Nekromanti [WoD]Förslag på druidisk discipline (Ogham fix)

Recca

Femme Fatale
Ändra en disciplin som är jättedålig.

Jag vill göra en lhiannan. Har en inspirerad och spännande bakgrundshistoria. Men tyvärr får jag tonårsangst varje gång jag läser på Lhiannans disciplin Ogham. 1-3 är okay. Trean är den mest intressanta av samtliga men motståndsslaget är fruktansvärt enkelt att lyckas med. Särskilt om man spenderar WP för att få lyckade eftersom det räcker med en lyckad. Det gör att 3an blir väldigt dålig. Fyran är förhållandevis dålig. Det finns ett användningsområde för fyran, den har potential. Men det är mycket + tärningsmekanik, vilket är trist, enligt mig. Ser man till motsvarande fyror hos andra discipliner så känns Ogham väldigt kass i relation.

Femman är dock det riktiga jäkla nedåttjacket med Ogham. Drink dry the Earth heter kraften och jag har skummat på den. Den handlar om att man suger i sig kraften från ett område. Typ en dunge med fina träd t.ex. Så tar man den platsens livsenergi. Yay, fucking awesome. Trodde jag. Man kan dra i sig "max 10 poäng" och sen kan man spendera de poängen för att få plus tärningar på saker. Men vad jag förstår +2 tärningar som mest på en handling. Och sen tar de slut. Så då har man 8 tärningar kvar. Och drar man alla 10 tärningar från området så dör den permanent och blir som en död zone typ.

Det är helt enkelt så värdelöst i jämförelse med andra disciplines. Det finns disciplines som ger +3 tärningar på typ allt i en hel scen eller mer utan begränsningar och med andra fördelar dessutom, typ extra soak och shit, på fyran! Och här kommer Lhiannan med ogham och suger så här hårt? Hur tänkte de då? Är det så att de saknade inspiration för att göra nåt vettigt med kraften eller?

Aja, end rant. Min fråga är, vad har ni gjort för att fixa skiten som är Ogham? Och/eller vad har ni för förslag på hur man fixar den?

Ogham
Consecrate the Grove [1]: Awaken the plant life in your territory to be your defense
Crimson Woad [2]: Inscribe runes on yourself that give you gain some control over the Beast and add its fury to your attacks
Inscribe the Curse [3]: Write a rune of your enemy's name on your body that curses them when they see it
Moon and Sun [4]: Bind yourself to the spirit of the moon and sun, providing several possible benefits
Drink Dry the Earth [5]: Gain temporary power from a site of mystical energy

Inscribe the Forgotten Names [6]: Summon and communicate with a mythical creature

Tydligen är Ogham en slags blood magic, men det känns konstigt. Om disciplinen låg på max 5, då hade det kunnat vara en thaumaturgy path och då hade det varit bättre för då hade man kanske fått tillgång till fler thaumaturgy paths, vilka ju som bekant är rätt billiga att höja också. Det skulle göra karaktären mer intressant om Ogham ska va så här jävla usel...

Eftersom alla ska kunna delta så ska jag göra en snabb outline av Ogham.

Disciplinen är en kombo av vamp-magic och spirit residue, typ. Det handlar om kommunikation med andar. En del curses. Men det coolaste med disciplinen är att den till viss del (alla krafter är inte såna verkar det som) bygger på att man målar symboler på sin kropp i blod. Tänk er keltiska blå symboler på kroppen. Antingen så bor magin i symbolen och varar under en viss tidsperiod eller tills symbolen förstörst, eller i andra fall så utlöses de när någon ser symbolen.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Re: [WoD]Fixa Oghams sugighet

Jag rekommenderar som sagt att ta inspiration av thamaturgi pathen: Path of Curses vilket är i min menning en hyfsat balanserad path men också flexibel.

