan lumpen) och det "vanliga" livet i Neotech kommer vi ju oftare i kontakt med... så det "vi" vill prata om är ju då vapen eftersom vi inte kommer i kontakt med de så ofta

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Snow

Swashbuckler
Re: Jo du mishk...

<I>Vill man spela på det viset och tycker det är kul så är ju det jättebra. </I>

Är det så bra egentligen?
:)

Snow
Dead, but still walking around

Snow

Swashbuckler
En helt fantastisk reklam [OT]

<I>Sluta jiddra, börja trolla!</I>

underbar!

Snow
Dead, but still walking around

Mr Gadsby

Veteran
Som terapi eller?

Men jag kommer inte i kontakt med så värst många hackers, flygande bilar eller virtual realities heller. Så då borde vi ju, enligt ditt sätt att se på saken, vilja prata om det också. Eller menar du att alla neotechspelare är helt fascinerade av vapen och eftersom de inte har tillfälle att hantera sådant i verkligheten så måste de få utlopp för det i spelet? Nja, låter osannolikt att det skulle finnas SÅ många vapenfetischister bland neotechspelarna.

PG Gyllenhammar, PG Gyllenhamar, nu kommer vi och tar dig!!
/Mr Gadsby

Pendragon

Swashbuckler
Re: Som terapi eller?

här är väl en hel del inlägg om hackers, cyberspace och flygande bilar också?

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"

Pendragon

Swashbuckler
Re: Jo du mishk...

hmm... har inget minne av det där inlägget, var tyvärr inte vid mina sinnens fulla bruk just då... kan säga att jag bara kan delvis stå för det där uttalandet...
Ja, jag personligen är tämligen fascinerad att vapen och är lätt vapenfetischistisk, men bara för det urartar inte mina kampanjer till sinnesslöa slugfests där störts vapen vinner... snarare tvärt om, jag VET hur farliga moderna vapen är, så när nån börjar braka loss med det tunga artilleriet så dör folk (inklusive rp) i drivor. Därför har rpna lärt sig att undvika våld, efter som det brukar sluta med att blir invalidiserade, dödade, efterlysta eller arresterade... när man som sl har plöjt igenom ett par rp för dem fattar de vinken... dessutom blir det då VERKLIGEN spännande när det väl blir skjuta av...

Largoi

Warrior
Re: Som terapi eller?

Ok det gör inte jag heller, men jag tror ändå de flesta tycker vapen är mer facsinerande än t.ex. flygande bilar, jag tror att många Neotech spelare är "film skadade".
Jag tror dock du missförstod mig, jag spelar hellre en kampanj där alla rollpersoner är affärsmän och har sina "äventyr" inom företagens huvud kontor och så än ett gäng gängmedlemmar...
Att inte använda våld är kul, dock tycker jag även att en schysst "fire fight" kan vara riktigt rolig...

Mitt tidigare inlägg var bara menat som en förklaring inget argument för vapen disskussioner

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...