anth
Vetefan
DnD har sedan ADnD2 haft wild magic och wild mages som optional rules.
I praktiken fungerar magikerna så att de inte har kontroll över magin, vilket kan göra den starkare, farligare och fullständigt oberäknelig. I praktiken slår magikern tärning (ofta på slumptabeller) för att bestämma vilken sorts magi det blir och hur mäktig den är.
Många rollspel har fummel eller så kan man försöka använda magi som är mäktigare än vad man normalt klarar av, med ökad risk för katastrofala kaotiska effekter - men det är INTE vad jag talar om här.
Jag talar om magi som har en inneboende instabilitet och magiker som utnyttjar denna instabilitet med flit - det är alltså deras normala sätt att använda magi, all magi som de använder är vild och kaotisk för att det är så de vill att magin ska vara.
Vad finns det för rollspel som har sådan magi?
I praktiken fungerar magikerna så att de inte har kontroll över magin, vilket kan göra den starkare, farligare och fullständigt oberäknelig. I praktiken slår magikern tärning (ofta på slumptabeller) för att bestämma vilken sorts magi det blir och hur mäktig den är.
Många rollspel har fummel eller så kan man försöka använda magi som är mäktigare än vad man normalt klarar av, med ökad risk för katastrofala kaotiska effekter - men det är INTE vad jag talar om här.
Jag talar om magi som har en inneboende instabilitet och magiker som utnyttjar denna instabilitet med flit - det är alltså deras normala sätt att använda magi, all magi som de använder är vild och kaotisk för att det är så de vill att magin ska vara.
Vad finns det för rollspel som har sådan magi?