Nekromanti WoD the Wargame

Sodivra

Champion
Nu är jag oerfaren på World of Darkness, och det är kanske därför jag kan kläcka något så här provokativt..

Men vet ni vad WoD borde vara perfekt utformat för? Nej, inte rollgestaltning. Wargaming! Du har alla dessa hårda varelserna som kan tänka sig att sprätta upp varandra med häftiga krafter. Som Warhammer, fast utan axelskydd.

Är det någon som har försökt på att konvertera WoD till ett figurspel eller liknande tidigare? (Mina googlingar har varit rätt fruktlösa) Och vad skulle man behöva tänka på om man skulle försöka?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Balansera mera.

”Och vad skulle man behöva tänka på om man skulle försöka?”

Spelbalans existerar överhuvudtaget inte de olika varelserna emellan. Bara för att ta ett par exempel: Mages är antingen överlägset bäst (2nd Edition) eller överlägset sämst (Revised Edition); Kuei-Jin (see, I know for a fact that you own Blood & Silk, so…) är fullständigt överlägsna västerländska vampyrer. Så ja, du får ju i princip plocka isär reglerna helt och hållet och börja om från början.

… Såvida du inte talar om nya WoD, förstås. Då har jag ingen koll. ¬_¬
<font size="1">Yeah, jag såg att du länkade. Du var ändå inte tydlig nog. ;p</font size>

Sodivra

Champion
Re: Balansera mera.

Såvida du inte talar om nya WoD, förstås.
Jag har inte heller någon koll. Vilket som än är roligast.

Spelbalans existerar överhuvudtaget inte de olika varelserna emellan.
Men i figurspel har vi förstås den underbara lilla saken poängkostnad! :gremsmile: Iofs så skulle det vara ett riktigt hästjobb att balansera det ändå, och en del saker kan man ju inte balansera bara genom att slänga lite kostnader hit och dit.

Ja, som du verkar förstått så var jag först och främst ute efter att komma på lite smarta filter att lägga på rollspelet för att få ett färdigt figurspel, snarar än att ta sig an en juggernaut av arbete.. :gremsmile:

Nightowl

Champion
Lös idé

I gamla WoD förutsattes att de grupper rollpersonerna hörde till hade lite mer vanliga människor, fast insatta, som hjälpredor /underhuggare /folk de måste ta hand om. Vampyrer kunde både ha en hjord (människor villiga att låta en suga blod) och ghuler (människor som druckt vampyrblod, och som därmed dels fått vissa krafter, dels känner sig tvungna att lyda vampyren). Varulvar hade "kinfolk", släktingar som var vanliga människor eller vargar. Mages hade akolyter (i princip kvalificerat folk som delade magikerns världsbild).

Så: utgå från att trupperna är sådana människor, och "hjältarna" är vampyrer, varulvar, magiker etc. Man får bara lov, oavsett poäng, att spendera en liten del av sina resurser på dylika.

Så en varulvsstyrka består av en tre - fyra varulvar, en massa rednecks eller stammedlemmar som är ens mänskliga släktingar, och en eller ett par flockar av vargar som är ens vargiska släktingar.

De enda som har specialförmågor och tocket är ju ledarna, så då kan man reducera övriga egenskaper till stridsvärden.

Erik

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Jag har inte heller någon koll. Vilket som än är roligast.”

Tja, jag tycker ju att det nya har sämre regler. Många håller inte med mig om det, så det kan man lämna därhän. Däremot kanske man kan se det som en svaghet att det nya har så fanatiskt enkelspåriga regler – det skall bara finnas en enda sorts modifikation, t.ex. Det kan vara ett lovvärt initiativ i rollspel (tycker jag, åtminstone), men i ett figurspel är det kanske lite tråkigt.

”Men i figurspel har vi förstås den underbara lilla saken poängkostnad!”

Point. <font size="1">(Ha! Pun! ^__^)</font size> Men uteslut Mages ändå; improviserad magi som kan slita vad som helst i stycken at will kan inte vara särskilt roligt i ett figurspel.

”Ja, som du verkar förstått så var jag först och främst ute efter att komma på lite smarta filter att lägga på rollspelet för att få ett färdigt figurspel, snarar än att ta sig an en juggernaut av arbete..”

