Nekromanti Workflow vid rollspelsskapande

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag tänkte att vi skulle diskutera lite workflow och hur ni gör, mestadels för att jag tycker att det är intressant men också för att jag tror att det bästa sättet att lära sig av någon är tillsammans :gremsmile:

Kort så ser mitt workflow ut på följande viss:
Ide-insamling
Jag skriver ner alla mina ideer i evernote om jag är on the go och synchar det med google docs, eller så skriver jag in mina ideer direkt i google docs om jag är framför datorn.

En gång i veckan så går jag igenom alla ideer och antingen förkastar dem eller sätter dem i förbättringsfilen.

Förbättringsfilen går helt enkelt ut på att jag tar en ide eller annan och skriver en kort blogpost på den, dels för att få ner en för andra förstålig sammanfattning av min ide och dels för att se vilken feedback jag får på den. Om den inte trashas så förs den över till huvuddokumentet.

Huvuddokumentet är tänkt att samla upp alla kommentarer och innehåller ett index att jobba från. Tanken är senare att när den väl är tillräckligt full så skall dokumentet förfinnas x gånger, tills det är funkis :gremwink:

Hur gör ni?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hm...

För mig är det nog just själva idéinsamlardelen av det hela ganska kaotisk. Jag får en grundidé ("superhjältar på 80-talet" eller "grön cyberpunk"). Jag skriver ner den, antagligen på min wiki. Sedan får den gro; i det här läget görs väldigt lite jobb. Hjärnan får samla intryck. I det här läget skriver jag ofta saker på forumet också, funderingar och tankar i ett försök att få igång de kreativa processerna.

Förr eller senare når idén kritisk massa. För mig är det när jag kan svara på "vad gör rollpersonerna?". När jag kan svara på den frågan brukar jag vara redo att fundera på vilka strukturer som kan underlätta för spelare och spelledare att spela det de är tänkta att spela.

Då börjar jag göra hierarkiska punktlistor. Tekniker jag vill ha med, världselement och fästytor. Från det generella till det specifika.

Punktlistan förfinas tills jag är nöjd. Då omorganiserar jag listan utifrån hur jag vill lägga upp rollspelsboken. Sedan får varje punkt en liten sammanfattande text. Och efter det fyller jag ut varje punkt med "riktig" text.

Max Raven

T12-kultist
  • Få grundidé. Formulera tema etc.
  • Få ny idé
  • Skriv ner idé på papper
  • Överför några idéer till arbetsdokument
  • Kom på idéer som jag skriver i dokument
  • Ha hög med ej överförda idéer i block/på post-it-lappar
  • Ha ett rörigt arbetsdokument där jag jobbar på allt samtidigt. Fixa efterhand.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
För mig är det nog just själva idéinsamlardelen av det hela ganska kaotisk. Jag får en grundidé ("superhjältar på 80-talet" eller "grön cyberpunk"). Jag skriver ner den, antagligen på min wiki. Sedan får den gro; i det här läget görs väldigt lite jobb.
Jo, just idéinsamlande är något som görs under hela processen egentligen, jag skriver ner småsaker och brottstycken när jag kommer på dem, vilket oftast sker när jag gör något helt annat. Grundidéen är något som jag får rätt tidigt också och som jag nästan direkt börjar bygga en prototyp till, som förfinas över tid.

Max Raven

T12-kultist
Tony.M.Meijer said:
krank said:
För mig är det nog just själva idéinsamlardelen av det hela ganska kaotisk. Jag får en grundidé ("superhjältar på 80-talet" eller "grön cyberpunk"). Jag skriver ner den, antagligen på min wiki. Sedan får den gro; i det här läget görs väldigt lite jobb.
Jo, just idéinsamlande är något som görs under hela processen egentligen, jag skriver ner småsaker och brottstycken när jag kommer på dem, vilket oftast sker när jag gör något helt annat. Grundidéen är något som jag får rätt tidigt också och som jag nästan direkt börjar bygga en prototyp till, som förfinas över tid.
Brukar också skriva ner idéer nästan direkt. Sedan ligger de och glöms bort... :gremfrown:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Max Raven said:
Brukar också skriva ner idéer nästan direkt. Sedan ligger de och glöms bort... :gremfrown:
Det är därför review-steget finns, jag har skrivit upp det i min kalender (varje söndag klockan 11.30 görs det liksom).

