Nekromanti Wiki-surfning

Mukwa

Swashbuckler
Okej. Reglerna är enkla:
Du måste börja på en given wikipedia-sida (svensk eller engelsk).
Du ska till en given wikipedia-sida (samma språk som startsidan).
Du får bara klicka på länkar till andra wikipedia-artiklar, och endast länkar i artikeltexten.
Ju färre klick du klarar det på, desto bättre.

Första utmaningen:

Startsida - Papua Nya Guinea (svenska)
Målsida - Tomas Brolin

När du har utfört utmaningen så postar du ditt antal klick. Den som kommit igenom på minst antal klick ger nästa utmaning i tråden.

Mukwa

Swashbuckler
Haha, grymt! Du tangerar min vandring, men med en helt annan väg. Svårt att slå tror jag, men vi låter några andra försöka.

Mukwa

Swashbuckler
Din väg var förövrigt mycket snyggare än min.

Papua Nya Guinea - 1975 - 1972 - 1969 - Tomas Brolin

Poseur

Swashbuckler
Jag gjorde det också på fyra klick

Papua Nya Guinea - Konstitutionell monarki - Sverige - sport i Sverige - Tomas Brolin

Ymir

Liten kantbaron
Okej, du lär ha vunnit i och med det. Men jag tänker hävda moralisk seger i det att jag klarade 4 utan att använda orimligt detaljspecifik kunskap (=Brolins födelsedatum). Gör det mig till en dålig förlorare får det väl göra det :gremsmirk:

Mukwa

Swashbuckler
Ymir said:
Okej, du lär ha vunnit i och med det. Men jag tänker hävda moralisk seger i det att jag klarade 4 utan att använda orimligt detaljspecifik kunskap (=Brolins födelsedatum). Gör det mig till en dålig förlorare får det väl göra det :gremsmirk:
Nä, din väg var snyggast. Poseur hade typ samma väg, men var efter dig så hädanefter kommer den kallas Ymirs väg :gremsmile:.

-----

Eftersom Cybot inte fortsatte så kickar jag igång med en ny:

Från: Tintin (svenska)
Till: Joakim Thåström

Jag klarade det på 4 klick.

Ymir

Liten kantbaron
Jag klarade det på 3,
om hyperlånga kategorisidor av typen 'Män' och 'Levande personer' räknas som en enda sida, så att klicken man gör för att komma framåt i deras layout inte räknas. Jag körde då Tintin - Thomas Bolme - Män - Joakim Thåström

Annars borde det inte vara möjligt att klara det på mindre än 4, men 4 är lätt om man använder årtals- eller födelseplats-metoden.

Om 'långa kategorisidor'-frågan bedöms till min fördel så att jag vinner, väljer jag därför till nästa wiki-utmaning något som borde vara betydligt svårare (men inte omöjligt) att använda både kategori-metoden och årtals-metoden på. Here goes:

Bratwurst --> Apsara

Leon

Leo carcion
Fyra

Germany, Hinduism, Hindu Deities, Apsaras

Cybot

Mest spelbar
Nej. Det gör han inte! Igen, 3 klick (det tog mig ett BRA tag att hitta den här).

Bratwurst->Brezel->Sculpture->Apsara

Jag trodde att jag skulle hitta en länk ifrån Brezel till religion med tanke på dess historia. Men icke.

Mukwa

Swashbuckler
Tanken är att endast länkar i artikel-texten är ok. Så "See also", eller liknande är egentligen fusk.

Mukwa

Swashbuckler
Cybot said:
Nej. Det gör han inte! Igen, 3 klick (det tog mig ett BRA tag att hitta den här).

Bratwurst->Brezel->Sculpture->Apsara

Jag trodde att jag skulle hitta en länk ifrån Brezel till religion med tanke på dess historia. Men icke.
Det där är ju helt fabolous ju! Du kör nästa Cybot!

Leon

Leo carcion
Ibland ligger det små menyer uppe i artikeln, särskilt om de tillhör en serie. Räknas dessa?

Mukwa

Swashbuckler
Etepete said:
Ibland ligger det små menyer uppe i artikeln, särskilt om de tillhör en serie. Räknas dessa?
Länka ett exempel. (att klicka på rubriker för att navigera är ok, det är inte ett riktigt klick, för det tar dig inte till en ny sida, och rent tekniskt sett behöver du inte klicka på rubrikerna för att komma dit)

Cybot

Mest spelbar
Göte gorgon said:
Cybot said:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Bratwurst->Brezel->Sculpture->Apsara

</div>
Det där är ju helt fabolous ju! Du kör nästa Cybot! </div></div>

Batman->Kaspar Hauser