Nekromanti Wiki för eget bruk?

Khan

Kondottiär
Jag har funderat lite på hur jag vill hanteram in kampanj och världsbyggande och har nog kommit fram till att jag vill testa att ha en wiki som bas. Hypertext och anteckningar borde vara lätt att göra, så länge wikin är stängd och bara jag kan komma åt den. Är det någon som har ett tips på hur man kan hitta en fungerande wikimotor för att skriva själv i? Onlinelösning är ett stort plus, men inte en absolut nödvändighet.

Zire

Swashbuckler
Vill du köra wikin själv så kan jag rekommendera Dokuwiki. Relativt enkel att installera, kräver ingen databas och framför allt så gillar jag Dokuwiki on a stick där webserver ingår. (Namnet kommer från att man kan köra den på en USB.)

zonk

muterad
Hur är det med reklam på wikia? Kör själv med adblocker men har hört hårresande historier om att browsern segar ner totalt vid besök på en wikia-sida för de som inte gör det..

.113

Swashbuckler
Hur är det med de här sidorna, kan bara typ ägaren ändra på saker eller fungerar det som Wikipedia?

Och har någon testat flera, så den har åsikter om alla? :)

zonk

muterad
Det går lätt att ställa in så att det krävs log/pass för åtkomst till tiddlywiki, så man inte ens kan läsa sidan utan..

Med all säkerhet är det likadant med övriga, men har bara testat Tiddlywiki, så kan inte svära på det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan ställa mig bakom DokuWiki om man vill ha en wiki där man skriver kod själv. Jag använde en sån när jag skrev Evolutionens Barn och numera används en sån som grund för skrivandet av Volt.

Själv har jag blivit bekväm och orkar inte riktigt med kodning när jag ska skriva längre texter. Jag skulle gärna se en wikilösning med bra wysiwyg, tabbkomplettering och annat sånt lite mer modernt.

kwarnberg

Swordsman
Rangertheman;n199299 said:
TiddlyWiki funkar rätt bra.
Gillar vad jag ser med TiddlyWiki. Är den möjlig att ha online och och låta fler användare skriva i den? Vi funderar på att ha en Wiki i vårt Järnspel, och att låta alla spelare fylla på om platser och personer.

zonk

muterad
Ja Tiddlyspot låter dig ha din Tiddlywiki online. Jag har inte testat det själv, men jag kan inte tänka mig annat än att man kan ha flera användare. DOCK så är det så att senaste ändringen gäller. Så det är inte en skitbra idé att låta flera personer editera samma material samtidigt.

zonk

muterad
En annan grej med Tiddlywiki kört via Tiddlyspot är att det är smart att köra forced refresh (ctrl-F5 i firefox, har inte rört en annan browser på åratal) när man byter dator, så datorn inte har gamla versioner av sidorna i cache, och sen sparar man över sina senaste ändringar när man pillrar med just den sidan. Det finns en history-funktion som ger backup men jag har inte rört den alls, har inte råkat ut för nåt illa nog för att jag skulle orkat ta tag i nåt sånt..