Max Raven

T12-kultist
11:30? Det var en väldigt specifik tidpunkt. :gremshocked:

Jag är ju mer polykron - när det inte är arbetstid så är jag hopplös med scheman och att sätta exakta tider är lite av en pärs för mig.

Har försökt med det här med specifika tider, men det verkar inte ha fungerat förr. Just nu går jag på "göra något varje dag", vilket är mer produktivt för min del. Man har små, uppnåeliga mål som man jobbar mot varje dag. Missar man någon dag så är det inte hela världen - lägg inte på det målet på nästa gång, för då får man snabbt ett berg.

På sin höjd skulle jag kunna ha som veckomål att se över några av mina gamla idéer och se om de är användbara, utan specifik dag satt. Tror det skulle fungera bättre för min del.

Det är nästan samma arbetssätt som ditt förstås, men det är lite annorlunda rent mentalt för mig. :gremsmile:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Max Raven said:
11:30? Det var en väldigt specifik tidpunkt. :gremshocked:
Jag har ett fika-möte varje söndag klockan 12, och det tar ungefär en kvart att gå igenom listan och en kvart att gå till fiket, så det är mer det som det handlar om än att jag faktiskt har avsatt just den tiden :gremsmile:

Max Raven said:
På sin höjd skulle jag kunna ha som veckomål att se över några av mina gamla idéer och se om de är användbara, utan specifik dag satt. Tror det skulle fungera bättre för min del.
Ett tips är att prova Get things done, det är rätt nice och ignorerar problemet med deadlines på de tasks som inte behöver det.

Mogger

Hipsteranka
  • Före speltest, för att få ihop något som funkar
  • Efter speltest, för att komma ihåg det som ändras eller spikas.
  • När andan faller på.

Rickard

Urverk speldesign
Jag brainstormar först. Skriver allting som jag kan komma på och gör efterforskningsarbete för att finna inspiration. Jag skriver ned alla inspirationskällor och jag skriver vad jag vill att spelet ska uppnå. Sedan skapar jag något sorts skelett utifrån detta.

Sedan tar jag och spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar, spelar och spelar.

Någonstans däri så ändrar jag på skelettet samt lägger till nya delar. Jag funderar kring vad som går bra och vad som behöver förbättras. Mot slutet tittar jag igenom vad jag ville att spelet skulle uppnå och funderar OM jag uppnått det ELLER om jag fortfarande vill uppnå det.

När jag anser att spelet inte kan utvecklas något mer så skriver jag det. Då använder jag mig av kunskapen som jag har fått av speltest, främst spelarnas idéer, och skriver ned allting enligt strukturen i länken nedan.

Skriva texter

/Han som tycker att det är slöseri med tid att skriva något i förväg och som skrev Mutiné (med layout + korr) på två veckor - en total mängd på femtio sidor - med denna arbetsmetod, efter att ha speltestat det i ett år

Ram

Skev
Jag har tre faser.

1. Kom på den där balla idén eller twisten som gör det intressant att skriva om. Skriv ned den på en lapp och låt den ligga. Kolla på den då och då och skriv ned lite fler stödord. Skissa på ett grundsystem. När det är massivt nog, gå vidare.

2. Producera kuriosa. Settingen är extremt viktig för mig. När jag producerar kuriosa, texter som är 3-10 stycken långa, så provtrycker jag system och världens konsekvens. Systemen går alltid sönder i detta steg och byggs om och revideras flera gånger om.

