Nekromanti Wobbla handen för att visa skumraskaffärer?

Storuggla

Champion
Okej, nyss såg jag något som jag inte tänkt på förut - en reporter frågade om han kunde betala svart och slippa betala skatt, och detta ackompanjerades av att han höll ut sin högra hand framför sig med handflatan neråt, fingrarna ihop och så vickade han liksom handen i sidled. Jag har själv använt gesten för att gestikulera skumraskaffärer, saker som inte är riktigt som de ser ut och saker som är lite "iffy". Lite "shakey" stuff - lite shady business, om ni förstår mig?

Men är den här gesten bara en svensk grej eller förekommer den i övriga världen? Det slog mig enbart eftersom journalisten pratade med en estländare och de kan ju ha helt andra gest-mallar än vi.

Storuggla, i'd link but my wii is broke

Johan K

Gammal & dryg
Men är den här gesten bara en svensk grej eller förekommer den i övriga världen?
En gissning ifrån min sida så borde det väll finnas i de flesta delar vv världet. Tycker jag iaf..
Olika sådana här medelande borde ju finnas iaf, tycker jag.

/ Johan K, som ska bygga mat nu.

magoo

Hero
Den gesten var inte lätt att googla rätt på! Men den verkar heta "Approximation" på engelska och den är vanlig i flera länder.

Wikipedia

Jag använder den för att uttrycka "sisådär" eller "både bra och dåligt".

/Magoo, kul med gester

chrull

Stockholm Kartell
Wow...

Bunny ears

The bunny ears gesture is a joke, and is common with young children. It consists of sticking up the pointer and middle finger, just like the V sign (peace sign), and putting that hand behind someones head, to make it look like the "victim" has bunny ears. It is usually done while a picture is being taken.

Normally little kids do this, but older people have done it in pictures as well. The bunny ears joke is appropriate during lighter and casual occasions, such as parties, or on family vacations. This is never to be done during a serious photo, such as a photo taken during a funeral, as this may be portrayed as "immature".