Nekromanti [WoD] Hjälp mig skapa en Cappadocian för Dark ages Jerusalem

Cissi

Up to no good.
Okej, jag ska alltså spela en kampanj i WoD dark ages Jerusalem och valt att gestalta en cappadocian. Jag är inte helt obekant med klanen men har aldrig spelat den förut och tänkte höra om några av er har några tips på hur jag ska utforma min karakrär.

Jag har en grundstomme.

Konstantina från Turkiet, varit kindred i knappt 100 år. Tillhör en gnostisk orden i bergstrakterna till turkiska kurdistan.

Ge mig allt ni har om cappadocans och klanen under dark ages. DOCK! Inga spolers om Jerusalem by night eller vad jag kan möta i ett sånt äventyr, håll er till karaktärsspånande och klaninfo. Tack!

:)

Cybot

Mest spelbar
Om det nu är en Cappadocian, en klan som fokuserar på döden, och en gnostiker. Går det inte att integrera de två och kanske lägga till lite kristen synkretism.

1. Demiurgen skapade världen. Han är ond.
2. Jesus dog men återuppstod igen.
3. Jesus uppnådde gudomlighet genom gnosis.
4. Gnosisk lära fokuserar ofta på speciell "ren" diet eller asketism.

Är det för långsträckt att en cappadocisk gnostiker faktiskt ser sin existens som vampyr som ett steg närmare gudomlighet? Att jesus korsfästelse är en allegori för hans metamorphosis till vampyr och att vampyrstadiet är ett sätt att uppnå Gnosis, ett högre stadium och gudomlighet? Att din karaktär har kommit till Jerusalem för att utforska sanningen om Jesus som frälsarvampyr, och om möjlighet uppnå gnosis?

Cissi

Up to no good.
Cybot du är en pärla!

Jag tänkte också att gnostikerna lite grann ansåg jorden vara en död plats och att sann kunskap inte fanns på jorden som sådan då den måste efterforskas efter döden. Det är i alla fall så jag har uppfattat en del saker jag har läst. Och då kanske jag kan tänka att hon absolut anser sig vara närmare gud än de levande. Hon har ju redan dött en gång. Som Jesus på ett sätt men ändå inte. :) Är jag helt ute och cyklar eller låter det vettigt.
Har du nån bra info att länka till om gnostikerna och Demiurgen?

Cybot

Mest spelbar
Cissi;n52940 said:
Cybot du är en pärla!

Jag tänkte också att gnostikerna lite grann ansåg jorden vara en död plats och att sann kunskap inte fanns på jorden som sådan då den måste efterforskas efter döden. Det är i alla fall så jag har uppfattat en del saker jag har läst. Och då kanske jag kan tänka att hon absolut anser sig vara närmare gud än de levande. Hon har ju redan dött en gång. Som Jesus på ett sätt men ändå inte. :) Är jag helt ute och cyklar eller låter det vettigt.
Har du nån bra info att länka till om gnostikerna och Demiurgen?
Nja. Enligt de flesta varianter av gnosticismen så bara existerade den högre guden. Men genom sin själva existens emenerade han Aionerna. Tillsammans med Aionerna var Guden Pleroma, helheten och världen av ljus. Den upphöjda och perfekta världen.
Men Sophia, en av aionerna, skapade utifrån sig själv Demiurgen, en imperfekt varelse som i sin tur skapade den materiella världen som vi lever i.

Ifrån den materiella världen kan man inte utvinna sann kunskap. Men för att frälsa de själar som fanns på jorden skickade den Högre guden sina ljusets budbärare för att ge dem sann kunskap så att de kunde uppnå Gnosis, upplysning.
Enligt gnostikerna är det inte i Döden som Jesus frälser mänskligheten, utan genom hans kunskap och lärdomar.

Om vi ska tolka detta för en vampyr.
En cappadocisk gnostisk vampyr kunde säga att Cain är en sådan ljusets budbärare, men även Cappadocius och Jesus.
Det är inte heller stadiet som vampyr som är den viktiga, utan kunskapen man kan uppnå som vampyr. Kanske kan en vampyr, där han separerar sig från livets cykel, uppnå större klarhet. En gnostisk cappadocier skulle nog t.ex. både sin död när han återuppstår som vampyr och stadiet av Torpor som meditativa tillstånd där man kan separera sig ifrån det materiella, uppnå kunskap om pleroma och ta sig närmare gnosis. Cappadocierns vampyriska tillstånd och makt över döden är ett verktyg för gnostisk asketism och utforskande.