Den ser ut ungefär såhär:
•◦◦◦◦ Stigma : Make an individual suffer socially for an evening
••◦◦◦ Malady: Curse a victim with an illness, reducing their Physical Attributes
•••◦◦ Pariah: Make others see the target as their worst enemy
••••◦ Corrupt Body: Temporarily reduce one of the target's Physical Attributes
••••• Fall from Grace: A victim gains a botch die to all actions

Framför allt Stigma, Pariah och Malady tror jag kan passa. Känns väldigt passande för just Ogham. Fall from grace har en mekanik du nog kan använda tycker jag.

Man kan tänka sig att man leker med andra klassiska motiv, typ att man förbannar en individ så att salt skadar dem eller mjölk surnar runt dem eller nått.

Recca

Femme Fatale
Re: [WoD]Fixa Oghams sugighet

Tony.M.Meijer said:
Jag rekommenderar som sagt att ta inspiration av thamaturgi pathen: Path of Curses vilket är i min menning en hyfsat balanserad path men också flexibel.

Den ser ut ungefär såhär:
•◦◦◦◦ Stigma : Make an individual suffer socially for an evening
••◦◦◦ Malady: Curse a victim with an illness, reducing their Physical Attributes
•••◦◦ Pariah: Make others see the target as their worst enemy
••••◦ Corrupt Body: Temporarily reduce one of the target's Physical Attributes
••••• Fall from Grace: A victim gains a botch die to all actions

Framför allt Stigma, Pariah och Malady tror jag kan passa. Känns väldigt passande för just Ogham. Fall from grace har en mekanik du nog kan använda tycker jag.

Man kan tänka sig att man leker med andra klassiska motiv, typ att man förbannar en individ så att salt skadar dem eller mjölk surnar runt dem eller nått.
Nä men usch... När varje level är som en lite starkare curse blir det ju nästan tråkigare än celerity.

Se hellre då på Striga eller Daimoinon. Där har vi disciplines som har curses men de förbannelserna består av en av levelsarna. Typ 3an är en curse. Kul. Fyran är att förvandla sig till nåt. Roligt. Femman är att få tentakler av blod att komma fram och svänga sig och ha sig. Häftigt.

God45

#PrayersForBahakan
Koldunic Sorcery skulle kunna göra passande häxiga saker. Way of sorrow kanske?

1 • The Frustration of Nestrecha
Named for the goddess of grief and failure, this power allows the koldun to rob an opponent of his resolve. The koldun's state saps the target's will to struggle. Although the victim is overcome with a resigned pessimism or feelings of defeat, he can still take action to resist the koldun, including combat, but only in a half-hearted or fearful way. He musters one of his usual passion or determination. Costs one Blood point. For this power to be effective, the koldun must make eye contact with her victim.

2 • The Insults of Krivda
Any Fiend worthy of the name can spit out a telling insult. But with this power, Krivda -- a goddess of hatred and bitterness -- ensures that the remark offends, enraging the recipient. This is a dangerous power to use, but it can unbalance a physically weak opponent who has access to power Disciplines or could be used to embarrass a Cainite by causing him to frenzy in public. After spending one Blood point, the koldun insults the target in the most offensive and humiliating way she can conceive. The target will fly into a rage and try to attack. If the target is a vampire, he will frenzy.

3 • The Weeping of Kruchina
The glare of a koldun makes someone so miserable that they do nothing by cry. This power does more than spill a few tears -- it causes hysterical bawling, wailing and gnashing of teeth. Some depression notion overcomes the victim. Vampire might mourn their lost humanitas or the passing of lovers who died long ago. Sometimes the source is more nebulous -- koldun believe that it imparts the collected sorrow of their demesne's sickened soil. Costs one Blood point. It lasts for up to five posts, depending on the Koldun's mastery of the Way of Sorrow. Actions that require concentration are impossible. Cainites lost a blood point per turn for the powers duration as copious amounts of vitae stream from their eyes.