Hrm…I've got nothin'. Saker som att räkna om allas förflyttning från X antal yards till X antal centimeter/tum/rutor/w-ever kan ju vara en början, men det är väl mer en självklarhet än ett smart filter… Det finns annars en del spelig mekanik i Combat-boken, men den är inte särskilt bra (den är vidrig när det gäller realism och dylikt, men det ignorerar vi för den här tråden). I Kindred of the East (grundboken och dess Companion) så finns det en bunt Martial Arts-manövrar. (Du har väl KotE-boken, right? Annars har jag åtminstone några av MA-sidorna inscannade, och kan i värsta fall tänka mig att skriva av resten. Det förutsätter naturligtvis att du är intresserad. Let me know.) De är väl inte så jättebalanserade, men de gör ändå det hela lite roligare rent spelmässigt – så länge du sätter vettiga poängkostnader på fanskapen; man kan väl antaga att just poängsättningen är vad som kommer bli den juggernaut av arbete du ville undvika... ¬_¬;

<font size="1">Addendum: Jag är trött som en häst, så om jag skrivit osammanhängande så vet du vad det beror på.</font size>

Sodivra

Champion

Tja, jag tycker ju att det nya har sämre regler.
Tja, jag skulle bara kolla på hur settingen funkar för figurspel ändå. :gremsmile:

det skall bara finnas en enda sorts modifikation, t.ex.
WHAAAAT??!!?&,:;%${} En enda modifikation! :gremshocked:

Hrm…I've got nothin'
Alltså, vad det skulle behöva är väl regler just skrivna för figurspel snarare än regler inklämda i ett figurspel, fet speltest, allt det där.. Jag var egentligen mest sugen på att snacka snacket, och jag tror inte att jag kommer göra något av det..
..men daaaayyymn, det hade varit ballt att ställa upp mitt band av övernaturliga mot min WoD-SLs i Göteborg.. :gremtongue:
Jag kanske börjar lite smått. Ett enkelt regelskelett, skala kompatibel med Storyteller..

För att återgå till det jag tyckte var intressantast egentligen:
Vad gör strider i WoD speciella?
Är det maskeraderna? Väder och vind, måne och sol? Maktspel och förberedelser innan striderna?

Sodivra

Champion
Re: Lös idé

Aye, följare (followers = ?) har en given roll. Dock så är jag ju intresserad av den här idén just för att låta de övernaturliga ställas mot varandra, så jag lockas mer av idén att fokusera på just dessa.

Jag gillar inte poängspenderingsgränser. Det är mycket vettigare att inte låta det löna sig att bygga en hel armé av katapulter, men å andra sidan.. Inte ens Games Workshop klarade det. :gremwink:

Nightowl

Champion

Dock så är jag ju intresserad av den här idén just för att låta de övernaturliga ställas mot varandra, så jag lockas mer av idén att fokusera på just dessa.
Det problematiska här blir dock den stora flexibiliteten i vad de kan göra (går man bara på ren råstyka äter varulvarna upp alla andra!) I sådana fall blir det lite knepigt att göra just stridsspel av det.

Visst kan man ha en trupp på säg fem första rangens Glass Walkers med samma Gifts, etc. Men hur kul är det på en skala?

Erik

Sodivra

Champion

"en trupp på säg fem första rangens Glass Walkers" låter som ett komplett band, tycker jag. :gremsmile:
Jag är mao inte så intresserad av att hålla det på större skalor än normala rollpersonsgrupper. Jag är lite tveksam till vad som är intressantast av att köpa "färdiga krigare" med valmöjligheter ("Cleave, +2 poäng") eller om man köper ihop varje figur från scratch med ett enkelt system.

Flexibiliteten är ett problem, ja. Gåvor och förmågor behöver konverteras om för att passa krigsspelsmiljön. Bara de är på samma skala, och fortfarande hyfsat lika, så att man kan konvertera sina rollpersoner..

Och jag vill bara betona att jag brukar ha fixa idéer som att "Det ska vara mer övernaturliga än människor!" när jag funderar på något. Det behöver ju inte betyda att det visar sig vara bäst så.. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Som Warhammer, fast utan axelskydd
Jag skulle gärna se det som ett D&D-minis-spel, snarare än Warhammer. Alltså färre pjäser, men fler individuella särdrag.

Synd bara att så få varelser ur det bästa WoD-spelet (=Changeling) skulle göra sig i en ren krigssituation. Men vafan, jag kan väl ställa upp med ett par illvilliga rödkappor och någon pompös sidhe då.

Och vad skulle man behöva tänka på om man skulle försöka?
Hur bra förflyttningsregler har man egentligen i rollspelet? Det kan bli ett problem.

Sodivra

Champion
Jag skulle gärna se det som ett D&D-minis-spel, snarare än Warhammer.
Ja, ja, absolut.. Vad jag menade var att i Warhammer så finns det också en massa fraktioner, där var och en är tuffare än någon annan. :gremsmile:

Synd bara att så få varelser ur det bästa WoD-spelet (=Changeling) skulle göra sig i en ren krigssituation.
Jag tror att spelet skulle göra sig bra med utarbetade regler för sofistifikerad krigsföring - De som inte är lika bra på brutalt våld är kanske desto bättre på att planera och rygghugga?

