Ändra en disciplin som är jättedålig.
Jag vill göra en lhiannan. Har en inspirerad och spännande bakgrundshistoria. Men tyvärr får jag tonårsangst varje gång jag läser på Lhiannans disciplin Ogham. 1-3 är okay. Trean är den mest intressanta av samtliga men motståndsslaget är fruktansvärt enkelt att lyckas med. Särskilt om man spenderar WP för att få lyckade eftersom det räcker med en lyckad. Det gör att 3an blir väldigt dålig. Fyran är förhållandevis dålig. Det finns ett användningsområde för fyran, den har potential. Men det är mycket + tärningsmekanik, vilket är trist, enligt mig. Ser man till motsvarande fyror hos andra discipliner så känns Ogham väldigt kass i relation.
Femman är dock det riktiga jäkla nedåttjacket med Ogham. Drink dry the Earth heter kraften och jag har skummat på den. Den handlar om att man suger i sig kraften från ett område. Typ en dunge med fina träd t.ex. Så tar man den platsens livsenergi. Yay, fucking awesome. Trodde jag. Man kan dra i sig "max 10 poäng" och sen kan man spendera de poängen för att få plus tärningar på saker. Men vad jag förstår +2 tärningar som mest på en handling. Och sen tar de slut. Så då har man 8 tärningar kvar. Och drar man alla 10 tärningar från området så dör den permanent och blir som en död zone typ.
Det är helt enkelt så värdelöst i jämförelse med andra disciplines. Det finns disciplines som ger +3 tärningar på typ allt i en hel scen eller mer utan begränsningar och med andra fördelar dessutom, typ extra soak och shit, på fyran! Och här kommer Lhiannan med ogham och suger så här hårt? Hur tänkte de då? Är det så att de saknade inspiration för att göra nåt vettigt med kraften eller?
Aja, end rant. Min fråga är, vad har ni gjort för att fixa skiten som är Ogham? Och/eller vad har ni för förslag på hur man fixar den?
Ogham
Consecrate the Grove [1]: Awaken the plant life in your territory to be your defense
Crimson Woad [2]: Inscribe runes on yourself that give you gain some control over the Beast and add its fury to your attacks
Inscribe the Curse [3]: Write a rune of your enemy's name on your body that curses them when they see it
Moon and Sun [4]: Bind yourself to the spirit of the moon and sun, providing several possible benefits
Drink Dry the Earth [5]: Gain temporary power from a site of mystical energy
Inscribe the Forgotten Names [6]: Summon and communicate with a mythical creature
Tydligen är Ogham en slags blood magic, men det känns konstigt. Om disciplinen låg på max 5, då hade det kunnat vara en thaumaturgy path och då hade det varit bättre för då hade man kanske fått tillgång till fler thaumaturgy paths, vilka ju som bekant är rätt billiga att höja också. Det skulle göra karaktären mer intressant om Ogham ska va så här jävla usel...
Eftersom alla ska kunna delta så ska jag göra en snabb outline av Ogham.
Disciplinen är en kombo av vamp-magic och spirit residue, typ. Det handlar om kommunikation med andar. En del curses. Men det coolaste med disciplinen är att den till viss del (alla krafter är inte såna verkar det som) bygger på att man målar symboler på sin kropp i blod. Tänk er keltiska blå symboler på kroppen. Antingen så bor magin i symbolen och varar under en viss tidsperiod eller tills symbolen förstörst, eller i andra fall så utlöses de när någon ser symbolen.
Jag vill göra en lhiannan. Har en inspirerad och spännande bakgrundshistoria. Men tyvärr får jag tonårsangst varje gång jag läser på Lhiannans disciplin Ogham. 1-3 är okay. Trean är den mest intressanta av samtliga men motståndsslaget är fruktansvärt enkelt att lyckas med. Särskilt om man spenderar WP för att få lyckade eftersom det räcker med en lyckad. Det gör att 3an blir väldigt dålig. Fyran är förhållandevis dålig. Det finns ett användningsområde för fyran, den har potential. Men det är mycket + tärningsmekanik, vilket är trist, enligt mig. Ser man till motsvarande fyror hos andra discipliner så känns Ogham väldigt kass i relation.
Femman är dock det riktiga jäkla nedåttjacket med Ogham. Drink dry the Earth heter kraften och jag har skummat på den. Den handlar om att man suger i sig kraften från ett område. Typ en dunge med fina träd t.ex. Så tar man den platsens livsenergi. Yay, fucking awesome. Trodde jag. Man kan dra i sig "max 10 poäng" och sen kan man spendera de poängen för att få plus tärningar på saker. Men vad jag förstår +2 tärningar som mest på en handling. Och sen tar de slut. Så då har man 8 tärningar kvar. Och drar man alla 10 tärningar från området så dör den permanent och blir som en död zone typ.
Det är helt enkelt så värdelöst i jämförelse med andra disciplines. Det finns disciplines som ger +3 tärningar på typ allt i en hel scen eller mer utan begränsningar och med andra fördelar dessutom, typ extra soak och shit, på fyran! Och här kommer Lhiannan med ogham och suger så här hårt? Hur tänkte de då? Är det så att de saknade inspiration för att göra nåt vettigt med kraften eller?
Aja, end rant. Min fråga är, vad har ni gjort för att fixa skiten som är Ogham? Och/eller vad har ni för förslag på hur man fixar den?
Ogham
Consecrate the Grove [1]: Awaken the plant life in your territory to be your defense
Crimson Woad [2]: Inscribe runes on yourself that give you gain some control over the Beast and add its fury to your attacks
Inscribe the Curse [3]: Write a rune of your enemy's name on your body that curses them when they see it
Moon and Sun [4]: Bind yourself to the spirit of the moon and sun, providing several possible benefits
Drink Dry the Earth [5]: Gain temporary power from a site of mystical energy
Inscribe the Forgotten Names [6]: Summon and communicate with a mythical creature
Tydligen är Ogham en slags blood magic, men det känns konstigt. Om disciplinen låg på max 5, då hade det kunnat vara en thaumaturgy path och då hade det varit bättre för då hade man kanske fått tillgång till fler thaumaturgy paths, vilka ju som bekant är rätt billiga att höja också. Det skulle göra karaktären mer intressant om Ogham ska va så här jävla usel...
Eftersom alla ska kunna delta så ska jag göra en snabb outline av Ogham.
Disciplinen är en kombo av vamp-magic och spirit residue, typ. Det handlar om kommunikation med andar. En del curses. Men det coolaste med disciplinen är att den till viss del (alla krafter är inte såna verkar det som) bygger på att man målar symboler på sin kropp i blod. Tänk er keltiska blå symboler på kroppen. Antingen så bor magin i symbolen och varar under en viss tidsperiod eller tills symbolen förstörst, eller i andra fall så utlöses de när någon ser symbolen.