4 • The Misfortune of Chernogolov
With a declaration that a person is doomed or destined to fail, the koldun summons the attention of Chernogolov --the silver-mustached god of misfortune -- to her victim. Under Chernogolov's unlucky gaze, he is hindered in everything he does. If he fails, he does so spectacularly. Costs a blood point. Affects equal number of posts to the Koldun's mastery of the Way of Sorrow.

5 • The Starvation of Marena
By invoking the wife of Kupala, the koldun summons the cold and starvation that is the domain of Marena. A frosty gale blasts the victim and leaves him emaciated as if he had just survived the coldest of winters. The frostbitten and starving victim clings to (un)life, usually in no condition to contradict the koldun. Costs one Blood point. For each success, the victim takes 2 bashing damage and, if a vampire, loses one Blood Point.

Recca

Femme Fatale
Helst inte ett så stort fokus på curses. Jag tror ni har en idé om vad en häxa är som jag inte riktigt delar. :gremsmile:

Iaf, jag tänker mig mer en kvinnlig druid. Vis och gammal, hon har folk kring sig i byarna runt sitt territorie, hon hjälper dem genom att kommunicera med dem på olika sätt och de vördar henne. Inte för att hon är ond och straffar dem annars utan för att hon har magiska krafter av olika slag.

De två första krafterna i Ogham vill jag behålla i någon mening. Och trean också.

Jag skulle kunna tänka mig att ändra tvåan till att handla om en slags kommunikation med naturandar. Att druiden kan ta reda på saker som stör deras tillvaro, vad som kan vara fel i ett område, typ om det finns röta på skogarna i någon form, eller om det befinner sig supernatural entities i området. Det skulle kunna vara första kraften också.

1. Andekommunikation med naturandar.
2. Som första kraften, fast kanske lite mer ompf i animeringen av naturen.
3. Som andra kraften och tredje kraften ihop. Kan rita woads på kroppen som funkar som tredje kraften eller som andra kraften.
4. Drink dry the earth. Ändra den så den faktiskt är användbar.
5. Blessing of the sun and moon kraften. Göra så att mångrejerna inte beror på vilken fas månen är i utan vi tar de bästa/roligaste av krafterna och slår ihop dem till en grej, t.ex. Sun-woaden är ju rätt bra iofs, men jag ser hellre en immunitiet mot solgrejer/eld-grejer i lika många turns som initialrullet, varpå kraften sedan försvinner, snarare än att man får soaka sol/eld med stamina, vilket ju är typ så här: Du får solljus på dig. Du flyr skrikande därifrån och tar massor av skada. Fast inte lika mycket skada som Lisa. Booooring.
Mån-grejen skulle jag kunna tänka mig också hade nånting annat helt och hållet som var lite som solgrejen fast tvärtom på nåt vis som jag inte riktigt kan förklara. Ett alternativ till mångrejen skulle iofs kunna vara att man på platsen suddar ut gränserna mellan det fysiska planet och andeplanet vilket för scenens räkning gör att andarna kan agera obehindrat på vårt plan där de söker näring av fysiska entiteter t.ex eller kan besätta prylar och sånt.

Recca

Femme Fatale
Så för att titta på fjärde kraften. Hur gör man Drink dry the earth intressant?

Kanske kan man få blod från att dricka från jorden man går på? Man behöver inte feeda på människor så länge man kan trycka ansiktet ned i myllan. Dvs en bokstavlig tolkning av namnet på kraften? Det här blodet skulle kunna ha en påverkan på Lhiannans utseende, kanske under dess påverkan att de har svårare att vakna eftersom de är likt jorden självt, svårmodig och tung. Sen så tar det kanske längre tid att dricka blodet också. Men i gengäld så aktiveras kraften om Lhiannan faller i torpor på en jordfläck, och kroppen dricker därmed blod från myllan vilket väcker den från torpor men när det sker, ett uppvaknande från torpor så dör platsen.

Vad tycker ni?

Recca

Femme Fatale
Bump. Kom igen nu wrnu. Tänk ut nåt druidiskt för o hjälpa stackars mig. :gremsmile:

Om inte annat så för att fira mitt 6000'e inlägg!!

