solvebring
Superhero
Nej, du missförstår mig. Diffust är för mig "luddigt", "svårgreppat" "icke greppbart" osv.Kan vara det snurrigaste jag har läst på detta forum. Du förväxlar diffust med öppet.
... Vilket jag förövrigt hoppas är en någorlunda rätt uppfattning av ordet diffust. Annars behöver jag nog en ordbok i julklapp.
Men det är just det, när spel blir för öppna, så anser jag dem många gånger som svårgreppade och luddiga. Det blir så stort och öppet att man liksom inte riktigt kan greppa vad som är meningen. Och det är där vi är överens. Ja, konceptet skall vara begränsat nog att man kan se riktningen och greppa koncepterna. Ett spel som är för öppet är inte begränsat och riktat mot något speciellt, det känns luddigt och diffust. Förstår precis vad du menar med Ereb Altor. Ja, jag tror jag gör det i alla fall. Detta är i alla fall skälet till varför jag moddade en egen värld mycket tidigt till Drakar & Demoner, för att kunna lägga ut riktlinjer - ett koncept förbundet med en stämning som jag kunde komma överens med, och greppa.
Nå, dock känner jag mig relativt trygg med WF's koncept av den fakta jag har om spelet hittills. Det verkar gigantiskt - nästan amerikat - "möjlighetsmässigt" sett, jovisst. Men det känns ändå som om det i alla dessa möjligheter finns en bra guide och en god grund storymässigt som gör att man inte tappar konceptet.