Ja, och jag älskar det. oWoD hade så larvigt mycket botches åt höger och vänster och fummel öht tycker jag passar bra som en "du tog dig vatten över huvudet"-mekanism. Det finns dock undantag där tärningspölen kan reduceras till <1 och därmed skapa chans för fummel utan möjlighet att "ångra" handlingen, vet att spells i Mage har den risken iaf.Bananas said:Ligger och pluggar in World of Darkness och undrar var fummel tog vägen?
Är det så enkelt att man bara kan fumla om man chansar?
Dvs att vid vanliga slag finns inte ens möjligheten att fumla längre?
Ja, verkligen. Så som grundreglerna i Vampire (2ns ed iaf) är skrivna så är det verkligen så att man löper större risk att botcha ju bättre man blir (har jag för mig). Eller som en kamrat till mig uttryckte saken: Övning ger fummel.Elmrig said:Ja, och jag älskar det. oWoD hade så larvigt mycket botches åt höger och vänster och fummel öht
Jag tror att det stämmer ja. Avdragen från "ettorna" är ju dock så sjukt otillfredsställande som regelmekanik och håller verkligen med i beslutet att ta bort dem, blir bara förbannad varje gång jag slår tärningen och plockar meriten Charmed Existence (ignorera en etta per roll) på varje karaktär bara för att slippa lite av misären.knark said:Ja, verkligen. Så som grundreglerna i Vampire (2ns ed iaf) är skrivna så är det verkligen så att man löper större risk att botcha ju bättre man blir (har jag för mig). Eller som en kamrat till mig uttryckte saken: Övning ger fummel.Elmrig said:Ja, och jag älskar det. oWoD hade så larvigt mycket botches åt höger och vänster och fummel öht
(3rd ed är bättre; om du inte slår några successes alls och minst en etta botchar du)
EDIT: Har för mig att det fixades i revised iaf. Men jag kan ha fel. har inga av böckerna framför mig...
Mjo.Elmrig said:Jag tror att det stämmer ja. Avdragen från "ettorna" är ju dock så sjukt otillfredsställande som regelmekanik och håller verkligen med i beslutet att ta bort dem, blir bara förbannad varje gång jag slår tärningen och plockar meriten Charmed Existence (ignorera en etta per roll) på varje karaktär bara för att slippa lite av misären.
Det ska inte vara några problem, det finns cross-over regler. Jag tycker det är kul att blanda in olika övernaturliga varelser men som NPC's för att behålla fokus på de teman som varje "ras" för med sig.Bananas said:Tackar för det.
Jo nu är det ju ett gäng år sen jag spelade Vampire men mycket botchar var det...fast lite konstigt känns det att inte kunna fumla alls vid "normala" slag.
Nu ska jag väl inte klaga på systemet innan jag ens läst klart grundboken och än mindre testspelat det.
En annan fråga som jag säkert kan googla men ställer ändå är:
Kan man rent speltekniskt ha en grupp spelare där en är vampyr,en varulv, en mage och en promethean eller är det inte kompatibelt på den nivån?
Edit: stavfel
Att läsa alla böcker är väldigt ambitiöst. Jag vet att jag plöjde drygt 2000 sidor när jag förberedde mig på att leda Mage the Awakening för att kunna förstå grunderna i metaploten, spöken, spirits, astralplan och annat som kändes som givna element.Bananas said:Tackar igen.
Kan man köra crossover så kan det ju bli en hel del kul att hitta på i det här spelet.
Iofs vet jag väl inte om jag orkar läsa alla böckerna, jag är tydligen väldigt mycket bättre på att samla rollspel än att läsa dem har jag insett.
Rollspel utan fummel känns snudd på otänkbart, men vi har ju kört DoD-91 sen det kom ut.
Vid det här laget är det väl mer husregler än orginalregler men fummeltabellerna hänger med än, hehe.
Changeling känns i mina ögon som ett typiskt "Fan vad coolt, men hur tusan spelar jag det här?"-spel. Jag skulle så gärna få det att funka men det känns väldigt ogreppbart. Samma gäller geist (som jag nog tycker är coolaste linjen) även om det bjuder in till linjärt utforskande av underjorden. Bah, full, natt.Bananas said:Hmm, 2k sidor låter mycket...
Har grundböcker och ett par supplement till varje av Werewolf,Vampire,Mage,Promethean,Exalted och Scion så i nuläget känns det lite oöverskådligt men det löser sig väl.
Konstigt nog så var det Changeling jag var mest intresserad av men det har jag inte en enda bok till än.
Enklast kanske är att börja spela i WoD och se vilket håll det går åt.
Man kanske borde blockera Tradera på något sätt...
Så är många, om inte alla Gifts i Werewolf också. Dramatic Failure som det kallas.Elmrig said:Det finns dock undantag där tärningspölen kan reduceras till <1 och därmed skapa chans för fummel utan möjlighet att "ångra" handlingen, vet att spells i Mage har den risken iaf.
Det är spännande hur olika man är, VtM's metaplot var precis vad som dödade spelet för migDraugen said:Så är många, om inte alla Gifts i Werewolf också. Dramatic Failure som det kallas.Elmrig said:Det finns dock undantag där tärningspölen kan reduceras till <1 och därmed skapa chans för fummel utan möjlighet att "ångra" handlingen, vet att spells i Mage har den risken iaf.
Jag gillar nya WoDs reglerförändringar, men tyvärr är Vampire The Requiem inte alls lika bra som Masqurade. Det förstördes av att det inte finns en metaplott tyckte jag. Men det är OT så slut.
Mjo, det är väl det där tramset om "välj din egen sanning" som ytterst gjort att jag väjt undan för nWoD. Jag ogillar sånt starkt. Att det finns stora coola sanningar och sånt är ju SL-godiset.Draugen said:Det förstördes av att det inte finns en metaplott tyckte jag. Men det är OT så slut.
Där är jag mer för alternativet "välj ingen sanning" samt att låta eventuell metaplot växa fram genom spel.knark said:Mjo, det är väl det där tramset om "välj din egen sanning" som ytterst gjort att jag väjt undan för nWoD. Jag ogillar sånt starkt. Att det finns stora coola sanningar och sånt är ju SL-godiset.Draugen said:Det förstördes av att det inte finns en metaplott tyckte jag. Men det är OT så slut.
Spännande, jag tyckte nämligen att Mirrors var mitt lätt sämsta köp bland WW-böcker (och det säger inte lite!), ska kolla lite djupare på det du nämner och se om jag kanske kan få ut åtminstone något intressant ur den.Cogitare said:Det finns lite regler i Mirrors (bra bok, köp den) om Dramatic Failure (nWoDs namn på Botch).