Nekromanti [Witch Quest] En häxa flyttar in.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Måndagsindiegruppen var åderlåten idag. Blott tre spelare dök upp: Enhörning, ickeforumiten A och jag själv.

Vi diskuterade möjliga spel ett tag men landade i Witch Quest, som Enhörning hade förberett men aldrig fått chansen att spelleda på senaste knytkonventet.

Då vi bara hade två timmar till vårt förfogande körde vi igång direkt och A slog fram häxan Månstråle, som var en hejjare på fysiskt arbete, att luras och vara envis. Hon var en ganska medelmåttig häxa med kunskap om Berg, skog & djur; Läsa vinden och Läka & bota. Hon var katastrofdålig på att flyga kvast.

Som tur var hade hon en väldigt bra katt, Jonsey, spelad av mig. Jonsey var en hane, och var därför stark, men inte så söt.

Månstråle hade precis flyttat in till stora staden och äventyret började med att flyttgubbarna ställde ner alla hennes ägodelar och möbler på gatan utanför ett sjuvåningshus med trasig hiss.

Under tumultartade förhållanden flyttade hon sedan in och överkom bland annat följande hinder:
* Strömavbrott som gjorde trapphuset mörkt (lånade en lykta av en snäll farbror till granne).
* En arg granntant som slängde hennes stolar i en container.
* En kärlekskrank tvättbjörn som bodde i containern och hade fäst sig vid en av stolarna.
* Ett ösregn som gjorde Jonsey genomblöt.
* En elvinsch som behövde repareras för att funka och starka vindar som fick lasten att svinga farligt.

--

WQ visade åter prov på att vara ett nybörjarvänligt rollspel. (Enhörning spelledde för första gången och det flöt på bra.) Dessutom passar spelet väldigt bra till sådär lite slice-of-life-aktiga komedier med glada upptåg.

Ladda hem regelboken i engelsk översättning.

Ladda hem häxtaroten till Witch Quest

RasmusL

Champion
Cool! jag har läst det ett par gånger nu men inte kommit till skott att spela.

Har ni ändrat något på reglerna? Jag gillar verkligen iden om att spela i lag om två på det sätt spelet möjliggör men regelmekaniken för allt i hela spelet känns onödigt krånglig och då framför allt magireglerna.

wilper

Nja, vi spelar ganska exakt som det står skrivet. Utom att vi slår alla tärningar samtidigt och räknar 6:or som framgångar, Istället för att slå två tärningar flera gånger och räkna matchningar. Det blir samma sannolikhet, men går fortfare.

Magireglerna är iofs liiite tjorviga, men om man har tabellerna för svårighetsgrader uppslagna går det rätt raskt ändå.

wilper

Sedan gäller det att komma ihåg att häxorna är katastrofdåliga på ALLT! Även om de får hjälptärningar av katterna.

Slå inte bara för att det går att slå tärningarna. Utan spara slagen till viktiga situationer, eller tillfällen där ett misslyckande skulle leda till en rolig situation.

RasmusL

Champion
Ok, det kanske spelar ut smidigare än vad jag förutspått, ännu en anledning till att faktiskt köra spelet!

Jag har även suttit och finurlat på att integrera kortleken i magimekaniken på något sätt (den är ju så sjukt snygg!) med summering av kortnummer och aspekterna som bananer för beskrivningen men inte riktigt kommit hela vägen, kattpoängen är även något som måste omarbetas för detta gissar jag.

wilper

Ja, kattpoängen är ju en central del av spelet, se till att ha kvar dem om det går. De är en kul del i samspelet mellan katten och häxan.