3. Skriv det "slutgiltiga" utkastet. Jag använder pomodoro, det gör jag i väldigt mycket som jag gör. 25 min om dagen, neddraget till en tiominutare om jag inte är på humör. Varannan dag revidera, varannan författa.

Dessvärre finns det ett steg 4 också...

4. När det är "90% klart", tappa intresset för det och lägg det på hårddisken tillsammans med de andra "90% klara" grejorna.

Inte sällan så speltestas det däri också, men då är det nästan undantagslöst världen eller systemet som gnuggas, aldrig kombinationen.

KamiFisk

Hero
Mitt arbete börjar med någon form av katalysator. Dröm, bra film, bra bok, snopen händelse, youtube klipp m.m. Sedan skriver jag snabbt som fan ner vad allt handlade om. Därefter börjar jag fundera på ett system som skulle passa det jag är ute efter. Sen brukar projektet hamna i en mapp på datorn tills jag känner för att skriva på det igen. När jag väl aktivt skriver försöker jag skriva ca 5 sidor om dagen.

Arfert

Facit
Jag brukar börja med att komma på vad spelet ska handla om.. typ "jaga monster på 1800-talet" eller "hardcore SF med onda aliens a la 50-talsromaner". Sen visualiserar jag spelet i skallen; hur boken ser ut, och känslan att spela det.

Efter det gör jag spelet. Svårare än så är det inte.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Arfert said:
Jag brukar börja med att komma på vad spelet ska handla om.. typ "jaga monster på 1800-talet" eller "hardcore SF med onda aliens a la 50-talsromaner". Sen visualiserar jag spelet i skallen; hur boken ser ut, och känslan att spela det.

så gör jag också. Förutom att jag faktiskt aldrig genomför och skriver spelet ;-)

Sapient

Swashbuckler
Arfert said:

Börjar ungefär så. Sen börjar jag med en massa excel-dokument. I dem kan jag samla data av de mest skilda slag. Det kan vara sannolikhets-tabeller för den mekanik jag vill ha, data över länder et.c. I världen, eller som senast beräkningsunderlag för hur man bygger rymdskepp. (Hur stor andel av total vikt som utgörs av skrov, motor, struktur... Hur mkt vikt & volym av vatten, syre et.c. som behövs.)

Efter en tid av detta, brukar jag känna behov av att börja skriva. Så då gör jag det. (Parallellt...) Vilket betyder en ganska ostrukturerad process. Dessutom i stort sett alltid med så låg prio att det blir långa avbrott...

Men i bästa fall ger det ena näring åt det andra. När jag skriver kommer jag på nya datainsamlingsprojekt som ger ny skrivklåda som ger...

Och så länge jag har mina excel-filer kan jag alltid återuppta projektet igen.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Arfert said:
Jag tror, och rätta mig om jag har fel, att du har skrivit spel rätt länge och troligen har fått ur dig alla de här små problemen som hindrar oss andra, dvs du har rätt mycket rutin :gremwink:

Krille

Super Moderator
Tony.M.Meijer said:
Jag tror, och rätta mig om jag har fel, att du har skrivit spel rätt länge och troligen har fått ur dig alla de här små problemen som hindrar oss andra, dvs du har rätt mycket rutin :gremwink:
Det finns inte så mycker rutin i rollspelsskrivande. Spel skrivs inte på samma sätt, någonsin. Det enda som jag märker är gemensamt är att det i allmänhet är lättare att skriva rubriker först och brödtext sen.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Krille said:
Det finns inte så mycker rutin i rollspelsskrivande. Spel skrivs inte på samma sätt, någonsin. Det enda som jag märker är gemensamt är att det i allmänhet är lättare att skriva rubriker först och brödtext sen.
Tja, att ha rutinen att skriva ett spel är väl ändå något? Även om rutinen mest handlar om att skriva...