Cybot

Mest spelbar
Jag tycker väl att man skulle kunna göra det till en slags flyktmetod/regenereringsmetod.

Vampyren välja att aktivera Drink the Dry earth och när hen gör det så sjunker hen ner i jorden (till ett djup av 6 fot) och faller i en dvala som inte är torpor men inte riktig vakenhet heller. Hen kommer att vakna om hen blir hotad(och kommer då att automatiskt gå in i frenzy, The beast sover alltid mindre tungt)
Vampyren kan vila i jorden i maximalt lika många veckor som hen har bloodpotency och återhämtar en aggravated skada och en vitae per vecka. Vampyren vaknar normal när antingen vitae är full, eller om den maximala sovtiden har uppnåtts.

Medans han vilar så kommer dock växtligheten att dö runtomkring hens "gravplats". Zonen av död sprider sig cirka en meter per vecka, den är dock inte nödvändigtvis cirkulär och vampyren befinner sig inte heller nödvändigtvis i mitten av den döda fläcken.
Utanför den döda zonen finns det ett ungefär lika stort område där växtligheten är sjuk och döende.

Om en vampyr använder den här kraften för ofta kommer det att påverka hens blod, som allt mer kommer att likna någonslags trögflytande vit-grön växtsaft.

Enligt legenderna så sägs det att vampyrer som har fullt bemästrat denna kraft inte påverkas av Torpor som andra vampyrer.
Minnena flyr, som för alla andra, men det ryktas att när de vilar så fortsätter deras krafter att växa.
Det finns många platser på jorden där det ej går att hitta något liv på flera mils avstånd, under hur många av dessa dödens platser vilar det en urgammal Ogham-mästare?

God45

#PrayersForBahakan
Man skulle kunna göra man Drink dry the earth ganska lik vad den är, att man drar energi från växter och djur i området. Man gör bara att det läker en och ger en blod effektivare och så ändrar man dödzon grejern.

För en dödzon är inte häxigt. Vad som är häxigt är trollskog! Träden växer sig vilda och mörka, slingerväxter börjar täcka allt. Djuren blir större och blodtörstigare och... saker börjar röra sig inne bland träden. Saker som kanske en gång var djur och människor men verkligen inte är det längre. Och gör man det i en stad? Vilken GM kan motstå det?

Man kan sno mekaniken från Promotheans i NWOD där saker blir mer och mer... fel, runt dem om de stannar på samma plats för länge fast här kickar det bara in när man använder kraften.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
För en dödzon är inte häxigt. Vad som är häxigt är trollskog! Träden växer sig vilda och mörka, slingerväxter börjar täcka allt. Djuren blir större och blodtörstigare och... saker börjar röra sig inne bland träden. Saker som kanske en gång var djur och människor men verkligen inte är det längre. Och gör man det i en stad? Vilken GM kan motstå det?
Så i princip att man Ghoulifierar allt i närheten? Deras essense läcker in i vampyren, och vampyrens essens läcker in i dem.
Vampyren blir livnärd, men allt i närheten av hens viloplats vill dricka blod, och blir allt mer anpassad att göra så. Fåglar blir blodtörstigare, träd utvecklar björnbärsliknande taggiga snaror, myrors käkar blir ihåliga för att suga blod, de formar dödande svärmar och jagar längs skogens stråk i jakt på offer.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
God45 said:
Så i princip att man Ghoulifierar allt i närheten? Deras essense läcker in i vampyren, och vampyrens essens läcker in i dem.
Vampyren blir livnärd, men allt i närheten av hens viloplats vill dricka blod, och blir allt mer anpassad att göra så. Fåglar blir blodtörstigare, träd utvecklar björnbärsliknande taggiga snaror, myrors käkar blir ihåliga för att suga blod, de formar dödande svärmar och jagar längs skogens stråk i jakt på offer.
Fuck yes!