Nekromanti Word är inget designprogram!!!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
...fick jag höra på en kurs och bittert erfara själv 2002. Senaste wordversionen... Är det möjligt att sätta ett spel i word? Om inte - hur lång tid måste jag lägga på att lära mig indesign om jag redan kan pagemaker. Och hur lång tid tar det? Kan man ens räkna på det?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Är du van att arbeta med formatmallar och har grundläggande kunskap i typografi och layout är steget från Pagemaker till Indesign ganska litet.

solvebring

Superhero
Tja, bättre än Word eller alternativt inget är iaf Scribus. Om inte annat är det gratis medan Adobes programvaror är rätt dyra.

Jag själv får ju aldrig ihop mina projekt men tanken för min del är att göra det i Scribus. Dock ska man, som alla Indesignare här alltid vill påpeka, minnas att det inte är i närheten så bra som de kostsamma professionella alternativen.

Men tja... Om du inte redan känner till det så är det iaf ett tips från min sida vad det gäller att ta en lite enklare, sämre men helt klart billigare alternativ.

solvebring

Superhero
Är det möjligt att sätta ett spel i word?
Tja, inte ens jag som inte kan ett skit om de där mer pråliga programmen skulle rekommendera det. Resultatet blir nog tyvärr just fatalt dåligt. Ska du inte ha mer än ren text i spalter så går det nog, men mjäää. Inte alls snyggt eller för den delen smidigt. Jag försökte göra en någorlunda trevlig grej i Word en gång men det blev bara blaha. Word spökar sig mycket och gör mycket som det själv vill. Det lever sitt eget liv om man kör med för mycket olika marginal- och bildinställningar med mera.

solvebring

Superhero
Det kan man, indeed, men dels tror jag inte att det är rekommenderat att säga i en forumstråd och dessutom är de inte att lita på alla gånger. Reggningar och dåliga cracks kan ställa till problem.

Telash

Swordsman
Mitt rollformulär jag gjorde till Kontinuum och visade på forumet gjorde jag på en dryg halvdag, helt utan att ha tittat på indesign någon gång innan. Visst, kanske inte ett mästerverk till formulär, men det visar i alla fall hur enkelt det är att lära sig grunderna i indesign.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
När jag testade InDesign 1-betan precis när Adobe började skicka ut dem, så kunde jag typ lite Pagemaker 6.5 innan. Spontana upplevelsen var att InDesign gjorde samma grejer - fast aööt kändes lite, eller mycket, enklare och smidigare.

Så kan du Pagemaker så kan du nästan InDesign. Grundläggande, iaf. Textrutor, bilder, linjaler, japp.

Och fråga gärna här på forumet om du undrar över nåt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Du kan, men bör inte. Splatter var ju gjord i Word för läääänge sen. Det fungerade, men kanske inte var den där typografiska orgasmiska upplevelsen som en del söker.

Flera har svarat på Pagemaker-frågan, så den hoppar jag över. Jag gillar dock Scribus som program så jag håller med Sölvebring där. Däremot har jag hårt fått uppleva dess nackdel som krank brukar påpeka: tabeller. Det hanterar Scribus dåligt (eller ja, inte alls...). Så använder du tabeller bör du leta andra program.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Men man kanske kan lägga tabeller som jpg?
Skulle rekommendera SVG, annars. Kör man OpenOffice ska man kunna få ut sina tabeller så.

Då slipper man JPEG-slem och får vektorgrafik, åtminstone. Även om själva utseendet på tabellerna fortfarande lär bli apa.

Dante

Staff member
Niklas73 said:
Men man kanske kan lägga tabeller som jpg?
Aaargh! Nej.

JPEG är ett förstörande komprimeringsformat, dvs. för att hålla ner filstorleken tar det bort information ur bilden och skapar irriterande komprimeringsartefakter (det krank kallar »JPEG-slem«). JPEG funkar utmärkt för bilder av fotografisk typ, men för text, linjer och enfärgade tonplattor är det både pest och kolera.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ja helt rätt, det var länge sen jag jobbade med vektorgrafik så jag tänker bara pixlar nu. Men grundtanken är rärtt eller? Men jag tror förvisso att InDesign eller ekvivalent är det jag bör köra. Om sisådär en livstid. Men tar det lång tid att sätta ett spel som försöker undvika tabeller och inte är superrikt på illustrationer?

Dante

Staff member
Niklas73 said:
Men tar det lång tid att sätta ett spel som försöker undvika tabeller och inte är superrikt på illustrationer?
Inte om du bygger dina formatmallar rätt.

Om du dessutom förformaterar allting redan i Word – dvs. märker upp all text med Words formatmallar som du gett exakt samma namn som Indesignmallarna – blir texten automatiskt rätt formaterad när du importerar den till Indesign.

Sen är det bara »finliret« kvar: Ta bort korta utgångsrader, korrigera felaktiga avstavningar, lägga in illustrationer, &c.

Jarre

Swordsman
Niklas73 said:
Men tar det lång tid att sätta ett spel som försöker undvika tabeller och inte är superrikt på illustrationer?
Jag satte mitt eget spel för en halv månad sedan. Innan dess hade jag ingen erfarenhet av varken InDesign eller annan typografisk programvara. Jag kollade igenom en instruktions-DVD och körde igång sedan. Kan inte påstå att jag stötte på några större problem. Adobes egen hjälp, googlande eller frågor här på forumet redde ut alla problem eller frågeställningar jag hade. Jag anar att man lätt kan bli överväldigad inför programmets alla funktioner, men det tar inte så väldans lång tid att bli bekant med de viktigaste funktionerna.

För egen del tog det några dagar att bygga upp ett malldokument med alla formatmallar jag trodde mig behöva. Sedan kanske 50 timmar grovt uppskattat att sätta text (60k+ ord), bilder (ca 50 st), tabeller (ca 10 st) samt indexera ord, skapa register och innehållsförteckning.

Om det tar lång tid eller inte beror givetvis på om du har ett långt dokument eller inte, men även på sådana saker som om din text och korrektur är färdig, om dina formatmallar är färdiga och hur mycket småpill du vill/tvingas ägna dig åt i slutet; att få in alla rubriker, undvika änkor/horungar, se till att bilder inte kommer för nära text, etc, etc.

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
Ja helt rätt, det var länge sen jag jobbade med vektorgrafik så jag tänker bara pixlar nu. Men grundtanken är rärtt eller? Men jag tror förvisso att InDesign eller ekvivalent är det jag bör köra. Om sisådär en livstid. Men tar det lång tid att sätta ett spel som försöker undvika tabeller och inte är superrikt på illustrationer?
Det tog mig runt åtta timmar att göra det här dokumentet. Då kanske 2-3 timmar gick åt att sätta texten.

/Han som kan säga att dokumentet är på cirka 40 sidor

McKatla

Utan titel
Jag har under åren skrivit en hel del rollspel (som bara använts i min egen spelgrupp), och det oftast i Word. Det går faktiskt att få det rätt snyggt, men är ett oerhört frustrerande arbete.

Men nu, sedan jag bytt till Mac, använder jag uteslutande Pages, som är en kombination av ordbehandlare och layoutprogram. Det kan varmt rekommenderas!