Bezant

Veteran
Cissi;n52894 said:
Okej, jag ska alltså spela en kampanj i WoD dark ages Jerusalem och valt att gestalta en cappadocian. Jag är inte helt obekant med klanen men har aldrig spelat den förut och tänkte höra om några av er har några tips på hur jag ska utforma min karakrär.

Jag har en grundstomme.

Konstantina från Turkiet, varit kindred i knappt 100 år. Tillhör en gnostisk orden i bergstrakterna till turkiska kurdistan.

Ge mig allt ni har om cappadocans och klanen under dark ages. DOCK! Inga spolers om Jerusalem by night eller vad jag kan möta i ett sånt äventyr, håll er till karaktärsspånande och klaninfo. Tack!

:)
Om man nu spelat äventyrsserien Giovanni Chronicles så vet man att Cappadocierna blir alltmer tillbakadragna under högmedeltiden och överger mer sina samarbeten med klaner som Ventrue, gällande politiska, samhällsliga och ekonomiska affärer. Istället har Cappdociernas ledare embracat in Augutus Giovanni & co, som blir till en klan-i-klanen - skötandes nästan alla affärerna. För att slutligen begå en kupp och förinta övriga klanmedlemmar under 1400-talet. Och de andra klanerna blir frusterade eftersom de känner att de jobbar med Giovannifraktionen istället för Cappadocierna.

Någonting annat med dödstemat: samarbete eller kanske rentav fiendeskap kan nog byggas upp med klan Tzimiscie, som argubly, är biomantiker, medan cappadocierna är nekromantiker. Samarbete och skapandet utav nekromorfer från Dead Space, fusion mellan liv och död? Teologiska mirakel? Återuppståndelse och evolution? Tzmisice är vanligtvis inte så intresserad utav döden - men kanske ändå?

@Kan nog återkomma om mer religiös teologi....

Bezant

Veteran
Cybot;n52954 said:
Det är inte heller stadiet som vampyr som är den viktiga, utan kunskapen man kan uppnå som vampyr. Kanske kan en vampyr, där han separerar sig från livets cykel, uppnå större klarhet. En gnostisk cappadocier skulle nog t.ex. både sin död när han återuppstår som vampyr och stadiet av Torpor som meditativa tillstånd där man kan separera sig ifrån det materiella, uppnå kunskap om pleroma och ta sig närmare gnosis. Cappadocierns vampyriska tillstånd och makt över döden är ett verktyg för gnostisk asketism och utforskande.
Ger mig en ytterligare idé om en anti-materialistik syn och filosofi på världen och vampyrismen. Den totala förståelsen uppnås bäst genom ett andligt, spirituellt stadie, genom att leva som ande eller energi, befriad från sin kropp. Solipsismen och dess motsats kanske? http://sv.wikipedia.org/wiki/Solipsism Blanda in någon typ av karma och buddhism/hinduism i det hela? [h=1][/h]

Cissi

Up to no good.
Cybot;n52954 said:
"Allt Cybot skrev".

Så man kan tänka att cappadocierna faktiskt ser Cappadocius, tidvis, långa perioder i torpor som ett djupt meditativt och "upphöjt" tillstånd då han fortsätter att söka kunskap? Det är spännande.

Och då utifrån att den meteriella världen i sig är rätt värdelös så är det inte så att man kanske direkt ska ge sig på att studera kadaver utan snarare filosofiska skrifter och försöka tillskansa sig teoretisk kunskap om döden, livet, universum och allting?

Cybot

Mest spelbar
Cissi;n52964 said:
Så man kan tänka att cappadocierna faktiskt ser Cappadocius, tidvis, långa perioder i torpor som ett djupt meditativt och "upphöjt" tillstånd då han fortsätter att söka kunskap? Det är spännande.

Och då utifrån att den meteriella världen i sig är rätt värdelös så är det inte så att man kanske direkt ska ge sig på att studera kadaver utan snarare filosofiska skrifter och försöka tillskansa sig teoretisk kunskap om döden, livet, universum och allting?
Yes och Yes. Torpor är det ultimata världsförnekandet och därmed det näst högsta tillståndet man kan uppnå (dvs bara strax under Gnosis).

Cissi

Up to no good.
Bezant;n52958 said:
"Allt som Bezant skrev".

Jag har bara skummat den biten av deras historia lite löst ännu. Vi kommer börja spela i gamla Jerusalem under det andra korståget med intentionen att spela ungefär fram till i våra dagar. Det kommer med andra ord bli ganska viktigt för mig att komma på en legitim anledning till att just min cappadocian är kvar till moderns nights om jag vill ha med henne hela vägen så politisk intrig är ju absolut nått jag behöver tänka på. Men hur jag ska lösa det har jag inte tittat så noga på ännu.

