Nekromanti WIKTORIAKROENIKAN (långt)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Det går ändå.

”Anledningen till att färdigheter adderar ett värde (+1, +2 el. +3) till egenskapsslaget (istället för att sänka tröskeln) är att en färdighet kan kräva olika egenskapsslag.”

Jojo, men det är inga problem även om man gör som jag föreslog. Jag menade inte att man nödvändigtvis skall lägga till sin färdighet till sin nivå direkt på formuläret; däremot så är det smidigare om man kan göra räkneoperationen i huvudet innan man slår ett tärningsslag, as opposed to att efter slaget addera sitt värde till varje individuell tärning. Gör man som jag skrev så blir det alltså en räkneoperation per slag istället för en per tärning.

Man kan naturligtvis göra som du skrev också, men jag skulle tro att den här andra metoden generellt sett går snabbare och är mer intuitiv för de flesta.

Andy

Vila i frid
Re: Helt klart en poäng

Det du säger är bra. Jag måste ta en funderar på det. Speciellt det där med att man endast gör en uträkning, istället för att göra massa addering. Förmodligen kommer spelarna ändå gör den omräkningen, från +2 till "då ska jag slå lika med eller över 6".

Hmmm, måste få det snyggt på rollformuläret också? :gremtongue:

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Läsa alla inlägg

Det finns en anledning till att man för en bonus för färdigheterna istället för att sänka målvärdet. Jag beskriver det längre ner i tråden. Men det handlar om att alla egenskaper ska kunna användas till alla färdigheter.
Jag tror att du har missuppfattat både här och där :gremsmile:. Eller så är det jag som inte fattar. Jag menar alltså att du till exempel har Styrka 5T/3 och Slå ihjäl gobbos +2. Det innebär att du slår 5T och får kanske 2, 3, 5, 7, 8. du jämför med 3+2=5, och får att du har tre träffar. På vilket sätt är detta inte användbart till alla färdigheter?

Det tycks mig smidigare än att ha 5T 8+, och Slå ihjäl gobbos +2. Man slår och får 2, 3, 5, 7, 8, räknar ihop och får 2+2=4, 3+2=5, 5+2=7, 7+2=9 och 8+2=10, vilket ger två träffar. Din variant ger en massa onödigt räknande.

Systemet är än så länge på ett stadium av 1:a utkastet. Det oskiljbara kommer i väljbara folkslag (som i alla andra rollspel) (...)
Ja, som sagt, vi har olika idéer om vad "oskiljbart" betyder :gremsmile:.

Men visste, jag tror att man kan lyfta ut alla spelsystem ur en värld och få den att funka i en annan (...)
Nja, försök att flytta bort systemet i The Shab al-Hiri Roach, så får du se hur lätt det är :gremsmile:.

När man tittar närmare på det så kanske de flesta rolslpel kör med grundegenskaper (i någon form), fördelar (feats) och nackdelar samt färdigheter. Jag har inte tänkt att gå ifrån det. Varför lämna ett vinnande koncept.
Tja, mitt svar blir "för att det är tråkigt". När jag ser ett rollspel med grundegenskaper och färdigheter så tappar jag genast intresset. Same old, same old. Men jag inser att det inte är så för de flesta, och jag skall inte försöka konvertera dig till "System Does Matter"-filosofin. Jag inser att spelvärld är viktigare än regler för de flesta rollspelare, så kör du ditt race, och strunta i mig.

Andy

Vila i frid
Re: Många bra tankar

Det är det andra alternativet som är rätt. Döda gobbos +2 ska läggas till på resultatet av varje rullad tärning, inte till egenskapens nivå (tröskel).

Men det förs lite diskusioner längre ner i tråden om det "are the way to go?" eller om man ska sänka tröskeln istället om man har erfarenhet i en färdighet. Skulle helt sonika kunna vända på det, en karaktär har -2 i färdigheten Vildmarksvana, alltså sänker han nivån på den egenskap han ska använda med 2. (Jag tycker inte om negativa värden även om de är "bra". Man får ändå en känsla av att det är något dåligt :gremlaugh:)

Jag har inte läst spelet du refererar till The Shab al-Hiri Roach så jag kan inte uttala mig om det? Sorry.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Många bra tankar

Men det förs lite diskusioner längre ner i tråden om det "are the way to go?" eller om man ska sänka tröskeln istället om man har erfarenhet i en färdighet. Skulle helt sonika kunna vända på det, en karaktär har -2 i färdigheten Vildmarksvana, alltså sänker han nivån på den egenskap han ska använda med 2. (Jag tycker inte om negativa värden även om de är "bra". Man får ändå en känsla av att det är något dåligt )
Eller så kör du på "lika med eller under" istället för "lika med eller över" på varje tärning, så kan du använda "Vildmarksvana +2" och ändå bara göra en räkneoperation.

Jag har inte läst spelet du refererar till The Shab al-Hiri Roach så jag kan inte uttala mig om det? Sorry.
Tja, i grund funkar det såhär: man befinner sig på ett universitet i USA år 1919, och telepatiska kackerlackor försöker att ta över stället. Varje runda drar man ett kort, som antingen innehåller en möjlighet eller en kackerlacka. Drar man en kackerlacka så kryper kackerlackan in i huvudet på en, och från och med då så måste man utföra en order från kackerlackan varje runda (som står på kortet man drar), tills man får en möjlighet att göra sig av med den. Man får en saftig bonus för att ha kackerlackan i sig, men man tvingas göra de mest bisarra saker i dess namn. Efter de sex omgångarna (sex olika "Events", alltså händelser under ett läsår på universitetet) vinner den spelare som har mest rykte och inte är besatt av kackerlackan. Spelet är för övrigt spelledarlöst.

Det systemet vore inte så lätt att flytta till en annan spelvärld :gremsmile:. Fast det går ju, så länge spelvärlden har, eller man lägger till, telepatiska kackerlackor som vill ta över världen.

Andy

Vila i frid
Re: Vända på steken

Det där med att vända på steken. Att man ska slå lika med eller under ett värde istället verkar grymt.

Det ska jag sätta mig och räkna på. Då blir nivåplusen för folkslag och bakgrund samt arketyp också rätt. Men jag måste kolla om det finns någon hållhake med det hela.

Det där collage-liret verkar inget för mig. Jag kör med egenskaper, rollformulär och tärningar ett tag till (även om jag i min mening är modig och kanske ska testa Polaris :gremwink: )

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Vända på steken

Det ska jag sätta mig och räkna på. Då blir nivåplusen för folkslag och bakgrund samt arketyp också rätt. Men jag måste kolla om det finns någon hållhake med det hela.
Rent matematiskt är det samma sak, faktiskt, så det borde inte innebära några skillnader. Möjligtvis om du har byggt ett rollpersonsskaparsystem på din variant.

Det där collage-liret verkar inget för mig. Jag kör med egenskaper, rollformulär och tärningar ett tag till
Alltså, The Shab al-Hiri Roach har såväl rollformulär som egenskaper och tärningar. Men visst, det är inte för alla. Jag tycker att det är bland de roligaste spel som gjorts, men det är en smaksak.

(även om jag i min mening är modig och kanske ska testa Polaris)
Polaris hör till samma kategori spel, ju. Där kan man snacka om ett annorlunda spelsystem, även om det är ganska lätt att lyfta ut från världen.