Varför kom jag på den här idén egentligen, jag har ju inte direkt koll.. :gremtongue:

Rising

Vila i frid
utarbetade regler för sofistifikerad krigsföring - De som inte är lika bra på brutalt våld är kanske desto bättre på att planera och rygghugga?
Men en Sluagh är mest bra på att intrigera och få tag på hemligheter... Inte direkt något som kan användas mot en Black Spiral Dancer i strid.

Vissa "ickekrigisar" kan man säkert göra till krigisar på något vis; såsom att låta en Knocker få åka i en stridsmaskin han byggt själv, men i många fall tror jag inte att det låter sig göras. Men det kan väl vara kul ändå? Har man bara poängkostnader så kan det säkert vara kul att se hur många Boggans en Assamite egentligen kan lönnmörda. Det blir ju jämnt ändå.

Nå, jag kan inte bidra med något regelmässigt. Jag kör knappt ens med reglerna när jag lirar dessa spel.

---

En idé jag har haft är att gå den andra vägen; alltså att se till vad det finns för gubbar, och sedan hitta på reglerna. Då skulle man kunna göra "Smurfs Minis!" Wee!

Ulfgeir

Swashbuckler
Systematisera (ändrat)

Som Rising påpekade så är det ju så att vissa av kritterna är mer eller mindre bra på att slåss.

Första steget, bestäm vilka kritters du vill ha med: Varulvar, vampyrer, changelings, magiker, mumier, spöken....

Tror att du därefter får börja med att göra grova indelningar av förmågorna. Exempelvis våld, förflyttning, inflytande och övrigt.

Under våld faller då allt som gör dig större, tuffare och svårare att ha ihjäl.

Under förflyttning så kommer saker som exempelvis Lasombras förmågor att gå genom skuggor och duktiga changelings att teleportera etc. Osäker om saker som gör att du får fler handlingar hamnar här eller under våld (dvs saker som celerity).

Under inflytande hamnar saker som Dominate och liknande skoj saker. Dvs all "mind-fuck".

Under övrigt kommer allt annat som spådomar etc. Saker som troligtvis kan ignoreras.

Sedan måste man ju då titta på hur funka varje enskild förmåga. en hel del steg kan nog tas bort då de är oväsentliga.

Bestäm därefter vilka kritters som kan ha vilka förmågor. Tittar man närmare på förmågorna ser man nog att om man förenklar tillräckligt mycket så blir förmågorna så likvärdiga att man på det viset kan minska mängden data att hålla reda på. Menar här att en sak som ger en vampyr ökad styrka bör räknas som samma sak som ger en varulv dito etc

Sedan har vi ju generella modifieringar som påverkar hur tuffa vissa kritters är. Saker som månens fas, om det är dag/natt, om man är i dreaming eller ej... Detta är mer en bakgrundsinfo som används för att kunna modifiera settingen ifall man vill köra kampanjer.

Vissa koncept måste klart ändras. Exempelvis så måste Changelings göras om rätt rejält reglerna för deras krafter är extremt uppfuckade. De behöver normalt sett fem pluttar i "actor" för att kunna använda krafterna offensift mot en icke-changeling. Mot en annan changeling räcker normalt sett med två i "fae". Likadant måste man nog se över generationsdelen i vampire. Högre generation skulle kunna motsvara ökad mängd förmågort och därmed högre poängkostnad

Vad jag vill ha sagt med detta är att först så måste man se över vad som skall modelleras, därefter kan man börja pilla på saker som skalor och poängkostnader etc. Detta efter noggranna speltester. Och när man sedan skall avgöra poängkostnader så utgå från hur mycket tuffare är sakerna jämfört med vad en normal människa skulle motsvara.

/Ulfgeir

Sodivra

Champion
Vissa "ickekrigisar" kan man säkert göra till krigisar på något vis; såsom att låta en Knocker få åka i en stridsmaskin han byggt själv, men i många fall tror jag inte att det låter sig göras. Men det kan väl vara kul ändå?
Visst! Jag tyckte bara att listigheter kändes som en så vital del av konceptet att det borde få en stor plats också. Sen är det ju klart att man inte kan klämma in allt..

En idé jag har haft är att gå den andra vägen; alltså att se till vad det finns för gubbar, och sedan hitta på reglerna. Då skulle man kunna göra "Smurfs Minis!" Wee!
Det tog ett tag innan jag fattade det här. "Det finns ju inte regler för smurfar i WoD.."

