Nekromanti Wolframfastets nuvarande struktur

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,086
Location
Port Kad, The Rim
For narvarande omfattar spelet ca 100 A4-sidor med foljande struktur (kapitel markerade med * ar inte helt klara):

Del 1: Spelvarlden
1. Introduktion
2. Citadellet som spelplats: manniskoarter, vardagsliv, topografi, etc
3. Aventyrarna -- spelarrollerna
4. Hogteknologi och vardagsteknologi

Del 2: Spelreglerna
5. Rollpersonstillverkning
6. Fardigheter
7. Ryktbarhet
8*. Strid med vapen och med ord
9. Lakning

Del 3: SL-fakta
10. Allmant om spelvarlden och SLP
11. Teknologi for SL (fordon, droger, etc)
12. Noesis (dvs psionics)
13. Robotar
14-15. Kampanjbygge

Del 4: Platsbeskrivningar
16-21*: Intressanta platser, riken, organisationer och den morka omvarlden.

Del 5: Aventyr
22-23*. Tva introaventyr

Del 6: Bilagor
Rollformular, vapentabeller, etc
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,662
Location
Fallen Umber
Det ser utmärkt ut. En fråga bara: varför behandlas vapentabeller som bilaga, och inte som en del av strids- eller skadereglerna? Det låter lite ickeintuitivt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Dimfrost said:
Det ser utmärkt ut. En fråga bara: varför behandlas vapentabeller som bilaga, och inte som en del av strids- eller skadereglerna? Det låter lite ickeintuitivt.
Jag tror det är beroende på hur de ser ut, även om jag förstår hur du tänker. En hel del av stridsreglerna ÄR nämligen vapentabellerna; det är mer att vapnen är indelade i ett fåtal kategorier och att de har en tabell med olika saker man kan göra med varje typ av vapen, än tabeller med många olika vapen och dess effekter.

Tanken är snarast att man aldrig ska öppna stridskapitlet när man slåss; möjligtvis kan man ha en kopia av relevant vapentabell till hands för att... slå upp saker. Att läsa tabellerna är heller inte direkt nödvändigt för att förstå stridsreglerna, även om vice versa gäller.

Erik
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,086
Location
Port Kad, The Rim
Ekke forklarar grunderna bra. Jag kompletterar har med en del detaljer.

Det finns kanske ett halvdussin vapen och stridstekniker att valja mellan, men for vart och ett finns flera stridsmanovrar, typ snabbskott, prickskytte, ducka, parera, samt diverse cineastiska pahitt. Sa det finns en tabell for varje vapen/stridsteknik, dar varje manover har sin rad som beskriver hur skicklig kampen maste vara for att utfora manovern, hur manga handlingspoang kampen spenderar, vilka effekter de fyra olika graderna av framgang (se nedan) har, med mera.

Min tanke ar att dessa tabeller ska laggas upp som separata PDF-er pa Ravspels sajt, sa att spelarna kan skaffa egna kopior och ha dem tillgangliga under strider.

Wolframfastet anvander ett reviderat Gondica-system. En innovation ar att framgang kommer i fyra valorer -- brons, silver, guld och platina -- beroende pa hur mycket hogre an svarighetsgraden som fardighetsslaget blev. Valoren avgor hur snabbt och hur val handlingen genomfordes. (Exempel: Brons kan bli en nod-och-nappe-framgang som tar dubbelt sa lang tid som normalt.)
 
Top