Nekromanti WoD i Stalingrad 1943-1944

Är det bara jag som tycker att det vore en enormt cool kampanjsetting för WoD?

Tänk er att spela unga vampyrer som fastnat i Stalingrad av olika orsaker och som är fast där i helvetet tillsammans med människorna.

Vad tror ni? Är det för nischat på något sätt?

Vad skall man föra fram i en sådan kampanj utöver det självklara?
Och vad ska man undvika?

Tankar och idéer?

Phelan

Hero
Med risk för att vara en Messerschmitt - menar du Leningrad? (Striderna i Stalingrad tar ju slut i början av 1943 medan Leningrads belägring varar 1941-44.)

Rent logiskt bör det kanske finnas någon anledning för RP att välja att vara kvar i staden, ett par vampyrer borde om de vill kunna slinka igenom belägringen och fly.

/ Phelan

Japp, fel av mig. Mellan 42 och 43 menade jag självklart.

Tänk på vilken extremt farlig resa det skulle bli att försöka ta sig ut från Stalingrad vid den här tidpunkten.
Hur överlver man på dagen?
Vem skyddar en på dagen?
Hur transporterar man sig?

men som sagt, det är ingen omöjlighet och som jag skrev i mitt första inlägg så bör det ju finnas en stark anledning till att RPna är starkt knutna till staden på något sätt som gör att dom inte vill lämna Stalingrad.

Möller

Hubert Hortlax
Coolt idé egentligen. Denna enorma slakt av människor måste dock hållas på en rätt avstånd annars blir det lite olustigt.

Det viktigaste skulle såklart vara varför rollpersonerna befinner sig i Stalingrad.

Men för att ställa lite frågor, vilken nationalitet tillhör rollpersonerna? Min första tanke var att de självklart var ryssar.
Men det är ju kanske dumt! Det är ju tyskarna som slutligen blir omringade, och det nog denna desperata miljö du vill skildra.

Tänker mig att det skulle vara coolt om rollpersonerna är en tysk (eller italiensk, ungersk osv) grupp vampyrer som ger sig in i staden som en del av 6e armén för att undersöka något ockult och ytterst viktigt som såklart finns i denna urgamla stad. Tänker mig att samspelet mellan rollpersonerna och andra tyska vampyrer, tyska mänskliga officerer och det (kollapsande) ryska vampyrsamhället som finns i Stalingrad skulle vara enormt intressant. Att på lagom sätt blanda in de extrema politiska inriktningar som möts här såväl som ockulta element i den nazistiska läran liksom rysk folktro skulle bli sjukt coolt.

Men! Nu spottar jag bara ur mig tankar. Jag har ingen som helst koll på WoDs mytos eller vad du gillar i rollspel.

Slakten i Stalingrad i World av darkness lär avspegla enormt ohyggligt, just på grund utav att alla dessa döda får en avspegling i vår världs "skugga".
Men är du inte insatt i nya WoD så är det komplicerat att förklara.

Detta är bara en kampanj som jag har i huvudet än så länge, jag har inte skrivit något om det eller gjort några andra förberedelser.
Det är dock intressanta idéer som du lägger fram gällande att RPna skulle vara tyskar och den tanken har slagit mig men det är mer Stalingrad som en kampanj setting som jag funderar på allra mest.

Vad finns det i Stalingrad som gör det värt att vara kvar där under dessa extrema förhållanden som råder?

Det ockulta är ju en god idé, men vad för slags ockulta saker skulle det kunna vara?

Även om du inte är insatt i WoD så går det rätt bra att spåna fram sådan saker endå då det mesta faktiskt är möjligt att slänga in i denna enormt mörka avspegling av vår egen värld.

Möller

Hubert Hortlax
Draugen said:
Vad finns det i Stalingrad som gör det värt att vara kvar där under dessa extrema förhållanden som råder?
Kanske detta:
Partitoppen i nazistpartiet har i sitt sökande efter saker som kan förbättra den ariska rasen. I Stalingrad lär finnas något (funderar på vad som skulle vara coolt, men har inte kommit fram till något) som sägs göra människor starka, långlivade etc. (vad som nu är typiska vampyr-förmågor). Detaljerade beskrivningar hittade i mängder av kulturer (främst den germanska såklart! :gremwhistle: ) får tyska forskare att tro att. Äh, skitsamma!

Det jag vill uppnå är att något finns i Stalingrad som gör människor till vampyrer. Den gör dock de som redan är vampyrer till lik också. Tror det är nödvändigt att denna artefakt när den aktiveras gör människor på ett enormt område (kanske hela jorden) till vampyrer (och tidigare vampyrer till lik). Nazisttoppen (de mänskliga delarna) har inte hela bilden och vill såklart få tag på den. Vampyrsamhällena på båda sidor i kriget har ett vis mån av samförstånd att detta inte är en bra idé, och vill skydda artefakten. Inte hellre de vet exakt vad det är, och även hos dem finns karaktärer som vill ha artefakten för eget bruk.

Rollpersonerna är Wehrmacht-soldater (eller, om det inte känns för makabert, SS-) och får uppdraget att lokalisera denna artefakt (utan att veta vad det är). I ett relativt tidigt skede blir de vampyrer pga en annan vampyr tänker jag mig.

Äh, jag vet inte! Tänker mig bara att en konflikt mellan mänskliga tyskar och ryssar samt vampyrer från båda sidor skulle vara djup och intressant och att sätta den i den sönderfallande staden Stalingrad skulle addera till detta.