Way I figured it, med strider på individnivå i modern miljö så borde det inte vara så svårt att skaka fram minis.

seinet

Swashbuckler

improviserad magi som kan slita vad som helst i stycken at will kan inte vara särskilt roligt i ett figurspel
Lite samma problem existerar i hopsättningen av Demon till figurspel tycker jag (efter att enbart ha läst Demon: the Fallen grundbok av alla spel som utspelar sig i WoD). Men kan man inte låta sådana saker kontrolleras av en opartisk domare, regeltvister kommer ändå alltid komma upp så domare är inte fel att ha vid alla figurspel.

/Seinet Wintermute - Ta er en titt på det här

Selly

Level 5 Laser Lotus

”WHAAAAT??!!?&,:;%${} En enda modifikation!”

Tekniskt sett finns det väl flera. Men regeltekniskt fungerar allihop på exakt samma sätt – dra bort eller lägg till tärningar. Skittråkigt i ett krigsspel. Tycker jag.

”..men daaaayyymn, det hade varit ballt att ställa upp mitt band av övernaturliga mot min WoD-SLs i Göteborg..”

Varvid du kommer till nästa problem: Skall du snickra ihop egna miniatyrer av Green Stuff eller…? :gremgrin:

”Vad gör strider i WoD speciella? Är det maskeraderna? Väder och vind, måne och sol? Maktspel och förberedelser innan striderna?”

Äh. Det är väl allt det där, beroende på vad man spelar. Har man Weather Control så är väder och vind intressant, har man nackdelen Lunacy så är månen intressant, är man vampyr (eller slåss mot vampyrer) så är solen intressant, etc. Sen finns det ju förstås också en massa negativa saker som gör strider i WoD speciella på ett dåligt sätt. Exempelvis reglerna för Blood Potency i Vampire… *shudder* (I korthet: Du kan spendera Blood Points för att boffra dina fysiska grundegenskaper under (delvis) begränsad tid. Det suger i rollspelet, IMO, för det gör att allt tar sån djävla tid, och kan få lustiga konsekvenser som att folk kastar sig på marken och börjar lapa blod från fallna motståndare – mitt under striden! Å andra sidan så blir det lite mer taktiskt, så det kanske är roligt för det här ändamålet…?)

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Lite samma problem existerar i hopsättningen av Demon till figurspel tycker jag (efter att enbart ha läst Demon: the Fallen grundbok av alla spel som utspelar sig i WoD). Men kan man inte låta sådana saker kontrolleras av en opartisk domare, regeltvister kommer ändå alltid komma upp så domare är inte fel att ha vid alla figurspel.”

Jag har faktiskt väldigt dålig koll på Demon; jag tyckte att spelet verkade ganska lökigt, och undvek det (liksom, herregud, rostiga pentagram med spikar…). När det gäller Mages är det däremot inte så mycket en domare som behövs, för har man Life ••• så kan man – och den här effekten står med i boken – slita någon i stycken at will (yeah baby: unsoakable aggravated damage). Så visst, man kan teoretiskt sett ha med Mages, men lösningen ligger snarare i att nerfa deras förmågor än att ha en speciell skiljedomare. (Även om det senare nog vid närmare eftertanke också behövs…)

Eller så gör man som i Revised Edition och delar ut ohemula mängder Paradox så fort man råkar nysa. Då blir Mages som någon sorts Kamikaze-enheter: De kan ta kål på vad som helst, men lär med största sannolikhet själva grillas i processen.

Sodivra

Champion

You tell me. Det är vad tråden är till för. :gremsmile:

Iofs så kollade jag upp stridsreglerna i nya Storyteller, och de verkar enkla nog. Finns kanske något sätt att gamista upp dom också, like so.

Sedan behövs ju allt runt själva grundmekaniken förändras. Skillsystemet behövs skrotas eller förenklas grovt, kanske figurspel borde utgå mer från grupper av stridande och synergier däremellan.. osv.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Quickstarts to the rescue!

”Sedan behövs ju allt runt själva grundmekaniken förändras. Skillsystemet behövs skrotas eller förenklas grovt(…)”

I've got just what you’re looking for! Vampire: the Masquerade Quickstart! (Här finns den som PDF.) Det finns quickstarts till Changeling och Werewolf också; sannolikt även till alla andra ST-lir ’å, men jag har bara tittat på de ovannämnda tre. Vissa justeringar behöver naturligtvis fortfarande göras, och system och skalor skiljer sig lite mellan de där tre (om jag minns rätt så var Vampire och Werewolf likadana, med T6:or och samma skala, medan Changeling hade en lite annorlunda skala och använde T10:or), men…ja. Det kan ju vara något att utgå från i vart fall. ^_^