För att få död måste det först ha funnits liv, eller hur? Animera lik... golems och bildandet av religiösa sekter utifrån att man kan "trolla" med livet och döden. Vad kindred håller på med måste ju i mänskliga ögon förete sig närmast magiskt och mirakulöst. Så länge man sköter det rätt och inte blir bränd som häxa...

God45

#PrayersForBahakan
Cappadocius har ju en galen (?) plan att diablerisera Gud. För Gud skapade Caine och Caine skapade resten av vampyrerna och som nedan så ovan. Så såklart kan man diablerisera Gud!

Men är din karaktär ser din karaktär det här lite annorlunda. "Gud" i Caine historien är ju uppenbarligen demiurgen så ditt mål är att diablerisera honom. Men hur gör man det? Man slukar naturligtvis symboler för den falska fallna världen! Så ditt mål är att sluka världen, dricka haven och festa på guds lik. Men för att komma dit måste du sluka människor och vampyrer som symboliserar den här världen lögner. Kärlek, hämnd, matrealism, falsk religion... De som företräder dessa saker, levande eller döda, måste bli en del av dig!

Cissi

Up to no good.
Cybot;n52973 said:
Yes och Yes. Torpor är det ultimata världsförnekandet och därmed det näst högsta tillståndet man kan uppnå (dvs bara strax under Gnosis).

Det är en riktigt trevlig infallsvinkel, jag var nästan rädd för att jag var tvungen att spela gravplundrare, det är ju så klanen ofta framställs. Men jag kände att det inte riktigt är vad jag ville uppnå med henne. Så akademiker är mycket, mycket roligare. :D

Då kan jag också studera mina klanfränder och försöka komma på hur man under kontrollerade och helt frivilliga former går in och ur torpor. Bra, bra.

Cissi

Up to no good.
God45;n52975 said:
Cappadocius har ju en galen (?) plan att diablerisera Gud. För Gud skapade Caine och Caine skapade resten av vampyrerna och som nedan så ovan. Så såklart kan man diablerisera Gud!

Men är din karaktär ser din karaktär det här lite annorlunda. "Gud" i Caine historien är ju uppenbarligen demiurgen så ditt mål är att diablerisera honom. Men hur gör man det? Man slukar naturligtvis symboler för den falska fallna världen! Så ditt mål är att sluka världen, dricka haven och festa på guds lik. Men för att komma dit måste du sluka människor och vampyrer som symboliserar den här världen lögner. Kärlek, hämnd, matrealism, falsk religion... De som företräder dessa saker, levande eller döda, måste bli en del av dig!

Hm, det ultimata sättet att göra det här på är ju att först embraca alla människor som kommer i min väg och sedan direkt dibba dem. Då skulle jag få mycket av deras kunskap samtidigt som jag fråntog dem "döden". Hm... Jag tänker att det här kan vara en riktning som hon tar lite med tiden. Som sagt, vi ska spela över en period av ca 1000 år. :)

Cissi

Up to no good.
Bezant;n52963 said:
Ger mig en ytterligare idé om en anti-materialistik syn och filosofi på världen och vampyrismen. Den totala förståelsen uppnås bäst genom ett andligt, spirituellt stadie, genom att leva som ande eller energi, befriad från sin kropp. Solipsismen och dess motsats kanske? http://sv.wikipedia.org/wiki/Solipsism Blanda in någon typ av karma och buddhism/hinduism i det hela? [h=1][/h]

Jag förstod inte så mycket av wiki-artikeln. Kan du utveckla mer vad det betyder? Jag har aldrig stött på begreppet förut men det verkar spännande.

Bezant

Veteran
Cissi;n52974 said:
Jag har bara skummat den biten av deras historia lite löst ännu. Vi kommer börja spela i gamla Jerusalem under det andra korståget med intentionen att spela ungefär fram till i våra dagar. Det kommer med andra ord bli ganska viktigt för mig att komma på en legitim anledning till att just min cappadocian är kvar till moderns nights om jag vill ha med henne hela vägen så politisk intrig är ju absolut nått jag behöver tänka på. Men hur jag ska lösa det har jag inte tittat så noga på ännu.

