Nekromanti Wikin - en statusrapport

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu har jag spenderat ett par timmar med... "kreativ felsökning" tänker jag nog kalla det.

Lite bakgrund:

För er som inte vet det, så är Joomla ett artikelsystem som vi använder för just det syftet. Förutom det, så är Joomla jättebra på att kunna byggas ut - till exempel genom den fina citatmodulen jag satte in nyligen (som ingen bemödat sig med att skriva in saker i...).

En annan grej vi gör med Joomla är att vi har det systemet som "knutpunkt" - loggar man in på forumet, eller i artikelsystemet, så ska man bli inloggad i det andra systemet också. Målet är illusionen att det är samma system... Tanken är också att knyta wikin dit. Det har dock krånglat en del.

Först och främst har jag satt upp en mycket lättviktig version av Joomla på min testserver, för att kunna felsöka snabbt och enkelt och utan att riskera att nåt här går sönder. Eftersom jag själv är hemskt förtjust i det wikisystem jag försöker få att funka så har jag 2-3 olika sådana på min server - så jag testade att integrera med olika av dem, noterade resultatet vid olika inställningar, försökte få saker att funka.

Och plötsligt - alldeles nyss - funkade det. Jag loggar in på min testversion av Joomla, går till menyprylen för wikin, och det funkar. Bara sådär. Någon av de inställningar jag fipplat med gjorde susen.

Problemet är att det visat sig vara inte helt utan svårigheter att replikera resultatet i vår Joomlainstallation.

Först och främst har jag inte tillgång till den =) Jag hade FTP-access till den gamla servern som vi körde på innan vi bytte till sverok, men inte till den nya. Men det kan säkert ordnas (hint, hint, Gardener).

Sedan saknas ett systembibliotek på den nya servern. Det är allvarligare, eftersom jag inte vet om vi kan övertala Sverokgrabbarna om att installera detta bibliotek enbart för vår skull. Jag vet inte ens varför i hela friden det behövs, men om man inte har det kraschar allting när man försöker logga ut. Och man kan inte bli autoinloggad alls, tydligen.

Så; två hinder återstår. Jag känner inte att jag kan göra så värst mycket mer just nu. Med FTP-access skulle jag kunna testa och se om vi klarar oss utan det där biblioteket, men det är högst osäkert.

Så; om ni undrat vad er tekniske redaktör egentligen håller på med, om ni har nån nytta av honom, så är svaret: Mnjeäh, inte än =)

Christoffer

It's all pig.
Vad är den direkta fördelen att använda en wiki integrerad i Joomla? Kan vi märka upp termer i poster och länka direkt till wikin?

Gardener

Champion
Sånt går att lösa oavsett. Det handlar snarare om att man bara ska behöva logga in en gång för att använda alla system. Och för att kunna få någon sorts enhetlighet mellan systemen.

Edit: Kan iofs tilläggas att om någon redan har gjort jobbet att integrera systemen så är det större chans att sådan funktionalitet redan finns färdigt. Annars måste det kodas för hand.

solvebring

Superhero
Kör i vind. Hur det än är så kommer vi att vara djupt tacksamma senare när Wikin funkar.
Några nyheter om mitt användarkonto btw?

krank

Poppe said:
Vad är den direkta fördelen att använda en wiki integrerad i Joomla? Kan vi märka upp termer i poster och länka direkt till wikin?
Som Gardener säger så är det för er bekvämlighet.

Annars måste man eventuellt skaffa ett separat konto och logga in separat i wikin. Tanken är att sänka tröskeln för er användare att faktiskt använda wikin.

Och, som sagt, skapa illusionen av att alltihop är ett och samma system snarare än tre helt olika. Planen är ju att det ska vara samma tema, se likadant ut, på forum och i artikelsystem (dvs inte som nu)...

krank

solvebring said:
Några nyheter om mitt användarkonto btw?
Nix. Jag har ärligt talat inte den blekaste aning om varför det inte funkar. Du finns i båda databaserna. Hur var det, kunde du logga in i Joomlasystemet, eller var det helt kört?

solvebring

Superhero
Jag kan logga in på forumet, men inte på huvudsidan. Men jag ska göra ett nytt försök nu när du checkat allting och se om det vill sig.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Jag kan logga in på forumet, men inte på huvudsidan. Men jag ska göra ett nytt försök nu när du checkat allting och se om det vill sig.
Nej. Det vill sig inte. Rensade ändock all historik och startade om webbläsaren, men det vill sig inte alls.

solvebring

Superhero
Nu kan ju inte jag sånt här men kan det vara användarnamnet eller något då?
Jag loggar nämligen in som "sölvebring" men visas som "solvebring" tack vare ett illa gjort nambyte. Tänkte om jag står som "sölvebring" i det ena systemet och som "solvebring" i det andra eller något...?

... Vore förresten hjärtligt tacksam om detta gick att ordna så att mitt användarnamn blir vad det ska vara på alla plan. Det vill säga att jag både loggar in som "solvebring" och visas som "solvebring". Det är ganska störande som det är nu.

krank

solvebring said:
Jag loggar nämligen in som "sölvebring" men visas som "solvebring" tack vare ett illa gjort nambyte. Tänkte om jag står som "sölvebring" i det ena systemet och som "solvebring" i det andra eller något...?
Du; det där kan det definitivt vara. Jag tog ju bort din användare i Joomlasystemet så att den skulle återskapas automatiskt när du loggade in nästa gång; men jag tror att Joomla tycker hemskt illa om åäö.

Du får skicka PM till nån som administrerar forumsystemet (inte jag, alltså) och be om inloggningsnamnsbyte...

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Du; det där kan det definitivt vara. Jag tog ju bort din användare i Joomlasystemet så att den skulle återskapas automatiskt när du loggade in nästa gång; men jag tror att Joomla tycker hemskt illa om åäö.

Du får skicka PM till nån som administrerar forumsystemet (inte jag, alltså) och be om inloggningsnamnsbyte...
Okej. Tackar för hjälpen. Ska inte vara mer OT nu. Tänkte bara, att eftersom joomla var på tapeten.