För att få död måste det först ha funnits liv, eller hur? Animera lik... golems och bildandet av religiösa sekter utifrån att man kan "trolla" med livet och döden. Vad kindred håller på med måste ju i mänskliga ögon förete sig närmast magiskt och mirakulöst. Så länge man sköter det rätt och inte blir bränd som häxa...
Andra Korståget vara ju mellan åren 1145-1149, och Augutus Giovanni blev vampyriserad på 1000-talet, eller år 1005 rättare sagt. http://whitewolf.wikia.com/wiki/Augustus_Giovanni Giovanni begår sedan "en långa knivars natt" mot övriga cappodicierna och tar totalt över som klan Giovanni. En mycket liten spillra överlever dock. Nu bäst att denne karaktär antingen upptas i Sabbaten eller Camarillan efter år 1444.

Vandöda finns ju inte på riktigt, men döden beskrivs ju som "en total och oåterkallelig avstanning av vitala funktioner i en biologisk organism" enligt wikipedia. Som då på magisk väg återstartad i en biologisk organism med celldöd. Finns ju också bebisar som föds dödfödda och så vidare.

Bezant

Veteran
Cissi;n52984 said:
Jag förstod inte så mycket av wiki-artikeln. Kan du utveckla mer vad det betyder? Jag har aldrig stött på begreppet förut men det verkar spännande.
". I ontologisk mening betecknar den att det enda som existerar är den egna upplevelsen som sådan (traditionellt kallat självet, jaget eller medvetandet med dess innehåll) utan några bakomliggande orsaker."
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110619210943AAzlIkh
http://filosofiforum.com/diskussionsforum/Solipsism-ar-nonsens-239

Vilket då gör det andliga perspektivet väldigt viktigt, det enda som verkligen existerar är tanken eller "the mind". Vilket kan kopplas samman med systerspelet Mage: The Ascension med sitt konsensus där hela verkligeheten skapas och upprätthålls av hela mänsklighetens kollektiva föreställningar[Enter the Matrix!]. Motsatsen är då att det hårda, konkreta eller materialistiska som definierar dig och hela tillvaron istället för ditt egna jag och egna upplevelser och din egna tanke.

Ymir

Liten kantbaron
God45;n52975 said:
om man är antediluvian är den inte galen, bara excentrisk :p

Bezant

Veteran
Begå inte heller misstaget som en av våra spelare och uttala klannamnet som "zappadokier". Det uttalas: Kappadåcier

Cissi

Up to no good.
Bezant;n53049 said:
Begå inte heller misstaget som en av våra spelare och uttala klannamnet som "zappadokier". Det uttalas: Kappadåcier
I know! ;)

Oh, ett boktips på tal om solipsismen. Jag fattar vad du menar nu, och i en av "The Sandman" av Neil Gaiman så finns det ett kapitel som handlar om hur världen förändras bara tillräckligt många drömmer samma sak samtidigt. Där finns det då några individer kvar som kan vittna om vad som varit och försöka skapa drömmar hos kollektivet i ett försök att förändra hela världsordningen. Det tanken tyckte jag var lite kittlande när jag läste. Bara en parentes. :)

Hela den här historien med Giovanni tänkte jag att jag skulle försöka stå utanför i början. Jag lyckas hålla mig ifrån hans massaker av min klan genom att min lilla enklav uppe i bergen knappt vet om sin egen existens. Jag tänker att det kan vara överlevande cappadocier som skapar fenomenet med "klanlöshet" då de, i sin kamp för sin existens, inte avslöjar vilket ursprung de har. Tankar på det?

God45

#PrayersForBahakan
Oh, ett boktips på tal om solipsismen. Jag fattar vad du menar nu, och i en av "The Sandman" av Neil Gaiman så finns det ett kapitel som handlar om hur världen förändras bara tillräckligt många drömmer samma sak samtidigt. Där finns det då några individer kvar som kan vittna om vad som varit och försöka skapa drömmar hos kollektivet i ett försök att förändra hela världsordningen. Det tanken tyckte jag var lite kittlande när jag läste. Bara en parentes. :)
Det är exakt så Mage: the Ascension fungerar! Och det är jättekul :)

Bezant

Veteran
Cissi;n53052 said:
I know! ;)

Hela den här historien med Giovanni tänkte jag att jag skulle försöka stå utanför i början. Jag lyckas hålla mig ifrån hans massaker av min klan genom att min lilla enklav uppe i bergen knappt vet om sin egen existens. Jag tänker att det kan vara överlevande cappadocier som skapar fenomenet med "klanlöshet" då de, i sin kamp för sin existens, inte avslöjar vilket ursprung de har. Tankar på det?
Funkar. Men tänk bara på att klanlösa - Caitiff, just pga sin bakgrundslöshet är tämligen mobbade och marginaliserade av de andra vampyrerna. Förrutom då i Sabbaten där de kallas Panders. http://whitewolf.wikia.com/wiki/Caitiff